SpareBank 1 SMN : Høy vekst og solid drift ga økt resultat

Regnskap per tredje kvartal 2017 i SpareBank 1 SMN:

Høy vekst og solid drift ga økt resultat
SpareBank 1 SMN fikk et resultat på 1250 millioner kroner per tredje kvartal i år mot 1185 millioner i samme periode i fjor. Høy vekst og mange nye kunder preger også dette kvartalet.

Årets første ni måneder i SpareBank 1 SMN kjennetegnes av styrket driftsresultat, reduserte tap på utlån, godt salg innen alle produktområder, sterk soliditet samt høy vekst og mange nye kunder.

- Vi er godt fornøyd med at hele 8250 personkunder og 950 bedrifter har valgt oss som sin nye hovedbank hittil i år. Det tar vi som en tillitserklæring og en bekreftelse på at vår posisjon som digital bank med en lokal og personlig signatur står sterkt, sier konsernsjef Finn Haugan i SpareBank 1 SMN.

Styrket markedsposisjon
Banken økte utlån til personkunder med 10,3 prosent til 96,4 milliarder kroner siste tolv måneder. Utlån til næringslivskunder økte med 7,9 prosent til 50,8 milliarder kroner, hvor veksten i hovedsak kommer fra småbedrifter. Dette er i tråd med bankens plan om differensiert vekst med vekt på små og mellomstore bedrifter.

- Sparebank 1 SMN styrker posisjonen i Trøndelag og Møre og Romsdal gjennom en solid vekst blant både privatkunder og bedrifter. Utlånsveksten er et uttrykk for at det går godt i regionen, og at vi er konkurransedyktig i alle deler av konsernet, sier Finn Haugan.

Redusert kjernekapitaldekning
Banken har per tredje kvartal en kjernekapitaldekning på 14,7 prosent. Det er en reduksjon på 0,25 prosentpoeng i kvartalet, og skyldes regulatoriske forhold samt relativt høy vekst til næringslivskunder. Målet om ren kjernekapital på 15,0 prosent står fast.

Netto renteinntekter økte med 212 millioner kroner til 1603 millioner sammenlignet med samme periode i fjor. Økningen skyldes i hovedsak vekst i utlån øg økte marginer på utlån.

Kostnadene i konsernet økte med 230 millioner kroner, i stor grad på grunn av datterselskapet SpareBank 1 SMN Regnskapshusets oppkjøp av Økonomisenteret i Molde i januar i år. I morbanken har kostnadene økt med 16 millioner kroner. Personalkostnadene er blitt redusert, mens økningen totalt skyldes innføring av finansskatt samt endret pensjonsordning. Målet om nullvekst i kostnader i morbanken i 2017 opprettholdes.

Lavere tap
Tap er blitt betydelig redusert fra samme periode i fjor med en nedgang på 154 millioner kroner til 263 millioner. Tapene knytter seg i hovedsak til offshoresegmentet.

- Vi følger den økonomiske utviklingen i Trøndelag og Møre og Romsdal tett, og ser at det nå går betydelig bedre, også i de delene av regionen som har hatt utfordringer. Vårt konjunkturbarometer, hvor vi tar næringslivet i regionen på pulsen, viser at bedriftene er mer optimistiske og at det er lysere utsikter. Dette gjenspeiles også i reduserte tap for banken, sier Finn Haugan.

Stigende optimisme i landsdelen
Årets utgave av SpareBank 1 SMNs konjunkturbarometer for Trøndelag og Møre og Romsdal ble lagt fram tidligere denne uka. Hovedpoengene i årets barometer er:

• Oljenedturen synes å være over for denne gang, og optimismen stiger igjen i alle tre fylkene i landsdelen
  • Banken har analysert regnskapene til ca. 40 000 bedrifter i vår region. Konklusjonen er klar: Regionen har en robust næringsstruktur som står seg godt i både gode og mer krevende tider
  • 2016-regnskapene viser god vekst og økt lønnsomhet i Trøndelag. I Møre og Romsdal går samlet omsetning ned, mens lønnsomheten holder seg stabil
  • Havet gir og havet tar: Havbruk og fiskeri blomstrer som aldri før, mens maritim industri og offshore har det tøft.

Les mer på smn.no/konjunkturbarometeret

Regnskap per tredje kvartal 2017 - hovedtall:

• Resultat før skatt: 1568 mill. kr (1430 mill. per tredje kvartal 2016)
  • Resultat etter skatt: 1250 mill. kr (1185 mill.)
  • Egenkapitalavkastning: 10,8% (11,0%)
  • Vekst i utlån: 9,4% (6,6%)
  • Vekst i innskudd: 10,3% (4,2%)
  • Tap på utlån: 263 mill. kr (417 mill.)
  • Ren kjernekapitaldekning: 14,7% (14,3%)
  • Resultat per egenkapitalbevis: 6,06 kr (5,70 kr)

Link til kvartalsrapport: http://kvartalsrapport.smn.no/2017

Trondheim, 26. oktober 2017