BIMobject AB: Offentliggörande av delårsrapport 1 för 2017 - mer än fördubblar både omsättning och fakturering jämfört med samma period föregående år

BIMobject AB ("BIMobject") publicerar härmed delårsrapport för perioden januari - mars 2017. Bolaget mer än fördubblar både omsättning och fakturering jämfört med samma period föregående år. Omsättningen under det första kvartalet 2017 uppgick till 13 158 TSEK, vilket innebär en ökning med 132% jämfört med samma period föregående år. Den totala faktureringen under första kvartalet 2017 uppgick till 21 251 TSEK, en ökning med 160% jämfört med motsvarande period föregående år.

BIMobject® har nu fler än 430 000 professionella användare världen över och mer än 38 000 produktfamiljer från över 970 tillverkare. Koncernens starka tillväxt följer styrelsens strategi att prioritera tillväxt före lönsamhet. Verksamheten i Europa går fortsatt bra och koncernen har god tillväxt i de flesta länder. Den nordamerikanska verksamheten har snabbt byggt sin nya organisation och visar direkt god tillväxt. Den bidrar med nästan 50% av den totala faktureringen för det första kvartalet 2017. Avseende Asien har BIMobject, enligt plan, inte haft någon fakturerad volym under kvartalet men börjar bygga nätverket med dotterbolag i Hongkong som bas. Den fullständiga rapporten finns som bifogat dokument samt att tillgå på bolagets hemsida (info.bimobject.com). Nedan följer en sammanfattning av rapporten.

Första kvartalet
2017/01/01 - 2017/03/31
· Koncernens nettoomsättning uppgick till 13 158 (5 662) TSEK, vilket innebär en ökning med 132% i jämförelse med samma period föregående år. Totala faktureringen under första kvartalet 2017 uppgick till 21 251 (8 164) TSEK, en ökning med 160% jämfört med motsvarande period föregående år.

· Moderbolagets omsättning uppgick till 5 703 (2 989) TSEK, vilket innebär en ökning med 91% i jämförelse med samma period föregående år.

· Koncernens resultat före skatt uppgick till -13 297 (-10 127) TSEK.

· Resultat per aktie* för koncernen uppgick till -0,28 SEK före utspädning/-0,27 SEK efter utspädning (-0,47 SEK/-0,46 SEK).

· Koncernens soliditet** uppgick den 31 mars 2017 till 84 (74)%.

Belopp inom parentes: Jämförande period föregående år.
* Periodens resultat dividerat med genomsnittligt antal aktier. Genomsnittligt antal aktier uppgår till 47 747 971. Per 2017-03-31 uppgick totalt antal aktier till 51 717 254.
** Eget kapital dividerat med totalt kapital.

VD Stefan Larsson kommenterar
I lika högt tempo som vi avslutade förra året har vi på BIMobject® inlett det nya. I början av 2017 tog vi över Autodesk® Seeks verksamhet, vilket innebar cirka 270 löpande kundavtal som beräknas generera cirka 35 miljoner kronor i återkommande årlig fakturering och som även ger stora möjligheter till merförsäljning. I och med överföringen av Autodesk Seeks verksamhet, möjligheten att nå BIMobject® Cloud från sökmenyn inne i varje Autodesk Revit och AutoCAD samt omdirigeringen av domänen seek.autodesk.com till vår portal bimobject.com har antalet nyregistrerade användare ökat ytterligare.

Hela det tidigare teamet från Autodesk Seek har återetablerats. Tillsammans kommer de att säkra övergången från alla de aktiva projekten och säkra relationen till tillverkarna. Teamet bidrar dessutom med en ännu bredare kunskap till den nordamerikanska verksamheten.

Året inleddes med ytterligare en betydelsefull aktivitet. I slutet av januari tog vi ett stort kliv mot fortsatt expansion genom den riktade nyemissionen om cirka 166,7 miljoner kronor vi genomförde till Solar A/S. Solar-koncernen är ett av norra Europas ledande sourcing- och servicebolag med verksamhet inom främst el, värme, VVS och ventilationsteknik. Kapitaltillförseln gör att vi kan växla upp och satsa på nya marknader med fler säljare. Vi kommer även att utveckla nya innovationer där vi kopplar samman värdet i de digitala produkterna och produktinformationen med e-handel, logistik, additiv tillverkning och nya visualiseringstekniker som stöder kommunikation och know-how mellan flera olika yrkesroller.

