ROBIT OYJ PUOLIVUOSIKATSAUS 1.1.-30.6.2017: YHTIÖN KASVU JATKUI - ROBIT KAKSINKERTAISTI LIIKEVAIHTONSA

ROBIT OYJ PÖRSSITIEDOTE 17.8.2017 KLO 11.00

Robit Oyj:n puolivuosikatsaus 1.1.-30.6.2017 (tilintarkastamaton).
Tekstissä H1 tarkoittaa katsauskautta 1.1.-30.6.2017 ja H2 tarkoittaa katsauskautta 1.7.-31.12.2017.
Robit Oyj siirtyi katsauskauden aikana IFRS-raportointiin. IFRS-konversiotilinpäätös julkaistiin 12.5.2017. Myös vertailutiedot on muutettu IFRS:n mukaisiksi.

1.1.-30.6.2017 lyhyesti

• Robit Oyj listautui Nasdaq Helsinki Oy:n päälistalle ja hankki 49,5 miljoonaa euroa uutta pääomaa.
  • Robit laajensi tarjoamaansa edelleen hankkimalla Halco USA:sta käyttöomaisuus- ja vaihto-omaisuuserät tammikuussa sekä Halcon Englannin yhtiöiden osakeomistuksesta 51 prosenttia helmikuussa.
  • H1 liikevaihto oli 42,6 miljoonaa euroa (H1/2016: 21,1), muutos +102 prosenttia.
  • H1 vertailukelpoinen EBITDA oli 2,9 miljoonaa euroa (H1/2016 2,2), muutos +33 prosenttia. Vertailukelpoisuuteen vaikuttivat kertaluontoiset listanvaihto- ja osakeantikulut 1,3 miljoonaa euroa sekä yrityskauppoihin liittyvät kertaluontoiset asianajokulut 0,3 miljoonaa euroa. Vuoden ensimmäisen puoliskon tulosta rasittivat edellä mainittujen kulujen lisäksi uusien yksiköiden integrointi, kertaluonteiset panostukset toiminnanohjausjärjestelmän globaaliin implementointiin sekä yhtiön suunnitteleman kasvun varmistamiseksi tehdyt voimakkaat henkilöstöpanostukset. Näiden erien yhteisvaikutus oli noin 1,7 miljoonaa euroa. Lisäksi myyntikatetta rasittivat 1,0 miljoonan euron valuuttakurssitappiot.
  • H1 EBITDA oli 1,3 miljoonaa euroa (H1/2016: 2,2), muutos -40 prosenttia.
  • Vertailukelpoinen EBITA oli 0,8 miljoonaa euroa (H1/2016: 1,5).
  • Yhtiön johto arvioi toukokuussa 2017, että yhtiön prosentuaalinen kannattavuus (ilman vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä) säilyy vuonna 2017 vuoden 2016 tasolla, mikäli markkinakysyntä säilyy nykytasolla eikä markkinoilla esiinny muita häiriötekijöitä. Yhtiön johdon nykynäkemyksen mukaan suhteellinen EBITA-kannattavuus (ilman vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä) tulee olemaan pienempi, mikäli markkinakysyntä säilyy nykytasolla eikä markkinoilla esiinny muita häiriötekijöitä.
  • H1 EBITA oli -0,8 miljoonaa euroa (H1/2016: 1,5).
  • H1 liikevoittoprosentti (EBIT %) oli -3,0 prosenttia liikevaihdosta (H1/2016: 7,2).
  • H1 katsauskauden tulos oli -1,9 miljoonaa euroa (H1/2016: 1,5). Nettorahoituskuluista 0,3 miljoonaa euroa oli korkokuluja ja 0,5 miljoonaa euroa valuuttakurssitappioita.
  • Osakekohtainen tulos katsauskaudelta oli -0,11 euroa (H1/2016: 0,09).
  • Omavaraisuusaste katsauskauden H1 lopussa oli 56,9 prosenttia (H1/2016: 42,5).
Keskeiset tuloslaskelman erät 1-6/2017 1-6/2016 Muutos, % 1-12/2016
Liikevaihto, 1000 eur 42 645 21 076 102 % 64 050
EBITDA, 1000 eur 1 320 2 187 -40 % 7 495
Vertailukelpoinen EBITDA, 1000 eur 2 908 2 187 33% 10 251
EBITA, 1000 eur -824 1 508 -155 % 4 721
Vertailukelpoinen EBITA, 1000 eur 764 1 508 -49 % 7 468
Vertailukelpoinen EBITA-% 1,8 % 7,2 % -75 % 11,7 %
EBIT, 1000 eur -1 288 1 508 -185 % 4 262
EBIT, % -3,0 % 7,2 % -142 % 6,7 %
Katsauskauden tulos, 1000 eur -1 898 1 482 -228 % 4 040

*) Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät ovat: listautumiskulut 1,3 MEUR, yrityskauppoihin liittyvät kulut 0,3 MEUR sekä yritysjärjestelyihin liittyvät poistot 0,5 MEUR.

TOIMITUSJOHTAJA MIKA VIRTASEN KOMMENTIT

Yhtiön katsauskausi oli myynnillisesti tavoitteen mukainen. Liikevaihto vertailukauteen nähden kaksinkertaistui. Yhtiön liikevaihto orgaanisen kasvun osalta kehittyi myös yhtiön pitkän tähtäimen kasvutavoitteen mukaisesti. Merkittävä osa kasvusta tuli Top Hammer -tuotteista, josta vahvin kasvu oli Koreassa valmistettavissa Top Hammer -tankotuotteissa. Yhtiön kasvua H1:lla tuki myös markkinoiden lisääntynyt aktiivisuus erityisesti yhtiölle merkittävässä markkinasegmentissä, kaivosteollisuudessa. Markkinoiden piristymisen uskotaan vaikuttavan erityisesti toisen vuosipuoliskon liikevaihtoon.

