Ellen har skrivit avtal och fått en order från en ny distributör i Kenya

Danderyd, 2017-07-18 08:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

XtraMed Ltd är ett nystartat kenyanskt företag med verksamhet även i Uganda, Tanzania, Etiopien och Seychellerna. De har sökt upp Ellens produkter och har nu tecknat ett icke-exklusivt distributörsavtal med Ellen för hela Ellens produktportfölj. Ellen har också fått en första initial order av mindre värde som förskottsbetalas innan varorna produceras och levereras till XtraMed.

XtraMed startades 2016 av tre personer som alla har lång erfarenhet av marknadsföring hoch försäljning av medicinska produkter, både receptbelagda och receptfria läkemedel. I ägarnas nätverk finns både kontakter med apoteken och den medicinska myndigheten samt gynekologer.

”Det ska bli spännande att följa XtraMeds försäljningsutveckling. Nästa steg i samarbetet med dem är en geografisk utveckling till de övriga länderna som de är verksamma på. Vi kan också tänka oss att ge dem ett exklusivt distributörsavtal när vi ser att deras försäljning på den kenyanska marknaden når upp till intressanta volymer. Vi tror mycket på personerna bakom XtraMed då de har tillsammans ett intressant och brett kontaktnät samt erfarenhet inom försäljning och marknadsföring av medicinska produkter, regulatory och logistik.”, säger Ingrid Atteryd Heiman, arbetande styrelseordförande på Ellen AB.

För ytterligare information:

Ingrid Atteryd Heiman, arbetande styrelseordförande på telefon 0705-122505 eller via epost ia@ellenab.com

Denna information är sådan information som Ellen AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 juli 2017 kl 08.00 CET.

Om Ellen

Bioteknikföretaget Ellen erbjuder bland annat patenterade produkter med probiotika för att förbättra kvinnors intimhälsa. Många kvinnor upplever bakteriell obalans någon eller flera gånger i livet och alltfler accepterar inte torrhet och odör i underlivet. Unika produkter i Ellens produktportfölj idag är den probiotiska tampongen ellen® som innehåller Lacto Naturel ® (LN®), som består av humana mjölksyrabakterier och ellen® Probiotisk Utvärtes Intim Crème som också innehåller Lacto Naturel ® (LN®). Krämen innehåller också naturligt fett som ger en skyddande och smörjande effekt. Båda produkterna är unika och ensamma i sitt slag på marknaden. I produktsortimentet finns också ett självdiagnosticerande pH-test, en aqua block tampong, en intim foam och en intim deo. Foamen och deon är båda baserade på ekologiska råvaror med Salvia som aktiv substans. Produkterna säljs genom ett globalt nätverk av distributörer. Ellen är noterat på Nasdaq First North (Ticker: ELN). Erik Penser Bank är bolagets Certified Adviser.
För ytterligare information:
www.ellenab.com