Fondsbørsmeddelelse nr. 13/2017: Nedjustering af resultatforventningerne for 2017

Skive, 2017-10-31 08:46 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

Nedjustering af resultatforventningerne for 2017

I forbindelse med nye krav til pengeinstitutternes kapitalgrundlag udfordrer Finanstilsynet nu datacentralernes udtrædelsesgodtgørelser i den situation, hvor et pengeinstitut kommer under sit kapitalkrav, og hvor der således skal iværksættes afviklingsforanstaltninger. Tilsynet har tilkendegivet en forventning om, at udtrædelsesgodtgørelser vil blive betragtet som en afviklingshindring og derfor skal afskaffes i denne situation.

Konsekvensen af Finanstilsynets forventning vil være, at forretnings- og økonomimodellen i Salling Banks datacentral BEC udfordres, da denne er baseret på et princip om, at et medlem, der med kort varsel udtræder af fællesskabet, er forpligtet til at betale en udtrædelsesgodtgørelse for at kompensere de øvrige medlemmer for aktiverede fælles udviklingsomkostninger, fælles forpligtelser til leverandører osv.

I lyset af forventningen har Salling Bank og BEC’s øvrige ejerkreds besluttet at iværksætte en proces med henblik på at reducere de fremtidige økonomiske forpligtelser for et BEC-medlem i tilfælde af medlemmets udtræden af fællesskabet som følge af afvikling. Som en konsekvens heraf har BEC med baggrund i den øgede usikkerhed om de forventede fremtidige indtægtsstrømme foretaget en foreløbig vurdering af værdiansættelsen af sine eksisterende udviklingsaktiver.

I 2017 vil derfor blive gennemført en nedskrivning af BEC’s udviklingsaktiver, og som følge heraf vil BEC’s medlemmers andelskonti blive fuldt nedskrevet.

For Salling Bank betyder ovennævnte forhold, at der i 4. kvartal indskydes ny kapital i BEC samt foretages nedskrivning af bankens kapitalandele i BEC for samlet 7,5 mio. kr. i form af en negativ kursregulering. Dette medfører, at de tidligere udmeldte forventninger til resultat før skat ændres.

Forventningerne til basisindtjeningen for 2017 nedjusteres med 2 mio. kr. med baggrund i en vis usikkerhed omkring udlånsvæksten i 4. kvartal samt en forventning om et marginalt højere omkostningsniveau, herunder udgifter til BEC samt personale.

Bankens tidligere forventninger, som blev offentliggjort i fondsbørsmeddelelse nr. 8, var en basisindtjening for 2017 på 48 – 52 mio. kr. samt et resultat før skat i samme niveau som 2016, svarende til 47,6 mio. kr.

Salling Bank nedjusterer på baggrund af ovenstående forventningerne til 2017 og forventer nu en basisindtjening på 46 – 50 mio. kr. samt et resultat før skat på 40 - 44 mio. kr.

Spørgsmål til meddelelsen rettes til bankdirektør Peter Vinther Christensen på telefon 96 44 62 00.

Bankens fondsbørsmeddelelser kan ses på bankens hjemmeside www.sallingbank.dk.

2017 nr. 13 Fondsbørsmeddelelse - Nedjustering af resultatforventninger.pdf