ROBIT OYJ:N OSAKEANNIN TOTEUTTAMINEN JA TULOS

ROBIT OYJ PÖRSSITIEDOTE 24.5.2017 KLO 8.30

ROBIT OYJ:N OSAKEANNIN TOTEUTTAMINEN JA TULOS

Tätä tiedotetta ei saa julkaista tai levittää suoraan tai välillisesti Yhdysvalloissa, Australiassa, Kanadassa, Hong Kongissa, Etelä-Afrikassa, Singaporessa, Uudessa-Seelannissa tai Japanissa.

Viitaten 23.5.2017 julkaisemaansa osakeantiin ("Osakeanti"), Robit Oyj ("Robit" tai "Yhtiö") julkaisee, että se laskee liikkeeseen 5 000 000 Yhtiön uutta osaketta ("Antiosakkeet") institutionaalisille sijoittajille. Osakeanti toteutettiin Skandinaviska Enskilda Banken AB (publ), Helsingin sivukonttorin ("SEB") järjestämässä nopeutetussa tarjousmenettelyssä (ns. accelerated book-building). Samassa yhteydessä yhtiön suurin osakkeenomistaja Five Alliance Oy myy 2 000 000 Yhtiön osaketta ("Osakemyynti").

Robitin hallitus hyväksyi Antiosakkeiden merkinnät 24.5.2017. Antiosakkeet tarjottiin institutionaalisille sijoittajille osakkeenomistajien merkintäetuoikeudesta poiketen. Antiosakkeiden merkintähinta asetettiin 9,90 euroon Antiosakkeelta ja näin ollen Yhtiön Osakeannilla keräämät varat ennen palkkioita ja kuluja ovat 49,5 miljoonaa euroa. Antiosakkeiden merkintähinta on 2,9 prosenttia korkeampi kuin Yhtiön osakkeen kaupankäyntimäärillä painotettu keskikurssi 28.2.2017 jälkeiseltä periodilta, jolloin Yhtiö on tiedottanut aikeestaan siirtyä Helsingin Pörssin pörssilistalle[1]. Antiosakkeiden merkintähinta on 9,7 prosenttia alempi kuin Yhtiön osakkeen päätöskurssi (EUR 10,96) 23.5.2017. Antiosakkeiden merkintähinta kirjataan kokonaisuudessaan Yhtiön sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon.

Osakeannissa merkityt 5 000 000 Antiosaketta vastaavat noin 31 prosenttia kaikista Robitin osakkeista ja niiden tuottamasta äänimäärästä ennen Osakeantia ja noin 24 prosenttia kaikista osakkeista Osakeannin jälkeen. Yhtiön liikkeeseen laskettujen ja ulkona olevien osakkeiden lukumäärä Osakeannin jälkeen on 21 083 900.

Osakeannissa annettavat Antiosakkeet ovat Yhtiön uusia osakkeita, jotka vastaavat Yhtiön olemassa olevaa osakelajia. Antiosakkeet odotetaan rekisteröitävän Patentti- ja rekisterihallituksen ylläpitämään kaupparekisteriin arviolta 26.5.2017. Osakkeiden ISIN-tunnus on FI4000150016. Antiosakkeet odotetaan rekisteröitävän sijoittajien arvo-osuustileille arviolta 29.5.2017.

Yhtiö aikoo jättää niin pian kuin käytännössä mahdollista hakemuksen Antiosakkeiden ottamiseksi kaupankäynnin kohteeksi Nasdaq Helsinki Oy:n ("Helsingin Pörssi") ylläpitämälle pörssilistalle. Julkisen kaupankäynnin Antiosakkeilla Helsingin Pörssin pörssilistalla odotetaan alkavan arviolta 29.5.2017 edellyttäen, että Helsingin Pörssi hyväksyy Antiosakkeita koskevan listalleottohakemuksen ja että Finanssivalvonta hyväksyy Antiosakkeita koskevan listalleottoesitteen. Yhtiö aikoo julkistaa Antiosakkeita koskevan listalleottoesitteen ennen kuin Antiosakkeet otetaan kaupankäynnin kohteeksi Helsingin Pörssin pörssilistalla.

Osakeannin yhteydessä Yhtiö on sitoutunut niin sanottuun lock-up -sitoumukseen, jonka mukaisesti se on, tietyin poikkeuksin, sitoutunut olemaan laskematta liikkeeseen ja/tai myymättä Yhtiön osakkeita 180 päivän kuluessa Osakeannin toteuttamisen jälkeen. Osakemyynnin yhteydessä Five Alliance Oy on sitoutunut olemaan myymättä Yhtiön osakkeita 360 päivän kuluessa Osakeannin toteuttamisen jälkeen.

