Meddelelse af køb af ejendom i Sverige

Charlottenlund, 2017-09-01 08:57 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Nasdaq OMX Copenhagen A/S

Charlottenlund, den 1. september 2017

Meddelelse nr. 178

Oplysning om betinget køb af ejendommen Tomtbergavägen 2, Klövern 14, Botkyrka, Sverige i form af køb af Kartago Botkyrka Fastigheter AB fra et af Kartago koncernens selskaber.

German High Street Properties A/S har den 1. september 2017 indgået betinget aftale om erhvervelse af ejendommen Tomtbergavägen 2, Klövern 14, Botkyrka, Sverige ved køb af 100% af Kartago Botkyrka Fastigheter AB. Handlen er alene betinget af opnåelse af tilfredsstillende finansiering. Der foreligger indikativ finansieringstilbud fra Ringkjøbing Landbobank. Overtagelsen er forudsat til at ske pr. 30. september 2017.

Ejendommen indgår i overdragelsesbalancen med en ejendomspris på SEK 67,5 mill. før købsomkostninger. Ejendommen er vurderet af ekstern svensk mægler til SEK 78 mill. Overdragelsen sker som en selskabshandel. I overdragelsen medfølger en tillægsleje fra en af ankerlejerne som betales i de første 5½ år på SEK 4 mill.  Dette beløb aktiveres i overdragelsesbalancen. Endvidere afsættes der udskudt skat i overdragelsesbalancen med ca. SEK 5,5 mill. Dette beløb passiveres. Nettoanskaffelsessummen excl. købesomkostninger bliver derfor SEK 66 mill.

Ejendommen er væsentligt ombygget i 2016 og 2017 for i alt SEK 19 mill. og er 90% udlejet til offentlige lejere. Lejekontrakterne har en gennemsnitlig løbetid på ca. 5 år. Ejendommen er 100% udlejet og har en lejeindtægt på SEK 4,9 mill. og et resultat før renter (NOI) på ca. SEK 4,6 mill. En lejekontrakt er under genforhandling, og der forventes at kunne opnås en højere lejeindtægt i forbindelse med den forventede forlængelse heraf.

Ejendommen giver et afkast på ca. 7% ved en anskaffelsespris før købsomkostninger på SEK 66 mill. og med et driftsresultat på SEK 4,6 mill. p.a. Købsomkostningerne vil udgøre ca. 5%. Ejendommen forventes finansieret med banklån hos Ringkjøbing Landbobank på SEK 46 mill. og sælgerpantebrev på SEK 20 mill. på samme vilkår som lånet fra Ringkjøbing Landbobank.

Gennemførsel af salget vil ikke have væsentlig resultateffekt i 2017, og de tidligere udmeldte resultatforventninger for året fastholdes.

Kartago Botkyrka Fastigheter AB ejes via Kartago Botkyrka Holding AB bl.a. af Kartago Property ApS med 45,1% og af Michael Hansen via Holdingselskabet Frederiksborggade 22 ApS med 49,9%. Der er derfor tale om en handel mellem nærtstående parter.

Eventuelle spørgsmål kan rettes til selskabets direktør Michael Hansen eller  bestyrelsesformand Hans Thygesen, på telefon 8110 0800.

German High Street Properties A/S

Hans Thygesen

Bestyrelsesformand

German High Street Properties A/S