Fortumin ja RUSNANOn sijoitusrahasto on tehnyt päätöksen ensimmäisen 50 megawatin tuulipuiston rakentamisesta Venäjälle

FORTUM OYJ SIJOITTAJAUUTINEN 31.10.2017 KLO 10.15

Fortumin ja RUSNANOn sijoitusrahasto on tehnyt päätöksen ensimmäisen 50 megawatin tuulivoimapuiston rakentamisesta Venäjälle. Kesäkuussa 2017 Venäjän valtion uusiutuvan energian huutokaupassa sijoitusrahasto voitti oikeuden rakentaa 1 000 megawattia (MW) takuuhintaista tuulivoimakapasiteettia. Tehty rakentamispäätös on ensimmäinen siihen kiintiöön liittyvä investointi.

Ensimmäiset tuuliturbiinit (14 turbiinia yhteiskapasiteetiltaan noin 50 MW) toimittaa Vestas, joka valittiin jo aikaisemmin laitosten ja palvelujen pääasialliseksi toimittajaksi.

Tuulipuiston tuotannon odotetaan käynnistyvän vuoden 2019 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana.

Fortumin pitkän aikavälin tavoite tuulivoimakapasiteetin määräksi Venäjällä on noin 500 megawattia. Tavoite tukee Fortumin strategiaa lisätä hiilidioksidittoman sähköntuotannon osuutta. Se on linjassa kokonaistavoitteen kanssa, jonka mukaan yhtiö pyrkii kasvamaan tuuli- ja aurinkovoimassa gigawatti-kokoluokkaan. Fortumin ja RUSNANOn sijoitusrahasto on yhtiöiden 50/50 omistama ja sen tavoite on tuulivoiman rakentaminen Venäjällä. Fortumin yhteisyritykseen sijoittaman oman pääoman määrä on enimmillään 15 miljardia ruplaa (tällä hetkellä noin 220 miljoonaa euroa).Fortum tiedotti sijoitusrahaston perustamisesta 27.4.2017 ja uusiutuvan energian huutokaupan tuloksesta 15.6.2017.

Fortum Oyj
Måns Holmberg, Vt. sijoittajasuhde- ja talousviestintäjohtaja

Lisätietoja:
Sijoittajat: Måns Holmberg, puh. +044 518 1518, Rauno Tiihonen, puh. 010 453 6150

Jakelu:
www.fortum.com

Fortum
Fortum on johtava puhtaan energian yhtiö, joka toimittaa asiakkailleen sähköä, lämpöä ja jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Palveluksessamme on noin 9 000 ammattilaista Pohjoismaissa, Baltian maissa, Venäjällä, Puolassa ja Intiassa. Sähköntuotannostamme 62 % on CO2-päästötöntä. Vuonna 2016 liikevaihtomme oli 3,6 miljardia euroa. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. www.fortum.com/fi