The Rezidor Hotel Group: Halvårsrapport Januari-juni 2017

Andra kvartalet 2017

• RevPAR för jämförbara hotell ("L/L") under hyres- och managementavtal ökade med 4,0 %. Tillväxten beror både på ökad beläggning och ökade rumspriser.
  • Intäkterna minskade med 2,2 % till 254,1 MEUR (259,8). Minskningen är huvudsakligen en följd av lämnande av fyra hotell under hyresavtal förra året, den tillfälliga stängningen av ett hotell under hyresavtal för renovering och förstärkningen av Euron, delvis motverkat av positiv RevPAR-utveckling för L/L hotell och återöppnande av två hotell under hyresavtal efter renovering. Intäkterna för jämförbara hotell ökade med 2,6 %.
  • EBITDA uppgick till 28,4 MEUR (36,4) och EBITDA-marginalen minskade till 11,2 % (14,0). EBITDA påverkas negativt av 4,6 MEUR högre centrala kostnader (huvudsakligen av engångskaraktär) och 1,2 MEUR högre kostnader för osäkra kundfordringar, samt sämre genomflöde i hyresportföljen.
  • EBIT uppgick till 6,3 MEUR (22,0) och EBIT-marginalen minskade till 2,5 % (8,5). Utöver negativ EBITDA-utveckling påverkas EBIT av 8,6 MEUR högre kostnader för nedskrivningar av anläggningstillgångar.
  • Periodens resultat uppgick till 3,6 MEUR (16,2).
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till 0,02 EUR (0,10) respektive 0,02 EUR (0,09).
  • 1 666 (2 565) rum kontrakterades, 1 397 (1 419) rum togs i drift och 1 314 (429) rum lämnade verksamheten.
  • Den 4 maj utsåg styrelsen Federico González-Tejera till VD & koncernchef för Rezidor Hotel Group, efterträdande Wolfgang M. Neumann som avgått som VD. Neumann kommer att kvarstå i styrelsen som ledamot.

Första halvåret 2017

• RevPAR för jämförbara hotell under hyres- och managementavtal ökade med 5,4 %.
  • Intäkterna ökade med 2,1 % till 476,6 MEUR (466,8). Intäkterna för jämförbara hotell ökade med 5,4 %.
  • EBITDA uppgick till 30,9 MEUR (27,2) och EBITDA-marginalen ökade till 6,5 % (5,8).
  • EBIT uppgick till -1,9 MEUR (-3,0) och EBIT-marginalen ökade till -0,4 % (-0,6).
  • Periodens resultat uppgick till MEUR -4,0 (-5,4).
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till -0,02 EUR (-0,03).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 24,1 MEUR (16,8).
  • 4 844 (4 532) rum kontrakterades, 2 322 (2 386) rum togs i drift och 2 199 (732) rum lämnade verksamheten.
MEUR Q2 2017 Q2 2016 Förändr. % H1 2017 H1 2016 Förändr. %
Intäkter 254,1 259,8 -5,7 -2,2 % 476,6 466,8 9,8 2,1 %
EBITDA 28,4 36,4 -8,0 -22,0 % 30,9 27,2 3,7 13,6 %
EBIT 6,3 22,0 -15,7 -71,4 % -1,9 -3,0 1,1 36,7 %
Periodens resultat 3,6 16,2 -12,6 -77,8 % -4,0 -5,4 1,4 25,9 %
EBITDA-marginal 11,2 % 14,0 % -2,8 pp   6,5 % 5,8 % 0,7 pp
EBIT-marginal 2,5 % 8,5 % -6,0 pp   -0,4 % -0,6 % 0,2 pp

VDs kommentar

Arbete påbörjat med femårsstrategi under nytt ledarskap

Under det andra kvartalet 2017 fortsatte Rezidors positiva RevPAR-utveckling från det första kvartalet. RevPAR ökade med 4 procent, drivet av solid verksamhet i flertalet europeiska länder. Men som väntat, och omnämnt i vår Q1-rapport, så hade infallandet av påsken negativ påverkan på vårt resultat. Vi har även tagit kostnader av engångskaraktär, vilket har lett till att vi levererar ett resultat som är sämre än för motsvarande period föregående år.

