Fortumin kaukolämmön hinta on yritysasiakkaille jatkossa kuukausikohtainen – tavoitteena ohjata kiinteistöjä kestävämpään lämmön käyttöön

FORTUM OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 3.10.2017

Fortumin kaukolämmön hinnoittelu yritysasiakkaille uudistuu 1.1.2018 alkaen, jolloin kaukolämmön hinnoittelumalli muuttuu energiantuotannon kuukausikohtaisiin kustannuksiin perustuvaksi. Uudistus koskee kaikkia Fortumin kaukolämpöverkkoalueita, joita ovat Espoo, Kauniainen, Kirkkonummi, Järvenpää, Tuusula ja Joensuu.

Fortumin kaukolämmön hinnoittelun muutos kuukausikohtaiseksi merkitsee käytännössä sitä, että lämpimämpinä kuukausina kaukolämmön hinta on asiakkaalle edullisempi suhteessa kylmiin kuukausiin, jolloin energiantuotannon kustannukset ovat korkeammat. Muun muassa energiaremontit, huonelämpötila sekä huomion kiinnittäminen lämpimän veden kulutuksen määrään ovat toimia, joilla voi vuodenajasta riippumatta vaikuttaa lämmönkulutukseen, ja siten käyttää energiaa fiksusti ja ympäristöystävällisesti. Kiinteistöjen energiatehokkuuden parantamiseen on nykyään saatavilla myös älykkäitä palveluita, kuten Fortum SmartLiving.

”Tavoitteemme on tuottaa kaukolämpö täysin hiilivapaasti vuoteen 2030 mennessä. Kuukausikohtainen hinnoittelumalli on yksi askel kohti parempaa energiatehokkuutta, johon olemme niin ikään sitoutuneet esimerkiksi vapaaehtoisten energiatehokkuussopimusten kautta. Tämä kaukolämpöalalla jo laajasti käytössä oleva hinnoittelumalli ohjaa asiakkaita kiinnittämään entistä enemmän huomiota omaan energiankulutukseensa. Siten asiakkaille tarjoutuu myös enemmän kannusteita parantaa kiinteistöjensä energiatehokkuutta”, kertoo Fortumin kaukolämpöliiketoiminnan asiakkuusjohtaja Pasi Kokko.

Kaukolämmön hinnoittelu-uudistus koskee Fortumin yritysasiakkaita, joihin kuuluvat myös asunto-osakeyhtiöt. Uudistus voi siten vaikuttaa myös asunto-osakeyhtiöissä asuvien kuluttajien vastikkeiden suuruuteen.

”Vaikutus voi olla joko nouseva tai laskeva sen mukaan, miten lämpöä käytetään kiinteistössä. Suurimmalle osalle asiakkaista muutos vuosikustannuksissa on marginaalinen. Jotta lämmönkulutukseen olisi mahdollisimman helppo kiinnittää huomiota, olemme koonneet nettisivuillemme tietoa ja vinkkejä, joilla pystyy itse suoraan vaikuttamaan kaukolämmön kulutukseen ja sitä kautta laskun suuruuteen. Energiankäytön tehostaminen yhteiskunnassa edellyttää aktiivisuutta kaikilta toimijoilta, myös Fortumilta”, Kokko kertoo.

Uusi hinnoittelumalli pohjautuu entistä selkeämmin kaukolämmön tuotantokustannuksiin ja varmistaa kaukolämmön kilpailukyvyn ja lämmitysmarkkinan kehityksen asiakkaan eduksi. Hinnoittelumallin muutos ei tarkoita, että Fortum nostaa hintoja, vaan se on Fortumille kustannusneutraali.

Mitä tapahtuu?

• Fortumin kaukolämmön yritysasiakkaiden hinnoittelu muuttuu 1.1.2018, jolloin käyttöön tulee kuukausihintaan perustuva Fortum Aktiivilämpö. Asiakkaiden ei tarvitse tehdä mitään. Uusi hinnoittelu tulee voimaan automaattisesti.

• Asiakkaiden on mahdollista valita myös Fortum Vakaalämpö olemalla yhteydessä Fortumiin. Fortum Vakaalämmön hinta on sama vuodenajasta riippumatta.

• Fortum Aktiivilämpöön ja Fortum Vakaalämpöön on mahdollista valita Fortum EkoPlus, joka on 100 % uusiutuvilla tuotettua lämpöä.

• Asiakkaat saavat uuteen hinnoittelumalliin perustuvat arviolaskelmat vuodelle 2018 lokakuun 2017 aikana postitse, joista näkee oman kiinteistön kuukausikohtaiset arviohinnat, joiden perusteella pystyy arvioimaan kaukolämmön vuosilaskun suuruuden.

• Asiakkaat saavat ensimmäiset kuukausihinnoitteluun perustuvat tammikuun 2018 laskut helmikuun 2018 alussa.

Fortumin yritysasiakkaille on kerrottu hinnoittelu-uudistuksesta syyskuussa 2017 ja heitä informoidaan uudistuksen etenemisestä ja kiinteistökohtaisista uusista kaukolämmön hinnoista tasaisin väliajoin.

Fortum Oyj

Lisätietoja:
Pasi Kokko, kaukolämpöliiketoiminnan asiakkuusjohtaja, puh. 040 169 2500
Ilkka Toijala, kaukolämpöliiketoiminnan johtaja, puh. 040 820 2336

Fortum
Fortum on johtava puhtaan energian yhtiö, joka toimittaa asiakkailleen sähköä, lämpöä ja jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Palveluksessamme on noin 9 000 ammattilaista Pohjoismaissa, Baltian maissa, Venäjällä, Puolassa ja Intiassa. Sähköntuotannostamme 62 % on CO2-päästötöntä. Vuonna 2016 liikevaihtomme oli 3,6 miljardia euroa. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. www.fortum.com/fi