Robit Oyj:n hallituksen puheenjohtaja Harri Sjöholm kommentoi:
"Robit on nyt Helsingin Pörssin päälistayhtiö, jolla on kaikki edellytykset kansainväliseen kasvuun, ja menestyksekkään osakeannin johdosta yhtiö on entistäkin valmiimpi seuraavaan Robit 3.0 -kasvuvaiheeseen. Olen erittäin tyytyväinen annin tulokseen, joka vahvistaa Robitin vankkaa omistajapohjaa suomalaisilla ja kansainvälisillä institutionaalisilla sijoittajilla. Lähdemme innolla tulevaan matkaamme yhdessä sijoittajien kanssa."

ROBIT OYJ

Lisätiedot:
Harri Sjöholm, hallituksen puheenjohtaja
+358 400 622 092
harri.sjöholm@robit.fi

Robit on voimakkaasti kansainvälistynyt kasvuyhtiö, joka myy kulutusosia eli porakalustoa globaalisti asiakkailleen seuraavilla markkinasegmenteillä: kaivosteollisuus, rakentaminen ja urakointi, tunnelinporaus sekä kaivonporaus. Yhtiön tarjonta jakaantuu kolmeen tuote- ja palvelualueeseen: Top Hammer, Down-the-Hole ja Digital Services. Yhtiöllä on maailmalla 21 omaa myynti- ja varastopistettä ja aktiivinen myyntiverkosto 115 maassa. Robitilla on tuotantoyksiköt Suomessa, Etelä-Koreassa, Australiassa, Englannissa ja USA:ssa.

www.robitgroup.com

Huomautus

Tähän tiedotteeseen sisältyvät tiedot eivät ole tarjous myydä tai kehotus tehdä tarjous ostaa, eikä tässä tiedotteessa tarkoitettua arvopapereiden myyntiä myöskään tapahdu sellaisissa valtioissa, jossa tällainen tarjous, tarjouspyyntö tai myynti olisi lainvastainen ennen rekisteröintiä, rekisteröintipoikkeusta tai hyväksymistoimenpidettä tällaisen valtion arvopaperimarkkinalainsäädännön nojalla.

Tähän tiedotteeseen sisältyvää tietoa ei ole tarkoitettu julkaistavaksi tai levitettäväksi suoraan tai välillisesti Yhdysvalloissa, Australiassa, Kanadassa, Hong Kongissa tai Japanissa. Nämä kirjalliset materiaalit eivät ole tarjous myydä arvopapereita Yhdysvalloissa, eikä arvopapereita voi tarjota tai myydä Yhdysvalloissa ilman rekisteröintiä tai rekisteröintipoikkeusta siten kuin Yhdysvaltain vuoden 1933 arvopaperilaissa (muutoksineen) ja sen nojalla annetuissa säännöksissä ja määräyksissä on todettu. Tarjousta tai sen osaa ei aiota rekisteröidä Yhdysvalloissa eikä arvopapereita aiota tarjota yleisölle Yhdysvalloissa.

Yleisö ei ole oikeutettu osallistumaan tarjousprosessiin. Tämä tiedote on suunnattu ainoastaan (A) Euroopan talousalueella ainoastaan henkilöille, jotka ovat kokeneita sijoittajia Euroopan Unionin direktiivin (2003/71/EY) Artiklan 2(1)(e) määritelmän ja kussakin relevantissa jäsenvaltiossa lainsäädäntöön täytäntöönpannun mukaisesti, ja (B) Isossa-Britanniassa ainoastaan kokeneille sijoittajille, jotka ovat (i) ammattimaisia sijoittajia Ison-Britannian vuoden 2000 rahoituspalvelu- ja markkinalain (Financial Services and Markets Act) (Financial Promotion) vuoden 2005 määräyksen ("Määräys") 19(5) artiklan tarkoittamalla tavalla; tai (ii) Määräyksen 49(2) mukaisia korkean varallisuustason omaavia tahoja ("high net worth companies, unincorporated associations, etc") (kaikki edellä mainitut henkilöt yhdessä, "relevantit henkilöt"). Kaikki tähän tiedotteeseen liittyvä sijoitustoiminta on ainoastaan relevanttien henkilöiden saatavilla ja siihen ryhdytään ainoastaan relevanttien henkilöiden kanssa. Kenenkään, joka ei ole relevantti henkilö, ei tule toimia tämän asiakirjan perusteella tai luottaa sen sisältöön.

Skandinaviska Enskilda Banken AB (publ), Helsingin sivukonttori ("SEB") toimii osakeannissa ainoastaan Robit Oyj:n eikä kenenkään muun lukuun, eikä SEB pidä ketään muuta tahoa asiakkaanaan osakeannin yhteydessä. SEB ei ole vastuussa kenellekään muulle kuin Robit Oyj:lle, eikä se anna osakeantiin tai muihin tässä viitattuihin asioihin liittyviä neuvoja.

[1] Periodi 28.2.2017 - 23.5.2017