BIMobject AB: BIMobject utökar sin lösning för contentskapande med 3D-printing- och VR-format

BIMobject AB ("BIMobject") meddelar idag att formaten STL för 3D-printing och Virtual Reality-formatet FBX gjorts tillgängliga för BIMscript® & LENA, en lösning för skapande av digitala byggprodukter. Från och med idag kommer alla produkter som skapas i BIMscript® & LENA automatiskt att finnas tillgängliga i dessa filformat. Filformaten ger ökat värde och fler möjligheter för tillverkare, utvecklare och designers.

BIMobject®-lösningen för contentskapande, BIMscript® & LENA, har förbättrats med ytterligare två output-filformat. Digitala byggprodukter kan nu även skapas i formatet STL, som optimerats för 3D-printing, och Virtual Reality-formatet FBX. Under contentskapandets gång genereras de två nya filformaten automatiskt med direkta länkar som kan användas för 3D-printing samt för Virtual och Augmented Reality-lösningar. Existerande content kan uppdateras för att inkludera formaten.

STL-formatet utgör basen för alla 3D-skrivare och har integrerats i BIMscript® & LENA som ytterligare ett filformat. Detta innebär att skalmodeller och prototyper av parametriska BIM-objekt lättare kan skrivas ut från en enda informationskälla och utan någon filkonvertering. Det förbättrar i sin tur arbetsflödet för designers som använder 3D-printers för att skapa fysiska modeller för presentationer mot fastighetsförvaltare och byggherrar.

"Vår unika utvecklingslösning har tagit ett enormt kliv framåt: De nya filformaten skapar värde för processen utan att innebära mer arbete för contentutvecklarna. Att kunna erbjuda en nedladdningsbar skalmodell av bygg- eller inredningsprodukten för 3D-printing ger tillverkare ett fantastiskt sätt att underlätta för designers och ingenjörer i deras arbete", säger Ben O'Donnell, Chief Technology Officer på BIMobject.

FBX är ett anpassningsbart filformat som ursprungligen utvecklats för 3D-animationsprogram. Som möjligt filformat i BIMscript® & LENA ger det användaren direkt tillgång till de skapade BIM-objekten från en VR-applikation som BIMobject® VR och BIMobject® AR. Formatet gör det alltså lättare för tillverkare att integrera sina produkter i olika sorters VR-lösningar, vilket sparar tid och pengar samtidigt som det bevarar ett obrutet flöde för allt contentskapande. Fler designers ges tillgång till de digitala byggprodukterna för fler typer av potentiella användningsområden inom design-, visualiserings-, användarengagemang- och säljprocesserna.

"Vi vet redan att VR och AR tar branschen med storm, men teknologin kräver tillförlitlig produktinformation och geometri. Med FBX blir det en självklar del av processen som sedan lätt kan utforskas av lösningar för visualisering i realtid, konfiguratorer på webben och presentationer i 3D. Jag tror att antalet BIMscript-utvecklare och tillverkare som använder tekniken kommer att öka kraftigt", säger Ben O'Donnell.

BIMscript® & LENA består av programmeringsspråket BIMscript® och insticksprogrammet LENA, som tillsammans låter tredjepartsutvecklare av content skapa sina egna digitala byggprodukter genom att importera programspecifik, mekanisk CAD-geometri och optimera denna för BIM-objekt. Lösningen genererar parametriska, programspecifika BIM-objekt i ett antal väletablerade format för branschens mest populära BIM-applikationer. Dessa BIM-objekt tillhandahålls sedan på molnplattformen BIMobject® Cloud. Med över 500 000 registrerade användare och produkter från fler än 1 000 varumärken fungerar BIMobject® Cloud som en så kallad Single Source of Truth, alltså en enda informationskälla med synkroniserade uppdateringar.

För mer information, vänligen kontakta:
Louise Otto - presskontakt
Email: info@bimobject.com

Om BIMobject AB:
BIMobject AB är med sitt molnbaserade content management system för BIM-objekt, en "game changer" för byggindustrin världen över.

BIMobject® är ett innovativt teknologiföretag som ligger i framkant vad gäller digitaliseringen av byggprodukter och material. Detta genom att tillgängliggöra produktinformation som kan omvandlas till kunskap tidigt i BIM-processen. Det gör det möjligt att industrialisera byggindustrin och ha stort inflytande över design, produktval, konstruktion, svinn, energi, kostnader, kvalitet och logistik.

Våra unika lösningar för tillverkare av byggnads- och interiörprodukter erbjuder utveckling, hosting, underhåll, administration och publicering av digitala kopior av tillverkares produkter - BIM-objekt. Webbtjänsterna för digital marknad- och pre-sales som BIMobject® Cloud erbjuder, kanaliseras och integreras via appar till CAD/BIM-applikationer för att skapa direkta affärsrelationer och kommunikation världen över.

BIM-objekten integreras i informationsmodellen genom hela processen och beskriver byggnaden och dess delar i detalj, därmed ökar chanserna för att bli föreskriven för de produkter som finns tillgängliga i BIMobject® Cloud.

BIMobject® - Vinnare av 2013 Red Herring 100 Global

BIMobject AB (publ) - Nasdaq Stockholm First North - Symbol: BIM

bimobject.com

Sedermera Fondkommission är bolagets Certified Adviser.

BIMobject utökar contentskaparlösning med 3D-print- och VR-format