Regnskap per første halvår 2017 i SpareBank 1 SMN: Solid drift og høy vekst ga godt resultat

Solid drift og høy vekst ga godt resultat
SpareBank 1 SMN fikk et resultat på 759 millioner kroner per første halvår i år mot 771 millioner i samme periode i fjor. Banken opplever stor kundetilgang fra både privatpersoner og småbedrifter.

Årets første seks måneder i SpareBank 1 SMN kjennetegnes av godt resultat i bankvirksomheten, med sterk vekst i antall nye kunder og . godt salg i alle produktområder. Tapene er lavere og soliditeten er meget sterk. Resultatet er påvirket av at avkastning på finansielle interesser er 174 millioner kroner lavere enn i samme periode i fjor.

- Vi er godt fornøyd med resultatet så langt i år. Vi opplever det som en god anerkjennelse av bankens strategi at hele 6 750 personkunder og 450 bedrifter har valgt oss som sin nye hovedbank i første halvår. Det tar vi som en tillitserklæring og en bekreftelse på at vår valgte strategi som digital bank med en lokal og personlig signatur blir godt mottatt blant kundene, sier konsernsjef Finn Haugan i SpareBank 1 SMN.

Styrket markedsposisjon
Banken økte utlån til personkunder med hele 10,5 prosent til 94,1 milliarder kroner siste tolv måneder. Utlån til næringslivskunder økte med 4,8 prosent til 49,7 milliarder kroner. Veksten stammer i hovedsak fra småbedrifter. Banken har god kundetilgang blant små og mellomstore bedrifter, som er i tråd med ønsket om differensiert utlånsvekst.

- Utlånsveksten er solid fundert og kommer selv om vi har strammet noe inn på kredittpraksisen overfor husholdninger og deler av næringslivet. Det er også svært tilfredsstillende å kunne konstatere at bankens strategi for inntektsdiversifisering lykkes godt. Aktiviteten er høy i alle deler av konsernet, og vi har igjen styrket vår ledende markedsposisjon i Trøndelag og på Nordvestlandet, sier Finn Haugan.

Kapitalmålet nådd
Banken har styrket ren kjernekapital med en milliard kroner i første halvår og har nå en kapitaldekning på 15,0 prosent. Dermed er målet om ren kjernekapital på 15,0 prosent allerede nådd.

Netto renteinntekter økte med 101 millioner kroner til 1043 millioner sammenlignet med samme periode i fjor. Økningen skyldes i hovedsak vekst i utlån og økte marginer.

Kostnadene i konsernet økte med 153 millioner kroner, hvorav mesteparten er knyttet til oppkjøp i SpareBank 1 SMN Regnskapshuset og aktivitetsøkning i Sparebank 1 Markets. I morbanken er kostnadene tilnærmet uendret i henhold til mål. Økningen kommer hovedsakelig fra finansskatt. Målet om nullvekst i kostnader i morbanken i 2017 opprettholdes.

Lavere tap
Tap er blitt betydelig redusert fra samme periode i fjor med en nedgang på 112 millioner kroner til 175 millioner. Tapene knytter seg i hovedsak til et fåtall engasjement innen offshore.

- Nedgangen er i tråd med våre forventninger ved starten av året. Vi legger til grunn at tapene blir lavere i 2017 enn i 2016. Det er like fullt knyttet betydelig usikkerhet til utviklingen innen offshore. Boliglånsporteføljen har fortsatt svært lave tap, og vi ser ingen indikasjoner på økning fremover. Aktiviteten i vårt nedslagsfelt er høy og arbeidsledigheten stabilt lav, sier konsernsjef Finn Haugan.

Regnskap per første halvår 2017 - hovedtall:

• Resultat før skatt: 961 mill. kr (930 mill. i første halvår 2016)
  • Resultat etter skatt: 759 mill. kr (771 mill.)
  • Egenkapitalavkastning: 9,9% (10,9%)
  • Vekst i utlån: 8,5% (6,5%)
  • Vekst i innskudd: 12,7% (1,3%)
  • Tap på utlån: 175 mill. kr (287 mill.)
  • Ren kjernekapital: 15,0% (14,1%)
  • Resultat per egenkapitalbevis: 3,65 kr (3,71 kr)

Trondheim, 8. august 2017

Kontaktpersoner i SpareBank 1 SMN:
Finansdirektør Kjell Fordal tlf 905 41 672
Konserndirektør Rolf Jarle Brøske tlf 911 12 475