Silmäasema Oyj: Arvopaperimarkkinalain 9 luvun 10 pykälän mukainen ilmoitus omistusosuuden muutoksesta

Pörssitiedote 20.6.2017, klo 12.00

Silmäasema Oyj ("Yhtiö") on tänään vastaanottanut Intera Fund II Ky:ltä ("Intera") ilmoituksen, jonka mukaan Interan suora omistus Yhtiöstä on 2 375 950 osaketta ja ääntä (vastaten 16,67 prosenttia Yhtiön kaikista osakkeista ja äänistä) ja Interan omistus rahoitusvälineiden kautta on laskenut alle 5 prosentin rajan. Muutos johtuu Interan ja Nordea Bank AB (publ) Suomen sivuliikkeen ("Nordea") 9.6.2017 solmimasta osakelainaussopimuksesta, jonka mukaisesti Intera sitoutui 9.6.2017 lainaamaan Nordealle 1 229 858 olemassa olevaa Yhtiön osaketta. Nordea on ilmoittanut Interalle 20.6.2017 käyttävänsä kokonaan Yhtiön 26.5.2017 päivätyssä listalleottoesitteessä kuvatun optionsa ostaa Interalta osakkeita se määrä, joka vastaa Nordean Interalta lainaamia osakkeita (1 229 858 osaketta) ylikysyntätilanteiden kattamiseksi. Tämän seurauksena Interan suora omistus Yhtiöstä on 2 375 950 osaketta ja ääntä (vastaten 16,67 prosenttia Yhtiön kaikista osakkeista ja äänistä) ja Interan omistus rahoitusvälineiden kautta on laskenut nollaan eli alle 5 prosentin rajan.

Intera Fund II Ky:n osuus:

% osakkeista ja äänistä (A yhteensä) % osakkeista ja äänistä
rahoitusvälineiden kautta (B yhteensä)
Yhteenlaskettu
%-osuus (A + B)
Osakkeiden ja äänten kokonaismäärä
Osuus liputusrajan saavuttamisen tai
rikkoutumisen jälkeen
16,67 %  N/A 16,67 %  14 248 805
Edellisessä liputusilmoituksessa
ilmoitettu osuus (jos liputettu)
 35,03 % 8,63 %  43,66 %

Tiedot omistus- ja ääniosuudesta liputusrajan saavuttamisen tai rikkoutumisen jälkeen:

A: Osakkeet ja äänioikeudet

Osakesarja/osakelaji Osakkeiden ja äänten lukumäärä Osakkeiden ja äänten %-osuus
  Suora Välillinen Suora Välillinen
ISIN-koodi (jos mahdollista) (AML 9:5) (AML 9:6 and 9:7) (AML 9:5) (AML 9:6 and 9:7)
FI4000243399 2 375 950 N/A 16,67 % N/A
A YHTEENSÄ 2 375 950 16,67 %

Intera Fund II Ky ("Intera") ilmoitti 12.6.2017 Silmäasema Oyj:lle ("Yhtiö"), että Interan omistusosuus Yhtiön osakkeista ja äänistä laski 35,03 prosenttiin (yhteensä 4 991 582 osaketta ja ääntä) ja Interan omistusosuus rahoitusvälineiden kautta ylitti 5 prosentin rajan 9.6.2017 (yhteensä 1 229 858 osaketta ja ääntä). Muutos johtui Interan ja Nordea Bank AB (publ) Suomen sivuliikkeen ("Nordea") Yhtiön listautumisannin yhteydessä 9.6.2017 solmimasta osakelainaussopimuksesta, jonka mukaisesti Intera sitoutui 9.6.2017 lainaamaan Nordealle 1 229 858 olemassa olevaa Yhtiön osaketta. Osakelainauksella ei ollut vaikutusta Interan yhteenlaskettuun kokonaisomistukseen, joka oli ennen edellä mainitun osakelainaussopimuksen solmimista 6 221 440 osaketta.

Yhtiö julkisti pörssitiedotteella 14.6.2017 listautumisen jälkeen tiedot kymmenestä suurimmasta osakkeenomistajasta ennen ja jälkeen listautumisen. Pörssitiedotteesta käy ilmi, että Intera myi edelleen osana listautumisantia yhteensä 2 615 632 Yhtiön osaketta (osakkeet toimitettiin 13.6.2017), minkä johdosta Interan omistus Yhtiöstä oli yhteensä 3 605 808 osaketta, joista Interan suorassa omistuksessa oli 2 375 950 osaketta ja ääntä ja rahoitusvälineiden kautta (osakelainaussopimus) 1 229 858 osaketta ja ääntä.

Lisätietoja antavat:

Pasi Kohmo, toimitusjohtaja, Silmäasema, p. 050 331 7015, pasi.kohmo@silmaasema.fi

Kati Räihä, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Silmäasema, p. 050 416 6764, kati.raiha@silmaasema.fi

Silmäasema lyhyesti

Silmäasema on kotimainen yritys, joka tarjoaa maanlaajuisesti kaikki näkemisen ja silmäterveyden tuotteet ja palvelut. Silmäasema on Suomen suurin yksityinen silmäleikkauksia tarjoava silmäsairaalaketju sekä toiseksi suurin optikkoketju 25,3 prosentin markkinaosuudellaan. Silmäasema-ketjulla on 148 myymälää ja 13 silmäsairaalaa sekä kahdeksan myymälää Virossa. Silmäasema-ketjun palveluksessa työskentelee noin 1 000 näkemisen ja silmäterveyden ammattilaista. Vuonna 2016 Silmäasema-ketjussa tehtiin noin 210 000 optikon näöntarkastusta, 190 000 silmälääkärin vastaanottoa ja yli 15 000 kaihi- ja taittovirheleikkausta. Silmäasema-konsernin liikevaihto oli 101,3 miljoonaa euroa vuonna 2016 ja oikaistu käyttökate 12,0 miljoonaa euroa.