Yhtiön liikevaihto katsauskaudella kasvoi 102 prosenttia vertailukauteen nähden. Katsauskauden kannattavuutta rasittivat poikkeukselliset kustannukset, jotka johtuivat 2016-2017 tehdyistä yritysostoista sekä yhtiön siirtymisestä Nasdaq Helsinki Oy:n pörssilistalle toukokuussa 2017. Kannattavuuteen vaikuttivat tulevaan kasvuun tehdyt etupainotteiset panostukset henkilöstöresursseihin sekä uusien yksiköiden integrointiin liittyvät kustannukset. Myös edellä mainitulla valuuttakurssikehityksellä oli merkittävä vaikutus kannattavuuden heikkenemiseen katsauskauden aikana.

Robit 3.0 -kasvustrategian toteutus etenee suunnitelman mukaisesti. Korean nykyisen tehtaan kapasiteetti on ollut täydessä käytössä. Tämän vuoksi yhtiö teki historiansa suurimman tuotantoinvestointipäätöksen maaliskuussa 2017 rakentaakseen uuden, huippumodernin, automatisoidun tehtaan Koreassa. Korean uusi tehdas valmistuu vuoden 2017 lopussa, mikä tulee tukemaan yhtiön toimituskykyä ja volyymin kasvua. Tämä ja muut hankitut yksiköt mahdollistavat positiivisen näkymän tulevaisuuteen erityisesti, kun markkinat näyttävät samanaikaisesti elpyvän monen vuoden jälkeen.

Kasvustrategiaa tukemaan tehtiin Halco-yritysosto. Sen liiketoimintaa tullaan kehittämään itsenäisenä brändinä. Halco-liiketoiminnassa tullaan hyödyntämään konsernin hankinta-, valmistus- ja tuotekehitysosaamista.

Katsauskaudella suoritetut panostukset henkilöstöresursseihin tukevat yhtiön jo ennestään laajaa osaamista, jotka yhdessä edesauttavat kasvustrategian toteuttamista.

MARKKINAKATSAUS

Markkinat näyttävät elpyvän monen vuoden jälkeen erityisesti investointihyödykkeiden osalta. Markkinoiden lisääntynyt aktiivisuus näkyy erityisesti yhtiölle merkittävässä markkinasegmentissä, kaivosteollisuudessa. Tämä tulee vaikuttamaan positiivisesti myös kulutusosien kysyntään. Yrityksen näkemyksen mukaan ja aikaisempaan kokemukseen perustuen H2/2017 odotetaan olevan myynnillisesti parempi kuin katsauskausi.

Edelleen yhtiön aikaisemmat panostukset omaan myyntiverkostoon ja tarjonnan laajentamiseen parantavat  yhtiön operatiivista toimintaa ja asiakaspalvelua. Yhtiö jatkoi edelleen valittua strategiaa ja perusti katsauskaudella Kazakstaniin tytäryhtiön palvelemaan alueen asiakkaita.

Edellä mainitun Halco-järjestelyn myötä yhtiön asema vahvistui entisestään. Tämä tukee globaalia kasvustrategiaa erityisesti Yhdysvalloissa ja Englannissa. Robit täydensi jo edellisvuonna merkittävästi tarjontaansa Down the Hole -liiketoimintayksikössään kahden yritysoston myötä (DTA ja Bulroc). Yritysostot vahvistivat yhtiötä huomattavasti valitsemallaan porakalustoliiketoiminta-alueella, johon yhtiö on strategiansa mukaisesti keskittynyt.

Aasian ja Australian osuus yhtiön liikevaihdosta kasvoi merkittävästi vertailukauteen nähden. Yhtiön johto näkee tämän markkina-alueen merkittävänä kasvupotentiaalina jatkossa.

Yhtiö tavoittelee strategiansa mukaisesti edelleen orgaanista kasvua kaikilla markkina-alueilla. Yhtiön systemaattisesti rakentama oma myynti-, palvelu- ja varastointiverkosto toimii jatkossakin globaalina alustana yhtiön myynnin kasvattamisessa.

TARJONNAN KEHITTÄMINEN

Top Hammer- eli kovan kiven tuotelinjan osalta kasvua haetaan edelleen tarjoamalla asiakkaille täydellisiä toimituskokonaisuuksia (one-stop shopping). Etelä-Korean tehtaan merkitys korostui ja siellä valmistettavien kankien ja niskojen volyymi kehittyi huomattavasti. Kasvua tukemaan päätettiin uudesta huippumodernista tehdasinvestoinnista Koreaan. Tehdasinvestoinnin on suunniteltu valmistuvan vuoden loppuun mennessä.

Top Hammer -liiketoiminnan volyymi oli 16,1 miljoonaa euroa (14,6 miljoonaa euroa vertailukaudella H1/2016).

Yritysostojen mukana tulleet DTH- eli maanporaustuotelinjan tuotteet edustivat merkittävää osaa DTH-liiketoimintayksikön myynnistä. Yhtiön kilpailukyvyn uskotaan näin vahvistuvan ja samalla asiakaskohtainen toimituskoko kasvaa. DTH-liiketoiminnan volyymi oli 26,5 miljoonaa euroa (H1/2016: 6,4). DTH-liiketoiminta on merkittävä osa yhtiön liikevaihtoa.

