Nordic Mines AB (publ) och Firesteel Resources Inc. meddelar revision av tidigare kommunicerad överenskommelse

Nordic Mines och Firesteel meddelar ändringar av överenskommelsen som undertecknades den 7 juni 2017 i MoU (avsiktsförklaringen). Detta medför följande:

- Inledningsvis kommer joint venture-bolaget att vara till 51% ägt av Firesteel och till 49% av Nordic Mines AB vid en investering om CAD 18.000.000
- Firesteel förvärvar ytterligare 9% av Nordic Mines Marknad vid investering av ytterligare     4 000 000 CAD och produktion av 5.000 uns guld
- Joint Venture har stöd av Nordic Mines styrelse och stora aktieägare
- Firesteel har rösträttsstöd från cirka 40 procent av aktieägarna i Nordic Mines att rösta till Firesteels fördel
- Detta betraktas av båda parter som en rättvis och jämlik överenskommelse

Genom att investera CAD 18.000.000 kommer Firesteel att förvärva 51% av investeringen Nordic Mines Marknad AB. Nordic Mines kommer att ha 49% genom att bidra med anrikningsanläggning, gruva och mineralreserverna samt prospekteringsrättigheterna. Efter investeringen kommer Firesteel att förvärva ytterligare 9% genom att investera CAD 4.000.000 vid en produktion av 5.000 uns guld. Firesteels ägande kommer då att vara 60%.

Resterande ägarskap i Nordic Mines Marknad kommer att förvärvas till verkligt marknadsvärde när gruvan är åter i full produktion.

Transaktionen är föremål för aktieägare och myndighetsgodkännande och omfattas av reglerna för Nasdaq OMX Stockholm Small Cap och TSX Venture Exchange.

För ytterligare information, kontakta:

Torbjörn Bygdén
Företagsekreterare och Investor Relations
Torbjorn.Bygden@azets.com
00 46 (0) 70 301 45 46
Lindhagensgatan 94, box 34212
10026 Stockholm

Nordic Mines AB (publ.) Är skyldig att offentliggöra denna information enligt EU: s förordning om marknadsmissbruk. Informationen lämnades för offentliggörande, via byrån för den kontaktperson som anges ovan, den 16 juni 2017 16:00 CEST.

Nordic Mines är ett nordiskt gruv- och prospekteringsföretag. Laiva-gruvan i Finland producerade guld mellan 2011 och 2014. Insättningen är bland de största i Norden. Nordic Mines är medlem i SveMin och tillämpar sina rapporteringsregler för offentliga gruv- och prospekteringsföretag. Nordic Mines-aktien har tecknats för handel på Nasdaq Stockholms Small Cap-lista. För ytterligare information, se www.nordicmines.com.

Attachments:

Press release June 16 SE.pdf