Under perioden har BIMobject även ingått ett samarbete med Riksbyggen. Vårt gemensamma, övergripande syfte är att öka digitaliseringen i Riksbyggens projektutvecklingsprocess. Därför genomförs ett pilotprojekt där våra lösningar används i ett faktiskt byggnadsprojekt. En av målsättningarna med samarbetet är att involvera leverantörernas digitala byggprodukter tidigare i processen. Detta bidrar till bättre effektivitet och kostnadskontroll under projektet och förenklar hanteringen av förändringar och risker. Ett annat syfte med samarbetet är att använda digitala verktyg för att effektivisera Riksbyggens arbetssätt genom projektering, bygg och inköp och förvaltning. I vårt samarbete kommer vi att kombinera våra lösningar med branschens samlade kunskap för att ta ett rejält kliv framåt inom utvecklingen av digitala byggprocesser.

Det är inte bara genom Solar som vi på BIMobject har breddat vår ägarbas. White Mill har även de tillkommit som delägare i vårt bolag. Jag och resten av BIMobjects styrelse ser stort strategiskt värde för vårt företag och dess fortsatta tillväxt hos White Mill. Expansionen av ägarkretsen öppnar upp för ytterligare stärkning av vår verksamhet och teknikportfölj. Det utökade kontaktnätet och de möjligheter det kan ge BIMobject kommer att skapa ökat värde för bolaget och därigenom även för alla aktieägare. Mot bakgrund av dessa fördelar är det med stor glädje jag välkomnar White Mill in i aktieägarkretsen.

Under kvartalet som gått har vi även hunnit bilda och inleda verksamhet i vårt franska dotterbolag BIMobject France SAS. Frankrike är en betydande industrination med en stark marknad för teknik, arkitektur och design. Vår ambition är att kraftigt utöka våra marknadsandelar i Frankrike med hjälp av denna lokala närvaro och på så vis ta ytterligare ett viktigt strategiskt steg i vår marknadstillväxt.

En särskilt spännande tid av årets första kvartal var lanseringen av våra två Virtual Reality-lösningar: BIMobject® VR och BIMobject® AR är två olika lösningar som utformats för tillverkare av byggprodukter och BIM-projekt. Båda ger tillverkarna möjlighet att använda virtuell teknologi för att visualisera sina projekt. Genom att koppla Virtual Reality-teknologi till BIMobject® Cloud skapar vi unika funktioner där alla de digitala objekt vi redan tillhandahåller plötsligt blir tillgängliga för en helt ny dimension.

Jag anser att utvecklingen under kvartalet vittnar om enorm potential både för resten av året och BIMobjects framtid i stort. Vi får chansen att visa vad vi går för i nya utmaningar med våra samarbetspartners och utökar vårt globala nätverk på lokala marknader. Samtidigt som våra produktlanseringar fortsätter att driva teknisk utveckling framåt befäster vi också vikten av BIMobject® Cloud som en enda, pålitlig och aktuell informationskälla för samtliga aktörer genom hela byggprocessen. Fördelarna med våra lösningar är många, men möjligheterna är obegränsade.

Malmö, 2017-05-31

BIMobject
Stefan Larsson

Bifogade filer:

Louise Otto - presskontakt
Tel: +46 40 - 685 29 00
E-mail: press@bimobject.com

Denna information är sådan information som BIMobject AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 31 maj 2017 kl. 08:45 CEST.

Om BIMobject AB:
BIMobject AB är med sitt molnbaserade content management system för BIM-objekt, en "game changer" för byggindustrin världen över.

BIMobject är ett innovativt teknologiföretag som ligger i framkant vad gäller digitaliseringen av byggprodukter och material. Detta genom att tillgängliggöra produktinformation som kan omvandlas till kunskap tidigt i BIM-processen. Det gör det möjligt att industrialisera byggindustrin och ha stort inflytande över design, produktval, konstruktion, svinn, energi, kostnader, kvalitet och logistik.

Våra unika lösningar för tillverkare av byggnads- och interiörprodukter erbjuder utveckling, hosting, underhåll, administration och publicering av digitala kopior av tillverkares produkter - BIM-objekt. Webbtjänsterna för digital marknad- och pre-sales som BIMobject Cloud erbjuder, kanaliseras och integreras via appar till CAD/BIM-applikationer för att skapa direkta affärsrelationer och kommunikation världen över.

BIM-objekten integreras i informationsmodellen genom hela processen och beskriver byggnaden och dess delar i detalj, därmed ökar chanserna för att bli föreskriven för de produkter som finns tillgängliga i BIMobject Cloud.

BIMobject® - Vinnare av 2013 Red Herring 100 Global

BIMobject AB (publ) - Nasdaq Stockholm First North - Ticker: BIM

Sedermera Fondkommission är bolagets Certified Adviser.

BIMobject_Delårsrapport_2017-01-01--2017-03-31 BIMobject AB: Offentliggörande av delårsrapport 1 för 2017