Digital Services -liiketoiminta-alue teki ensimmäiset asiakastoimituksensa katsauskaudella. Liiketoiminta-alueen keskiössä on monivuotisen tuotekehityksen tuloksena kehitetty Sense Systems eli porareiän suoruuden mittausjärjestelmä. Tarkastelujaksolla jatkettiin useampien pitkäaikaistestien tekemistä loppuasiakkaiden kanssa eri porausympäristöissä. Tällä hetkellä keskitytään referenssikohteiden toimituksiin ja testauksiin.

Teknologia ja siihen liittyvä palvelu ovat saaneet suurta kiinnostusta markkinoilla. Katsauskaudella kirjattiin ensimmäiset tilaukset M-Sense ja S-Sense tuoteryhmistä.

LIIKEVAIHTO JA TULOKSEN MUODOSTUMINEN

Nettovelkaantumisaste, % -4,1 % 23,3 % -117,6 % 73,7 %
Bruttoinvestoinnit, 1 000 euroa 5 856 33 272 -82,4 % 58 027 1378,0 %
Bruttoinvestoinnit, osuus liikevaihdosta, % 13,73 % 157,87 % -91,3 % 90,6 %
Bruttoinvestoinnit ilman yritysostoa, 1 000 euroa 3 654 656 457,0 % 2 641 -32,7 %
Tutkimus- ja tuotekehityskulut, 1 000 euroa 772 444 18,2 % 1 505 33,6 %
Tutkimus- ja tuotekehityskulut, osuus liikevaihdosta, % 1,8 % 2,1 % -41,6 % 2,3 %
Henkilöstö keskimäärin kauden aikana 294 139 127,9 % 199 60,1 %
Henkilöstö katsauskauden lopussa 325 214 142,5 % 263 96,3 %

*) H1 2017 vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät: kertaluonteiset listanvaihto- ja osakeantikulut 1,3 miljoonaa euroa sekä yrityskauppoihin liittyvät kertaluontoiset asianajokulut 0,3 miljoonaa euroa. 2016 vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät: yrityshankintoihin liittyvät kulut 2,8 miljoonaa euroa.

Konsernin liikevaihto katsauskaudella oli 42,6 miljoonaa euroa (21,0), kasvua vertailukauteen oli 102  prosenttia. Kasvu johtui erityisesti edellistilikaudella hankittujen liiketoimintojen yhdistelystä, mutta myös orgaanisesta kasvusta.

Katsauskauden liikevaihdosta 16,1 miljoonaa euroa (14,6) tuli Top Hammer -liiketoiminnasta ja 26,5 miljoonaa euroa (6,4) Down the Hole -liiketoiminnasta. Digital Services -liiketoiminnasta ei kertynyt vielä merkittävää liikevaihtoa, vaan se keskittyi lähinnä referenssitoimituksiin.

Konsernin liikevaihdosta EMEA-alueen osuus oli 14,7 miljoonaa euroa (12,3), Australia & Asia 18,8 miljoonaa euroa (4,1), Americas 7,0 miljoonaa euroa (2,9) sekä East 2,2 miljoonaa euroa (1,8).

Konsernin katsauskauden liiketulos oli -1,3 miljoonaa euroa (1,5). Liiketulos oli -3,0 prosenttia (7,2) katsauskauden liikevaihdosta. Liiketulokseen vaikuttivat tulevaan kasvuun tehdyt etupainotteiset panostukset henkilöstöresursseihin sekä uusien yksiköiden integrointiin liittyvät kustannukset. Myös edellä mainitulla valuuttakurssikehityksellä oli merkittävä vaikutus kannattavuuden heikkenemiseen katsauskauden aikana.

EBITA oli  -0,8 miljoonaa euroa (1,5). Vertailukelpoinen EBITA oli 0,8 miljoonaa euroa (1,5) eli 1,8 prosenttia (7,2) liikevaihdosta. Vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä ovat liiketoimintajärjestelyihin ja pääoman hankinnan aiheuttamat erät, jotka ovat eriteltynä alla.

Kannattavuutta tarkasteltaessa on huomioitava muun muassa seuraavat tuotto- ja kustannuserät:

• listautumiskulut olivat kokonaisuudessaan 2,9 miljoonaa euroa, josta kuluvaikutteisesti on kirjattu 1,3 miljoonaa euroa.
  • yrityskauppoihin liittyvät kulut 0,3 miljoonaa euroa
  • yritysjärjestelyihin liittyvät poistot 0,5 miljoonaa euroa

Vertailukelpoista EBITDA:ta on siten oikaistu yhteensä 1,6 miljoonalla eurolla.

Konsernin nettorahoituskulut olivat 0,8 miljoonaa euroa (H1/2016: tuottoa 0,4), josta korkokulujen osuus oli 0,4 miljoonaa euroa. Tulos ennen veroja oli -2,1 miljoonaa euroa (1,9) ja verot 0,2 miljoonaa euroa (-0,4). Myös valuuttakurssien vaikutus operatiiviseen toimintaan oli katsauskaudella negatiivinen.

