Ellens distributör i Tjeckien och Slovakien, utökar sitt sortiment av Ellens produkter genom att lansera pH Control

Danderyd, 2017-07-12 08:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Ellens distributör i Tjeckien och Slovakien, S&D Pharma, har nu lagt sin första order på Ellens pH Control, som är ett självtest av pH värdet i vagina. För surt eller för basiskt i vagina kan vara en tidig signal till kvinnan på att något inte står rätt till. Då kan kvinnan korrigera pH värdet och därmed undvika komplikationer som irritation och sveda i underlivet. Ellens övriga produkter är hjälpmedel för att undvika och förhindra problem i underlivet efter denna tidiga signal. Ett felaktigt pH värde kan också vara en tidig signal som leder till att kvinnan söker läkarhjälp.

S&D Pharma har ett nära samarbete med gynekologer och de största apotekskedjorna på den tjeckiska och slovakiska marknaden. Ellens försäljning till S&D Pharma har under det första halvåret 2017 haft den största ökningstakten jämfört med övriga distributörer. Denna order är ett genombrott för Ellen avseende pHControl. Ordervärdet är relativt blygsamt då det är en lanseringsorder. pH Control säljs idag i Tyskland direkt till gynekologer och via www.lyko.se, www.nordicfeel.se och www.ellen.se på den svenska marknaden samt till några av Ellens mindre marknader.

”Vi är väldigt glada att ha S&D Pharma som vår distributör i Tjeckien och Slovakien. De är professionella och har ett nära samarbete med både Tjeckiens och Slovakiens gynekologer och samarbetsavtal med de största apotekskedjorna i de båda länderna. Att de nu väljer att lägga en lanseringsorder är mycket glädjande och ett resultat av det nära samarbete det har med apoteken. För oss betyder det också att vår övertygelse om att självtester är en intressant marknad där pH Control är vår första produkt. Utökningen av vår produktportfölj ligger i linje med vår strategi.”, säger Ingrid Atteryd Heiman, arbetande styrelseordförande på Ellen AB.

För ytterligare information:

Ingrid Atteryd Heiman, arbetande styrelseordförande på telefon 0705-122505 eller via epost ia@ellenab.com

Denna information är sådan information som Ellen AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 12 juli 2017 kl 08.00 CET.

Om Ellen

Bioteknikföretaget Ellen erbjuder bland annat patenterade produkter med probiotika för att förbättra kvinnors intimhälsa. Många kvinnor upplever bakteriell obalans någon eller flera gånger i livet och alltfler accepterar inte torrhet och odör i underlivet. Unika produkter i Ellens produktportfölj idag är den probiotiska tampongen ellen® som innehåller Lacto Naturel ® (LN®), som består av humana mjölksyrabakterier och ellen® Probiotisk Utvärtes Intim Crème som också innehåller Lacto Naturel ® (LN®). Krämen innehåller också naturligt fett som ger en skyddande och smörjande effekt. Båda produkterna är unika och ensamma i sitt slag på marknaden. I produktsortimentet finns också ett självdiagnosticerande pH-test, en aqua block tampong, en intim foam och en intim deo. Foamen och deon är båda baserade på ekologiska råvaror med Salvia som aktiv substans. Produkterna säljs genom ett globalt nätverk av distributörer. Ellen är noterat på Nasdaq First North (Ticker: ELN). Erik Penser Bank är bolagets Certified Adviser.
För ytterligare information: www.ellenab.com

20170712 Pressmeddelande pH Control.pdf