Ny VD på Ellen

Ellen behöver öka sina marknadsandelar och sin tillväxttakt. Bolaget har de senaste två åren inte haft förväntad utveckling. Styrelsen fattade i våras beslut om en förändrad strategi och om förändringar i ledningen. Jenny Fingal och Ellen har idag kommit överens om att Jenny Fingal som ny VD tar över ansvaret för den operativa ledningen av bolaget från och med den 1 januari 2018.

Jenny Fingal har lång erfarenhet av varumärkesbyggande av snabbrörliga konsumentprodukter och av försäljning genom ett europeiskt distributörsnätverk. Jenny Fingal kommer närmast från Republic of Brands där hon sedan 2016 har varit VD för det svenska dotterbolaget. Dessförinnan var hon exportchef på Peak Performance. Jenny Fingal inledde sin karriär som läkemedelskonsulent på Roche. I sin nuvarande befattning är hon ansvarig för det svenska dotterbolaget som har ett marknadsförings- och försäljningsansvar för ILG´s klockor och smycken, bland annat varumärken som Gant Time, Police, Swiss Military Hanowa och Roamer. Under Jennys ledarskap har det svenska dotterbolaget genomgått en effektiv omstrukturering till ett lönsamt bolag. Jenny har också under några år bott och arbetat i Schweiz vilket innebär att hon talar flytande tyska.

Jan Kockum, som är styrelseledamot i Ellen, tillträder som interim-VD när Carina Perssons avtal löper ut den 10 oktober.

”Vi ser mycket framemot att Jenny kommer ombord. Hon har en dokumenterad erfarenhet av att förbättra resultatet i de senaste bolagen hon arbetat hos. Hennes erfarenheter och språkkunskaper är värdefulla för Ellen, i synnerhet på den tyska marknaden. Jag tror också att vi kan få fart på Ellens tillväxt med henne vid rodret för att på ett lönsamt sätt kunna implementera vår nya tillväxtstrategi med ett breddat kunderbjudande. Vi arbetar nu aktivt på en plan för hur produktportföljen kan utvecklas till både befintliga kunder och nya målgrupper. Det påbörjade arbetet att öka vår försäljningsnärvaro via sociala medier och internetbutiker är också ett område som Jenny har bred erfarenhet av.”, säger Ingrid Atteryd Heiman, arbetande styrelseordförande hos Ellen AB.

För ytterligare information:

Ingrid Atteryd Heiman, arbetande styrelseordförande på telefon 0705-122505 eller via epost ia@ellenab.com

Denna information är sådan information som Ellen AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 10 augusti 2017 kl 08.00 CET.

Om Ellen

Bioteknikföretaget Ellen erbjuder bland annat patenterade produkter med probiotika för att förbättra kvinnors intimhälsa. Många kvinnor upplever bakteriell obalans någon eller flera gånger i livet och alltfler accepterar inte torrhet och odör i underlivet. Unika produkter i Ellens produktportfölj idag är den probiotiska tampongen ellen® som innehåller Lacto Naturel ® (LN®), som består av humana mjölksyrabakterier och ellen® Probiotisk Utvärtes Intim Crème som också innehåller Lacto Naturel ® (LN®). Krämen innehåller också naturligt fett som ger en skyddande och smörjande effekt. Båda produkterna är unika och ensamma i sitt slag på marknaden. I produktsortimentet finns också ett självdiagnosticerande pH-test, en aqua block tampong, en intim foam och en intim deo. Foamen och deon är båda baserade på ekologiska råvaror med Salvia som aktiv substans. Produkterna säljs genom ett globalt nätverk av distributörer. Ellen är noterat på Nasdaq First North (Ticker: ELN). Erik Penser Bank är bolagets Certified Adviser.
För ytterligare information: www.ellenab.com

20170810 Pressmeddelande Ny Vd.pdf