TALOUDELLISET TAVOITTEET

Yhtiö jatkaa strategiansa mukaisesti selkeänä kasvuyhtiönä. Kasvua haetaan asetetun tavoitteen mukaisesti keskimäärin vähintään 15 prosentin vuotuisella liikevaihdon orgaanisella kasvulla. Katsauskaudella yhtiön kasvu oli 102 prosenttia suhteessa vertailukauteen kasvun ollessa odotusten mukainen, josta suurin osa liittyi uusiin ostettuihin toimintoihin. Yhtiön tavoitteet kasvaa yritysostojen avulla eli rakenteellisen kasvun alueella toteutuivat alkuvuodesta, kun yhtiö osti Halco International LLC:ltä ja Halco America LLC:ltä tehtaan käyttöomaisuuden, varastot ja IPR:t 12.1.2017 sekä enemmistön Halco Brighouse Ltd:n osakekannasta 16.2.2017.

Yhtiö on siirtynyt IFRS-tilinpäätöskäytäntöön vuonna 2017. Vuodelta 2016 laaditun IFRS-tilinpäätöksen mukaisesti laskettu suhteellinen EBITA-kannattavuus (ilman vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä) oli 11,7%. Yhtiön johto arvioi toukokuussa 2017, että yhtiön prosentuaalinen kannattavuus (ilman vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä) säilyy vuonna 2017 vuoden 2016 tasolla, mikäli markkinakysyntä säilyy nykytasolla eikä markkinoilla esiinny muita häiriötekijöitä.

Pitkän aikavälin strategisena tavoitteena on saavuttaa yli 13 prosentin EBITA-marginaali yli suhdannesyklin.

Yritysostojen jälkeisten integrointiprojektien myötä tuotevalikoiman optimoinnin sekä varastojen kiertonopeuden, läpimenoaikojen ja logistiikan tehostamisen merkitys korostuu entisestään. Yritys tulee tehostamaan käyttöpääoman hallintaa säilyttäen samalla hyvän asiakkaiden palvelukyvyn globaalisti valituilla markkinasegmenteillä jatkossakin.

RAHOITUS JA INVESTOINNIT

Konsernin liiketoiminnan nettorahavirta katsauskaudelta oli 0,1 miljoonaa euroa (H1/2016: -0,7). Käyttöpääoman muutoksien vaikutus oli -0,2 miljoonaa euroa (H1/2016: -2,1).

Tilinpäätösajankohtaan verrattuna käyttöpääoman muutos katsauskaudella johtui pääosin myyntisaamisten 2,3 miljoonan euron kasvusta sekä vaihto-omaisuuden 2,2 miljoonan euron kasvusta. Korottomien velkojen lisäys oli 4,3 miljoonaa euroa. Nyt käynnistetyn hallintaohjelman avulla käyttöpääoma tulee pienenemään merkittävästi.

Nettokäyttöpääoma oli 39,3 miljoonaa euroa (H1/2016: 17,3) katsauskauden lopussa. Lisäys vertailukauteen johtuu pääosin yritysostojen aiheuttamasta kasvusta.

Investointien nettorahavirta oli -5,9 miljoonaa euroa (H1/2016: -31,6). Katsauskauden tuotannolliset bruttoinvestoinnit olivat 5,9 miljoonaa euroa (H1/2016: 31,6). Investoinneista 2,1 miljoonaa euroa liittyi Korean uuden tehtaan investointiin ja 1,8 miljoonaa euroa Halcon käyttöomaisuuteen.

Rahoituksen nettorahavirta 49,8 miljoonaa euroa (H1/2016: 25,2) muodostuu osakeannista 49,5 miljoonaa euroa sekä lainojen nettomuutoksista.

Likvidejä varoja konsernilla oli katsauskauden lopussa 54,7 miljoonaa euroa (H1/2016: 26,3) ja korollisia rahoitusvelkoja yhtensä 51,5 miljoonaa euroa (H1/2016: 37,3).

Konsernin oma pääoma oli katsauskauden lopussa 95,7 miljoonaa euroa (H1/2016: 47,4).

Katsauskauden lopussa konsernin omavaraisuusaste oli 56,8 prosenttia (H1/2016: 42,5) ja nettovelan suhde omaan pääomaan (gearing) oli -4,1 prosenttia (H1/2016: 23,3), mikä johtuu yhtiön hyvästä rahoitustilanteesta suunnatun uusannin jälkeen.

Poistot olivat 2,6 (H1/2016: 0,7) miljoonaa euroa. Poistoista 0,5 miljoonaa euroa liittyi yrityskauppojen aiheuttamiin poistoihin. Poistojen kasvu 1,9 miljoonaa euroa johtui pääosin vuosina 2016 ja 2017 hankittujen yhtiöiden kautta tulleesta poistopohjan kasvusta sekä 0,5 miljoonaa euroa yrityskauppojen kauppahinta-allokaatioiden poistoista.

TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT

Robit täydensi tarjontaansa Halco-yritysoston myötä. Tämäkin yritysosto tukee kasvustrategiaa.

Tämän ja edellisten yritysostojen tuoma uusi tuotetarjonta yhdistettynä yhtiön kasvaneeseen omaan jakeluverkkoon ja kehittyneempään jälleenmyyjäverkostoon mahdollistavat hyvät kasvumahdollisuudet uudessa konsernissa. Ammattitaitoisen, tehokkaan ja asiakaslähtöisen jälleenmyyjäverkoston merkitys yhtiön tulevassa orgaanisessa kasvussa on jatkossakin aivan keskeinen. Yhtiön johdon mukaan edellä mainitut tekijät luovat hyvät edellytykset yhtiön markkinaosuuden ja markkina-aseman vahvistamiseen jatkossa. Suuremmilla toimituskokonaisuuksilla kyetään palvelemaan asiakkaita paremmin.

