Keskon myynti kasvoi toukokuussa

KESKO LEHDISTÖTIEDOTE 14.06.2017 KLO 12.00 1(2)

Keskon myynti kasvoi toukokuussa

Kesko-konsernin myynti oli toukokuussa 2017 yhteensä 996,8 milj. euroa ja se kasvoi 18,5 %. Myynti kasvoi vertailukelpoisesti paikallisissa valuutoissa 3,7 %.

"Keskon myynti kasvoi vertailukelpoisesti toukokuussa kaikilla toimialoilla. Pohjois-Euroopan kylmä kevät ja alkukesä kuitenkin heikensivät myyntiä erityisesti rautakaupan ja päivittäistavarakaupan sesonkituotteissa. Autokaupassa myynnin kehitys jatkui vahvana", Keskon pääjohtaja Mikko Helander sanoo.

Päivittäistavarakaupan myynti oli toukokuussa 452,7 milj. euroa ja myynti laski 2,8 %. Päivittäistavarakaupan myynti Suomen Lähikaupan vertailukelpoisten kauppojen kanssa oli 443,1 milj. euroa ja myynnin vertailukelpoinen kehitys oli +3,4 %.

Rakentamisen ja talotekniikan kaupan myynti oli toukokuussa 456,8 milj. euroa ja se kasvoi 49,3 %. Rakentamisen ja talotekniikan kaupan myynti ilman Onnista oli 311,7 milj. euroa ja se kasvoi paikallisissa valuutoissa 1,1 %. Suomessa myynti kasvoi 1,2 % ilman Onnista. Ulkomailla myynti kasvoi paikallisissa valuutoissa 0,9 % ilman Onnista. Rauta- ja sisustuskaupan myynti kasvoi 3,0 % paikallisissa valuutoissa. Vapaa-ajankaupan myynti Suomessa laski 0,7 %, maatalous- ja konekaupan myynti laski 1,9 % ja huonekalukaupan myynti laski 1,3 %.

Autokaupan myynti oli toukokuussa 87,5 milj. euroa ja se kasvoi 23,7 % edellisestä vuodesta. Autokaupan myynti ilman AutoCarreraa oli 80,6 milj. euroa ja vertailukelpoinen kehitys oli +14,1 %.

Kesko-konsernin myynti euroina ilman arvonlisäveroa toukokuussa 2017:

Toukokuu 2017 Vertailukelpoinen
  Milj. e Muutos, % muutos, %

Päivittäistavarakauppa yhteensä 452,7 -2,8 +3,4
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa Suomi 235,4 +47,2 +1,2
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa muut maat 221,4 +51,7 +0,9
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa yhteensä 456,8 +49,3 +1,1
Autokauppa yhteensä 87,5 +23,7 +14,1
Yhteiset toiminnot ja eliminoinnit -0,1
Kaikki yhteensä 996,8 +18,5 +3,7

Suomi yhteensä 775,4 +13,2 +4,3
Muut maat yhteensä 221,4 +42,2 +0,9
Kaikki yhteensä 996,8 +18,5 +3,7

Kesko-konsernin myynti euroina ilman arvonlisäveroa tammi-toukokuussa 2017:

1.1.-31.5.2017 Vertailukelpoinen
  Milj. e Muutos, % muutos, %

Päivittäistavarakauppa yhteensä  2 138,5 +7,5 +1,3
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa Suomi 1 063,6 +41,9 -0,3
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa muut maat 934,4 +60,0 +1,4
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa yhteensä 1 998,0 +49,8 +0,4
Autokauppa yhteensä 407,4 +8,1 +2,2
Yhteiset toiminnot ja eliminoinnit -2,4
Kaikki yhteensä 4 541,5 +22,8 +1,1

Suomi yhteensä 3 607,1 +17,5 +1,1
Muut maat yhteensä 934,4 +48,7 +1,1
Kaikki yhteensä 4 541,5 +22,8 +1,1

Muutos-% kertoo muutoksen edellisen vuoden vastaavaan kauteen. Vertailukelpoinen muutos-% on laskettu päivittäistavarakaupan osalta sisällyttämällä myyntiin ne Suomen Lähikaupalta hankitut kaupat, jotka ovat kuuluneet verkostoon molempina vuosina. Rakentamisen ja talotekniikan kaupan sekä autokaupan vertailukelpoinen muutos-% on laskettu paikallisissa valuutoissa ja ilman yritysostojen ja -myyntien vaikutusta.

Toukokuussa 2017 oli Keskon tukkumyynnissä Suomessa myyntipäiviä 21 eli yhtä monta kuin edellisenä vuonna. Tammi-toukokuussa 2017 oli Keskon tukkumyynnissä Suomessa myyntipäiviä yhtä monta kuin edellisenä vuonna.

Kesko julkistaa ennakkotiedon K-ryhmän vähittäismyynnistä vuosineljänneksittäin osavuosikatsauksen yhteydessä.

Lisätietoja antaa talousjohtaja Eva Kaukinen, puh. 010 53 22338.

Kesko Oyj

www.kesko.fi