Metsä Groupin biotuotetehdas on käynnistetty

Metsä Group Lehdistötiedote 16.8.2017

Metsä Groupin uuden sukupolven biotuotetehdas on käynnistetty suunnitelman mukaisesti Äänekoskella tiistaina 15.8.2017 kello 6 aamulla. Uuden tehtaan sellutoimitukset asiakkaille alkavat vuoden 2017 syyskuun alussa. Biotuotetehtaan rakennusprojekti on edennyt suunnitellusti aikataulun ja 1,2 miljardin euron budjetin mukaisesti.

Äänekosken vanha sellutehdas on ajettu alas ennen biotuotetehtaan käynnistämistä ja purkutoimet ovat käynnissä.

Biotuotetehdas saavuttaa nimellistuotannon noin vuoden kuluttua käynnistämisestä. Tehdas tuottaa 1,3 miljoonaa tonnia sellua vuodessa sekä muita biotuotteita kuten mäntyöljyä ja tärpättiä. Tuotekonseptia jo täydentäneitä uusia biotuotteita ovat kuoresta saatava tuotekaasu, tehtaan hajukaasuista valmistettu rikkihappo sekä lietteistä jalostettu biokaasu ja biopolttoainepelletit.

Äänekosken teollinen ekosysteemi kehittyy ja kasvaa biotuotetehtaan myötä ja tehdas toimii alustana uusien biotuotteiden valmistamiselle. Useita prosesseja ja tuotepolkuja tutkitaan aktiivisesti, keskeisiä uusien biotuotteiden kehityshankkeita ovat ligniinijalosteet, tekstiilikuidut ja biokomposiitti.

Lisätiedot:
Juha Laine, viestintäjohtaja, Metsä Group, puh. 010 465 4541
Anna-Liisa Pennanen, viestintäpäällikkö, Metsä Fibre, puh. 050 574 8071

www.metsagroup.fi

Metsä Group on vastuullisen biotalouden edelläkävijä, jonka tuotteiden pääraaka-aine on uusiutuva puu pohjoisen kestävästi hoidetuista metsistä. Keskitymme puunhankintaan ja metsäpalveluihin, puutuotteisiin, selluun ja ensikuitukartonkeihin sekä pehmo- ja ruoanlaittopapereihin.

Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2016 oli 4,7 miljardia euroa, ja se työllistää noin 9 300 henkilöä. Konsernilla on toimintaa noin 30 maassa. Metsä Groupin emoyritys on Metsäliitto Osuuskunta, jonka omistaa noin 104 000 suomalaista metsänomistajaa.

Seuraa Metsä Groupia: Twitter LinkedIn Facebook YouTube Instagram Slideshare