Yhtiö jatkaa sopivien potentiaalisten yritysostokohteiden tutkimista osana toimialan globaalia konsolidoitumiskehitystä, jonka yhtiön johto uskoo edelleen jatkuvan. Myös Halco-liiketoiminnan kehittäminen vahvistaa edelleen Robitin kasvustrategiaa.

OSAKKEET JA OSAKEVAIHTO

Yhtiön osakemäärä 30.6.2017 oli 21 083 900 osaketta.

Yhtiön osakkeenomistajien määrä 30.6.2017 oli 2 051.

Yhtiöllä on hallussaan omia osakkeita 94 674 (0,5 prosenttia osakemäärästä).

Yhtiön osakkeiden markkina-arvo 30.6.2017 oli 219 miljoonaa euroa (osakkeen arvo 10,40 euroa).

Katsauskaudella yhtiö teki suunnatun osakeannin institutionaalisille sijoittajille, jossa annettiin 5 000 000 uutta osaketta. Emissiohinta oli 9,90 euroa osakkeelta ja annissa kerättiin yhteensä 49 500 000 euroa uutta pääomaa.

HENKILÖSTÖ JA JOHTO

Yhtiön henkilöstömäärä oli katsauskauden päättyessä 325 (144). Henkilöstömäärän kasvu johtui edellistilikaudella ja katsauskaudella hankittujen yhtiöiden henkilöstöstä. Katsauskauden aikana henkilöstömäärä kasvoi 62 henkilöllä, josta kaksi kolmasosaa muodostui yritysostojen kautta ja yksi kolmasosa lisärekrytointien kautta. Yhtiön henkilöstöstä 73 prosenttia oli Suomen ulkopuolella.

Yhtiö vahvisti johtoryhmäänsä ja uusina henkilöinä aloittivat toimitusjohtaja Mika Virtanen, talousjohtaja Ilkka Miettinen, Down the Hole -liiketoimintajohtaja Tommi Lehtonen, East-alueen johtaja Jorma Juntunen sekä EMEA-alueen johtaja Kari Alenius.  Yhtiön jättivät Top Hammer -liiketoiminnan johtaja Olli Kuismanen, Americas-alueen johtaja Mikko Mattila sekä henkilöstöpäällikkö Terhi Mäkinen.

YHTIÖKOKOUKSEN PÄÄTÖKSET

Robit Oyj:n varsinainen yhtiökokous 28.3.2017 hyväksyi esitetyn tilinpäätöksen 1.1.-31.12.2016 ja päätti, että osinkoa jaetaan 1 598 922,60 euroa. Yhtiökokous myönsi vastuuvapauden hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle.

Robit Oyj:n viisijäseniseen hallitukseen valittiin entiset hallituksen jäsenet Harri Sjöholm, Tapio Hintikka, Matti Kotola ja Hannu-Kalle Reponen. Hallituksen uudeksi jäseneksi valittiin Mammu Kaario. Hallituksen jäsen Anni Ronkainen luopui jäsenyydestään. Yhtiökokous valitsi hallituksen puheenjohtajaksi Harri Sjöholmin.

Varsinaiseksi tilintarkastajaksi valittiin tilintarkastusyhteisö Ernst & Young Oy, päävastuullisena tilintarkastajanaan KHT Mikko Järventausta.

Robit Oyj:n ylimääräinen yhtiökokous 20.4.2017 päätti seuraavat keskeiset asiat:

Ylimääräinen yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään enintään 1 608 390 oman osakkeen hankkimisesta yhdessä tai useammassa erässä yhtiön vapaalla omalla pääomalla. Hankittavien osakkeiden enimmäismäärä vastaa noin 10 prosenttia yhtiön kaikista osakkeista kokouskutsupäivän tilanteen mukaan. Yhtiö ei kuitenkaan voi yhdessä tytäryhteisöjensä kanssa omistaa millään hetkellä enempää kuin 10 prosenttia yhtiön kaikista osakkeista. Omia osakkeita voidaan valtuutuksen nojalla hankkia vain vapaalla omalla pääomalla.

Osakkeet hankitaan muuten kuin osakkeenomistajien omistusten mukaisessa suhteessa Nasdaq Helsinki Oy:n järjestämässä julkisessa kaupankäynnissä hankintahetken markkinahintaan tai muuten markkinoilla muodostuvaan hintaan. Valtuutusta voidaan käyttää esimerkiksi luovutettavaksi mahdollisten yrityskauppojen ja osakepohjaisten kannustinjärjestelmien toteuttamiseksi tai muihin hallituksen päättämiin tarkoituksiin sekä muutoin edelleen luovutettavaksi, yhtiöllä pidettäväksi tai mitätöitäväksi. Hallitus voi päättää kaikista muista omien osakkeiden hankkimisen ehdoista.

Ylimääräinen yhtiökokous päätti, että valtuutus kumoaa varsinaisen yhtiökokouksen 18.3.2016 antaman valtuutuksen päättää omien osakkeiden hankkimisesta.

Valtuutus on voimassa seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen päättymiseen saakka, kuitenkin enintään 30.6.2018 asti.

Ylimääräinen yhtiökokous päätti valtuuttaa hallituksen päättämään osakeannista sekä osakeyhtiölain 10 luvun 1 §:n tarkoittamien osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisesta yhdessä tai useammassa erässä, joko maksua vastaan tai maksutta.

