BIMobject AB: BIMobject och Hoylu tecknar avsiktsförklaring

BIMobject AB ("BIMobject") meddelar idag att företaget tecknat en avsiktsförklaring med Hoylu AB ("Hoylu"), ett svenskt utvecklingsföretag som skapar tekniska lösningar för presentationer, kreativt samarbete och koncept- och idéutveckling. Avsiktsförklaringen beskriver de båda företagens avsikt att samarbeta på den globala byggmarknaden och gentemot arkitekt- och ingenjörsbranschen, för att skapa synergieffekter mellan parterna och deras respektive lösningar.

Avsiktsförklaringen beskriver BIMobjects och Hoylus plan att genomföra gemensamma marknadsföringsaktiviteter och att vidare undersöka möjligheterna till integration mellan de båda parternas respektive teknologier och applikationer. Båda företagen tillhandahåller lösningar för den globala arkitekt- och ingenjörsbranschen och för byggindustrin. Hoylu erbjuder innovativa digitala verktyg som gör det möjligt för stora arbetsgrupper att samarbeta kreativt, oberoende av var i världen man befinner sig. BIMobject står bakom världens största plattform för digitala byggprodukter: BIMobject® Cloud, som med sitt unika koncept, Single Source of Truth, utgör en pålitlig och ständigt uppdaterad källa för information som förser ett stort antal applikationer med högkvalitativ data.

BIMobject och Hoylu gör bedömningen att deras respektive erbjudanden kompletterar varandra. Parterna ser därför fram emot synergieffekter som ett resultat av samordnade marknadsaktiviteter. Parterna avser att skapa ett gemensamt showroom i Malmö, där mjukvara och utrustning från Hoylu kommer att kombineras med innehåll samt VR- och AR-teknologi från BIMobject, för att skapa ett interaktivt utrymme för samarbete.

Det finns ett flertal beröringspunkter mellan lösningarna som de båda företagen erbjuder och BIMobject och Hoylu delar ett intresse av att utforska hur de båda lösningarna kan användas tillsammans. En sådan integration skulle till exempel kunna användas för att skapa en miljö där användaren har tillgång till BIMobjects innehåll, i ett interaktivt utrymme skapat hjälp av Hoylus teknologi.

Eftersom Hoylu erbjuder applikationer som skulle kunna vara intressanta för BIMobjects kunder, avser företagen att undersöka och utvärdera marknaden, med syftet att skapa en affärsmodell för integrerad försäljning av dessa applikationer till registrerade användare på BIMobjects plattform, BIMobject® Cloud.

Varje företag kommer att bära sina egna eventuella kostnader och utgifter, i det fall att sådana skulle uppstå som ett resultat av samarbetet. Den potentiella vinsten till följd av det planerade samarbetet går i dagsläget inte att uppskatta. Avsiktsförklaringen kvarstår tills den antingen avbryts av någon av parterna, eller ersätts av formella avtal.

"Samarbetet mellan BIMobject och Hoylu är en perfekt förlängning av våra respektive affärsverksamheter och lösningar. Båda företagen är baserade i Sverige och listade bolag på Nasdaq Stockholm First North, men utgår även från Los Angeles, California. Jag tror att våra respektive utgångspunkter kommer att ytterligare berika det globala perspektivet", säger Stein Revelsby, VD på Hoylu.

"När två företag som Hoylu och BIMobject samarbetar finns det inga begränsningar. Vi delar framför allt en passion för innovativ teknologi och jag ser fram emot att se vart den kommer att leda oss", säger Stefan Larsson, VD och grundare för BIMobject.

För mer information, vänligen kontakta:
Louise Otto - presskontakt
Email: info@bimobject.com

Denna information är sådan information som BIMobject AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 september 2017 kl. 09:00 CEST.

Om BIMobject AB:
BIMobject AB är med sitt molnbaserade content management system för BIM-objekt, en "game changer" för byggindustrin världen över.

BIMobject® är ett innovativt teknologiföretag som ligger i framkant vad gäller digitaliseringen av byggprodukter och material. Detta genom att tillgängliggöra produktinformation som kan omvandlas till kunskap tidigt i BIM-processen. Det gör det möjligt att industrialisera byggindustrin och ha stort inflytande över design, produktval, konstruktion, svinn, energi, kostnader, kvalitet och logistik.

Våra unika lösningar för tillverkare av byggnads- och interiörprodukter erbjuder utveckling, hosting, underhåll, administration och publicering av digitala kopior av tillverkares produkter - BIM-objekt. Webbtjänsterna för digital marknad- och pre-sales som BIMobject® Cloud erbjuder, kanaliseras och integreras via appar till CAD/BIM-applikationer för att skapa direkta affärsrelationer och kommunikation världen över.

BIM-objekten integreras i informationsmodellen genom hela processen och beskriver byggnaden och dess delar i detalj, därmed ökar chanserna för att bli föreskriven för de produkter som finns tillgängliga i BIMobject® Cloud.

BIMobject® - Vinnare av 2013 Red Herring 100 Global

BIMobject AB (publ) - Nasdaq Stockholm First North - Symbol: BIM

bimobject.com

Sedermera Fondkommission är bolagets Certified Adviser.

About Hoylu AB:
Hoylu delivers solutions for presentation, ideation and collaboration that focus on enhancing the user experience. The company's main area of interest are products designed for Creative Collaboration for the enterprise, combined with intuitive input and display technologies. This includes technologies for remote collaboration, Internet of Things and for connecting workspaces in different locations together, with the objective of simplifying work processes while improving productivity and creativity. For more information: www.hoylu.com or visit www.introduce.se/foretag/hoylu

BIMobject och Hoylu tecknar avsiktsförklaring