Under det andra kvartalet såg vi även en förändring i Rezidors ledning. Vid årsstämman i april valdes företagets nya styrelse, ledd av vår nya majoritetsägare HNA Tourism Group. I maj tog jag över rollen som VD & koncernchef. Jag fylls av energi vid tanken på potentialen i företaget och är entusiastisk över att, med bas i Rezidor's framgångar, ytterligare stärka koncernens profil och lönsamhet.

Vi har påbörjat arbetet med en omfattande och holistisk femårsstrategi som kommer att presenteras för styrelsen i oktober 2017 för lansering i januari 2018. Analysen som ligger till grund för planen omfattar vår operativa verksamhet och portföljförvaltning, varumärken och produkter, kommersiella områden och IT, talang och kultur. Den är även avstämd med vår partner Carlson för att fånga globala intäkts- och varumärkesmöjligheter och för att nå vårt gemensamma mål att bli ett av världens ledande hotellföretag genom att konstant skapa värde för våra gäster, hotellägare, medarbetare och aktieägare.

I detta inledande skede ser de framtida möjligheterna ut att vara betydande. Efter styrelsens godkännande av femårsplanen avser vi att dela med oss av huvudpunkterna i planen under en investerardag under fjärde kvartalet 2017.

Federico González-Tejera, VD & koncernchef

Presentation av resultatet för Q2

Den 26 juli 2017 kl 10:00 (centraleuropeisk tid) presenterar VD & koncernchef Federico González-Tejera och vice VD & CFO Knut Kleiven rapporten och svarar på frågor under en kombinerad telefonkonferens och webcast (på engelska). Besök www.investor.rezidor.com för att följa webcasten.

För att delta i telefonkonferensen, vänligen ring:

Belgien: +32 2 620 0138
Belgien, gratisnummer: 0800 58033
Sverige: +46 8 5033 6538
Sverige, gratisnummer: 0200 883 440
UK:  +44 20 3427 1916
UK gratisnummer: 0800 279 5004
USA: +1 646 254 3364
USA gratisnummer: 1877 280 2296
Frankrike: +33 1 70 48 01 66
Frankrike, gratisnummer: 0805 631 580
Norge: +47 2350 0486
Norge, gratisnummer: 800 56053

Bekräftelsekod: 4257238.

Besök www.investor.rezidor.com för en inspelning av presentationen.

Finansiell kalender

Kvartalsrapport Kv3 2017: 25 oktober
Bokslutskommuniké 2017: 21 feburari

För ytterligare information, kontakta:

Knut Kleiven
Vice VD & CFO
knut.kleiven@carlsonrezidor.com

Andrea Brandenberger
Vice President Strategy & Investor Relations
andrea.brandenberger@carlsonrezidor.com

The Rezidor Hotel Group Corporate Office
Avenue du Bourget 44
B-1130 Bryssel
Belgien

Hemsida: www.rezidor.com

Om Rezidor Hotel Group

Rezidor är ett hotellföretag som driver varumärkena Radisson Blu och Park Inn by Radisson. 2014 offentlig-gjorde Rezidor tillsammans med Carlson Hotels lanseringen av två nya varumärken: Radisson RED, ett förstklassigt varumärke inom "Lifestyle Select"-segmentet inspirerad av milleniumgenerationens livsstil, och Quorvus Collec-tion, en ny generation av distinkta femstjärniga hotell. Rezidor innehar även 49 procent av andelarna i prizeotel, en ung hotellkedja i ekonomi-segmentet.

Portföljen utgörs av 480 hotell med över 106 000 rum i drift och under utveckling i 81 länder i Europa, Mellan-östern och Afrika.

Rezidors strategi är att växa med management- och franchiseavtal och endast selektivt med hyresavtal. Strategin är även att växa ytterligare på tillväxt-marknader.

Rezidor är en del av Carlson Rezidor Hotel Group. För vidare information, besök www.rezidor.com.

Informationen i denna halvårsrapport är sådan som Rezidor Hotel Group AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 26 juli 2017 kl 07:30 (centraleuropeisk tid).

Rapporten (inklusive tabeller) kan laddas ner från medföljande länk:

Rezidor Halvårsrapport Januari–juni 2017