Annettavien osakkeiden määrä, mukaan lukien erityisten oikeuksien perusteella saatavat osakkeet, voi olla yhteensä enintään 7 000 000 osaketta, mikä määrä vastaa noin 43,5 prosenttia yhtiön kaikista osakkeista kokouskutsupäivän tilanteen mukaan. Hallitus voi päättää antaa joko uusia osakkeita tai luovuttaa yhtiön hallussa mahdollisesti olevia omia osakkeita.

Valtuutus oikeuttaa hallituksen päättämään kaikista osakeannin sekä osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisen ehdoista, mukaan lukien oikeuden osakkeenomistajien merkintäetuoikeudesta poikkeamiseen. Valtuutusta voidaan käyttää yhtiön kasvun rahoittamiseen, vastikkeeksi yrityskauppoihin, osaksi yhtiön kannustinjärjestelmää tai muihin hallituksen päättämiin tarkoituksiin.

Valtuutus on voimassa viisi vuotta ylimääräisen yhtiökokouksen päätöksestä lukien. Valtuutus kumoaa aikaisemmat käyttämättömät osakeantia ja optio-oikeuksien sekä muiden osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamista koskevat valtuutukset.

KONSERNIRAKENTEEN MUUTOKSET

Katsauskauden aikana yhtiö osti Halcon Englannin yhtiöiden osakeomistuksesta 51 prosenttia (Halco Brighouse Ltd, Halco Drilling Tools Ltd). USA:han perustettiin uusi tytäryhtiö Robit LLC, joka osti Halcon USA:n käyttö- ja vaihto-omaisuuserät. Tämän lisäksi yhtiö perusti uuden tytäryhtiön Kazakstaniin (TOO Robit).

RISKIT JA LIIKETOIMINNAN EPÄVARMUUSTEKIJÄT

Yhtiön riskit ja epävarmuustekijät liittyvät yhtiön toimintaympäristöön, sen mahdollisiin muutoksiin sekä globaaliin taloudelliseen kehitykseen.

Lisäksi epävarmuustekijöitä ovat valuuttojen kurssikehitykset, uusien tietojärjestelmien toimivuus ja käyttöönotto, yritysostojen integrointi, toimitusvarmuuteen ja logistiikkaan liittyvät riskit, IPR-riskit sekä yhtiön toimintaan liittyvät epävarmuustekijät. Lisäksi vientimaiden vero- ja tullilainsäädännöissä tapahtuvat muutokset voivat vaikeuttaa yhtiön harjoittamaa vientikauppaa tai sen kannattavuutta.

Riskien mahdollisen toteutumisen arvioidaan vaikuttavan negatiivisesti lähinnä yhtiön kasvuun, taloudelliseen asemaan ja tulokseen sekä imagoon. Yhtiön johto ei näe näiden riskien ja epävarmuustekijöiden olevan tarkasteluhetkellä merkittäviä.

MUUT TAPAHTUMAT KATSAUSKAUDELLA

Yhtiö nimitti 1.5.2017 uudeksi toimitusjohtajaksi DI Mika Virtasen (42), joka on tehnyt yli 20 vuoden uran lukuisissa johtotehtävissä metalli- ja automaatioteollisuuden alalla. Hän toimi vuodesta 2002 lähtien Cargotec-konsernissa kansainvälisellä toimintakentällä ennen siirtymistään Robitille.

Yhtiö listautui Nasdaq Helsinki Oy:n pörssilistalle 17.5.2017.

Listautuminen mahdollisti uuden osakeannin järjestämisen institutionaalisille sijoittajille. Annissa yhtiö keräsi 49,5 miljoonaa euroa uutta pääomaa kasvun rahoittamiseen.

KATSAUSKAUDEN JÄLKEISET TAPAHTUMAT

Robit on rekrytoinut hankintaketjun johtajaksi DI, MBA Jukka Pihamaan (Vp Supply Chain) ja Americas-alueen johtajaksi DI, MBA Mikko Vuojolaisen (VP Americas Region). Molemmat aloittavat tehtävissään myöhemmin syksyllä erikseen ilmoitettavana ajankohtana.

TIEDOTUSTILAISUUDET

Puolivuosikatsaukseen liittyvä tiedotus järjestetään analyytikoille, sijoittajille ja tiedotusvälineiden edustajille Helsingissä torstaina 17.8.2017 klo 13.00 Suomen aikaa. Tilaisuus pidetään Tapahtumatalo Bankissa.

Ovet avautuvat puoli tuntia ennen tilaisuutta. Tilaisuus pidetään englanniksi.

Tiedotustilaisuuden toteuttavat yhtiön toimitusjohtaja ja talousjohtaja. Tilaisuudessa esitellään puolivuosikatsaus sisältäen markkinakatsauksen, ensimmäisen vuosipuoliskon keskeiset tapahtumat ja tuloksen.

Kysymyksiä voi esittää etukäteen sähköpostilla osoitteeseen investors@robitgroup.com tai esityksen aikana.

Esitystä voi seurata suorana myös internetissä webcast-lähetyksenä osoitteessa http://live.mentoraid.fi/9uer5t/. Esityksen seuraaminen ei edellytä kirjautumista.

Esitysmateriaali ja videotallenne ovat saatavilla tiedotustilaisuuden jälkeen osoitteessa http://www.robit.fi/fi/sijoittajille/taloudellinen-informaatio/.

