William Demant Holding A/S: Halvårsrapport 2017

Selskabsmeddelelse nr. 2017-07
Halvårsrapport 2017
14. august 2017

Øget markedsandel i engrossalg af høreapparater med organisk vækst på 11 % drevet af Oticon Opn
Organisk vækst på 8 % i koncernen som følge af innovative produkter og solid vækst i alle forretninger
Opjustering af forventninger til 2017 baseret på solid EBIT-vækst på 28 % i første halvår

• Koncernen har i første halvår af 2017 fortsat det positive momentum fra andet halvår 2016, og alle forretningsaktiviteter har leveret stærk vækst. Koncernens omsætning udgjorde DKK 6.505 mio. svarende til en vækstrate på 12 % i forhold til samme periode sidste år, hvoraf organisk vækst tegnede sig for 8 procentpoint, og opkøb og valutakurseffekter hver tegnede sig for 2 procentpoint.
  • Forretningsaktiviteten Høreapparater havde et meget stærkt første halvår, hvor engrosforretningen var den primære driver af den organiske vækst, idet Oticon Opn fortsatte de meget positive takter og således medvirkede til at forbedre det samlede produktmiks. Vores engrosforretning realiserede en organisk vækstrate på 11 % drevet af en stigning i styksalget på 8 % og i den gennemsnitlige salgspris (ASP) på 3 %. Oticon lancerede Oticon Opn i to nye varianter, en genopladelig løsning, der kan eftermonteres i eksisterende Oticon Opn-apparater, samt en tinnitus-funktionalitet. I begyndelsen af juni lancerede Bernafon og Sonic ligeledes nye høreapparatfamilier i tre varianter, i tre prispunkter og med Made for iPhone®-connectivity, hvilket vil medvirke til at øge konkurrenceevnen for disse brands. Vores detailforretning realiserede en vækst på 10 % i lokal valuta, hvoraf 4 procentpoint kan henføres til organisk vækst.
  • Forretningsaktiviteten Høreimplantater gjorde det rigtigt godt i første halvår og realiserede en organisk vækstrate på 24 %. Både cochlear-implantatforretningen og forretningen for benforankrede høresystemer viste meget positive takter som følge af det fortsat positive momentum skabt af nye produkter, produktgodkendelser på nye markeder og vundne udbud på et par olieafhængige markeder.
  • Omsætningen i Diagnostiske Instrumenter steg med 11 % i lokal valuta, hvoraf 10 procentpoint kan tilskrives organisk vækst. Den betydelige organiske vækst var bredt funderet i forhold til geografi og brands.
  • Koncernens resultat af primær drift (EBIT) steg med 28 % understøttet af betydelig salgsvækst, stordriftsfordele og strategiske initiativer. EBIT udgjorde DKK 1.142 mio. før omstruktureringsomkostninger på DKK 83 mio. EBIT-marginen var således 17,6 % mod 15,4 % i samme periode sidste år. Periodens overskud var DKK 798 mio. svarende til en indtjening pr. aktie (EPS) på DKK 3,09 eller en stigning på 30 %. Pengestrømme fra driftsaktiviteter (CFFO) beløb sig til DKK 969 mio. svarende til en stigning på 26 % før pengestrømme fra omstruktureringsomkostninger på DKK -83 mio.
  • De gennemsnitlige kurser for vores faktureringsvalutaer var højere i første halvår end i samme periode sidste år og påvirkede koncernens omsætning positivt med 2%. Disse faktureringsvalutaer er imidlertid blevet svækket betydeligt siden begyndelsen af året - og særligt i andet kvartal. Dette påvirkede koncernens EBIT negativt i første halvår med ca. DKK 70 mio. Baseret på de aktuelle valutakurser samt den forventede helårsgevinst som følge af kurssikring forventer vi nu, at valutakurser vil påvirke EBIT negativt med ca. DKK 80 mio. i 2017 sammenlignet med valutakurser i begyndelsen af året.
  • Til trods for den negative valutakurseffekt har vi opjusteret vores forventninger til 2017 baseret på de finansielle resultater for de første seks måneder og på vores forventning om et solidt andet halvår. Vi forventer således nu et EBIT på DKK 2,3-2,6 mia. (tidligere DKK 2,2-2,5 mia.) før omstruktureringsomkostninger på ca. DKK 175 mio. (tidligere ca. DKK 200 mio.).

"Jeg glæder mig over den overordnede meget gode udvikling i selskabet i første halvår, hvor vi har set flot vækst i alle vores forretningsaktiviteter. At vi har været i stand til at levere så høje vækstrater er et vidnesbyrd om koncernens stærke, innovative produkter og det store kundefokus i hele koncernen, men det er også en klar indikation af, at vi bevæger os i den rigtige retning i forhold til at forfølge vores hearing healthcare-strategi. At vi er gået ind i andet halvår i supergod form, giver mig tiltro til, at vi kan bevare det gode momentum i resten af året. Og det er også grunden til, at vi har opjusteret vores forventninger til 2017," siger koncernchef Søren Nielsen.

Yderligere information:
Søren Nielsen, Koncernchef og adm. direktør