TALOUDELLISEN TIEDOTTAMISEN AIKATAULU VUONNA 2017
Yhtiö julkaisee kaudelta 1.1.-30.9.2017 liikevaihtolukunsa 19.10.2017.

LAATIMISPERIAATTEET

Tämä tiedote on laadittu noudattaen kansainvälisten tilinpäätösstandardien (IFRS) kirjaamis- ja arvostamisperiaatteita. Kaikki tilinpäätöslyhennelmän ja liitetietojen luvut ovat pyöristettyjä, minkä vuoksi yksittäisten lukujen yhteenlaskettu summa saattaa poiketa esitetystä summasta.

Robit on tehnyt alustavaa arviointia IFRS 15 soveltamisesta, eikä tuloutettavan myynnin arvostukseen tai ajoitukseen odoteta tulevan olennaisia muutoksia. Käyttöönottovaihe käynnistyy konsernissa loppuvuoden 2017 aikana.

Tunnuslukujen nimityksiä on muutettu listalleottoesitteessä esitetyistä.

Lempäälässä 17.8.2017

Emoyhtiön osakkeenomistajille   -1 898   1 482   4 040
    -1 898   1 482   4 040

Muut laajan tuloksen erät

Erät jotka saatetaan myöhemmin siirtää tulosvaikutteisiksi:
Muuntoerot   -986   19   43
Muut laajan tuloksen erät verojen jälkeen   -986   19   43
Tilikauden laaja tulos yhteensä   -2 884   1 502   4 083

Tilikauden laajan tuloksen jakautuminen:
Emoyhtiön osakkeenomistajille   -2 884   1 502   4 083

Muuntoerot -842 120 144 101
Kertyneet voittovarat 15059 12598 12597 11526
Tilikauden voitto/tappio -1898 1482 4040 1704
Emoyhtiön osakkeenomistajille kuuluva oma pääoma yhteensä 95661 47429 50056 46559

Oma pääoma yhteensä 95661 47429 50056 46559

Velat
Pitkäaikaiset velat
Lainat 42340 32502 36601 5262
Laskennalliset verovelat 1938 1583 2093   -
Johdannaisinstrumentit 0 30 0 49
Henkilöstövelvoitteet 1178 891 947 430
Pitkäaikaiset velat yhteensä 45456 35005 39641 5741

Lyhytaikaiset velat
Lainat 9122 4820 10828 6224
Johdannaisinstrumentit 0 0 38   -
Ennakkosaamiset 330 269 282 132
Kauden verotettavaan tuloon perustuvat verovelat 195 16 736 103
Ostovelat ja muut velat 17449 24032 12421 7260
Lyhytaikaiset velat yhteensä 27096 29136 24305 13720

Velat yhteensä 72553 64141 63946 19460

Oma pääoma ja vieras pääoma yhteensä 168214 111570 114002 66019

LASKELMA KONSERNIN OMAN PÄÄOMAN MUUTOKSISTA
Tuhatta euroa Osakepää-oma Ylikurssi-rahasto Sijoitetun vapaan oman pääoman rahasto Kertynyt muuntoero Kertyneet voittovarat Yhteensä
Oma pääoma 1.1.2016 705 202 32 322 101 13 229 46 559
Tilikauden voitto   -    -    -    -  1 482 1 482
Muuntoerot   -    -    -  19   -  19
Laaja tulos   -    -    -  19 1 482 1 501

Osingonjako   -    -    -    -  -631 -631
Suoraan omaan pääomaan kirjatut liiketoimet omistajien kanssa   -    -    -    -  -631 -631

Oma pääoma 30.6.2016 705 202 32 322 120 14 080 47 429

Oma pääoma 1.1.2017 705 202 32 368 144 16 638 50 057
Katsastuskauden tulos         -1 898 -1 898
Muuntoerot       -986   -986
Laaja tulos   -    -  0 -986 -1 898 -2 884

Osingonjako         -1 579 -1 579
Halco osakkeiden hankinta     1 797     1 797
Osakeanti   -    -  48 270   -    -  48 270
Suoraan omaan pääomaan kirjatut liiketoimet omistajien kanssa 0 0 50 067 0 -1 579 48 488

Oma pääoma 30.6.2017 705 202 82 435 -842 13 161 95 661

Tuotot lainasaamisista 361 0 2
Annetut lainat 0 -37 0
Tuotot valuuttajohdannaissopimuksista 0 0 1 156
Tytäryritysten hankinta vähennettynä hankituilla rahavaroilla -2 202 -30 945 -56 622
Investointien nettorahavirta -5 856 -31 617 -58 027

Kirjanpitoarvo kauden alussa 16 611 7 752 7 752
Kirjanpitoarvo kauden lopussa 20 901 14 991 16 611

YRITYSOSTOT

Vuonna 2017 Robit on toteuttanut globaalin kasvustrategiansa vahvistamalla asemaansa Yhdysvalloissa ja Isossa-Britanniassa. Robit osti Halco International LLC:lta ja Halco America LLC: lta ("Halco US") tuotantokoneet ja tekijänoikeudet 12.1.2017. Tällä järjestelyllä Robit sai valmistuskapasiteettia Amerikan alueelle ja varmistaa paremman palvelun ja saatavuuden jakelijoille ja suorille asiakkaille.

Helmikuussa 2017 Robit osti enemmistön (51%) Halco Brighouse Ltd: n osakkeista, joka on Halcon operatiivinen yhtiö Englannissa. Kaupassa Robit osti Halco Drilling Ltd: n ja Paddico (320) Ltd:n osakekannat. Paddico (320) Ltd omistaa 51% Halco Brighouse Ltd: n osakkeista ("Halco UK"). Kauppa sisälsi myös oikeuden ja velvoitteen ostaa loput osakkeet (49%) vuoden sisällä kauppakirjan allekirjoittamisesta.

Nämä yritysostot vahvistavat Robitin Down the hole liiketoimintaa ja täydentävät Australiassa ja Englannissa vuonna 2016 tehtyjä yritysostoja.

Hankintojen kokonaisvastike oli 4 078 tuhatta euroa, josta 1 798 tuhatta euroa maksettiin antamalla Robit Oyj:n osakkeita ja 1 812 tuhatta euroa suoritettiin käteisvaroina. Loppukauppahinta 468 tuhatta euroa maksettiin huhtikuussa käteisenä. Halco Brighouse Oy:n osakkeiden 49%: n ostohinta on sidottu vuoden 2017 liikevaihtoon ja se on maksimissaan 350 tuhatta euroa (300 tuhatta puntaa).

Koska Halco UK:n sopimus sisälsi velvoitteen Halco Brighouse Ltd:n avainhenkilöiden 49%:n omistusosuuden ostamisesta, yhtiö on konsolidoitu kokonaisuudessaan Robit-konserniin. Jäljellä olevien osakkeiden hinta sidotaan Halco Brighouse Oy:n oikaistuun myyntiin ja se on käsitelty työsuhde-etuutena. Tilinpäätöshetkellä johdon arvion mukaan jäljelle jäävien osakkeiden maksut ovat enintään 300 tuhatta euroa. 30.6.2016 päättyneeltä kuudelta kuukaudelta 147 tuhatta euroa (126 tuhatta puntaa) kirjataan työsuhde-etuuksista aiheutuviin kuluihin.

Seuraavassa taulukossa on yhteenveto Halco UK:n ja Halco US:n maksamasta vastikkeesta, hankittujen varojen käypiin arvoihin ja hankinta-ajankohtana oletettuihin velkoihin.

EUR tuhatta Käypä arvo
Aineettomat oikeudet 187
Käyttöomaisuus 3 765
Vaihto-omaisuus 338
Myyntisaamiset ja muut saamiset 813
Käteinen 78
Laskennallinen verovelka   -298
Rahoitusvelat   -622
Saadut ennakkomaksut   -72
Ostovelat ja muut korottomat velat   -721
Identifioitu nettovarallisuus   3 601
Goodwill 609
Hankitut nettovarat   4 078

Hankintaan liittyvät kulut (299 tuhatta euroa) on kirjattu konsernin tuloslaskelman hallintokuluihin 30.6.2017 päättyneellä katsauskaudella.

Halco UK:n osavastikkeen maksamiseksi Robit Oyj laski liikkeeseen 200.000 osaketta.  Osakkeiden arvo perustuu 16.2.2017 Robit Oyj:n osakekurssiin. Emissiokustannukset eivät olleet merkittäviä.

TUNNUSLUKUTAULUKKO H1/2017 H1/2016 2016

TUNNUSLUKUJEN LASKENTAKAAVAT

EBITDA* = EBIT + Poistot ja arvonalentumiset

EBITA = EBIT + Konserniliikearvon poistot

Osakekohtainen tulos (EPS), euroa = Tilikauden voitto (tappio)
Osakeantioikaistu osakkeiden lukumäärä (keskimäärin tilikauden aikana)

Oman pääoman tuotto, % = Tilikauden voitto (tappio) x 100
Oma pääoma (keskimäärin tilikauden aikana)

Sijoitetun pääoman tuotto (ROCE), % = Voitto ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja + Korkokulut ja muut rahoituskulut x 100
Oma pääoma (keskimäärin tilikauden aikana) + Korolliset rahoitusvelat (pitkäaikaiset ja lyhytaikaiset lainat rahoituslaitoksilta, keskimäärin tilikauden aikana)

Korolliset nettovelat = Lyhytaikaiset ja pitkäaikaiset lainat rahoituslaitoksilta - Rahat ja pankkisaamiset - Lyhytaikaiset rahoitusarvopaperit

Omavaraisuusaste, % = Oma pääoma x 100
Taseen loppusumma - Saadut ennakot

Nettovelkaantumisaste, % = Korolliset nettovelat x 100
Oma pääoma

*Aiemmin IFRS-konversiotilinpäätöksessä ja listalleottoesitteessä käytetty samaa tunnuslukua muodossa "Käyttökate"

Lisätietoja:

Mika Virtanen, toimitusjohtaja
mika.virtanen@robitgroup.com

Harri Sjöholm, hallituksen puheenjohtaja
+ 358 400 622 092
harri.sjoholm@robitgroup.com

Robit on voimakkaasti kansainvälistynyt kasvuyhtiö, joka myy kulutusosia eli porakalustoa globaalisti asiakkailleen seuraavilla markkinasegmenteillä: kaivosteollisuus, rakentaminen ja urakointi, tunnelinporaus sekä kaivonporaus. Yhtiön tarjonta jakaantuu kolmeen tuote- ja palvelualueeseen: Top Hammer, Down-the-Hole ja Digital Services. Yhtiöllä on maailmalla 21 omaa myynti- ja varastopistettä ja aktiivinen myyntiverkosto 115 maassa. Robitilla on tuotantoyksiköt Suomessa, Etelä-Koreassa, Australiassa, Englannissa ja USA:ssa.

Jakelu:
www.robitgroup.com