Pres på udtrædelsesvilkår udløser nedskrivninger i datacentralen BEC

I forbindelse med nye krav til pengeinstitutternes kapitalgrundlag udfordrer Finanstilsynet nu datacentralernes udtrædelsesgodtgørelser i den situation, hvor et pengeinstitut kommer under sit kapitalkrav, og hvor der således skal iværksættes afviklingsforanstaltninger. Tilsynet har tilkendegivet en forventning om, at udtrædelsesgodtgørelser vil blive betragtet som en afviklingshindring og derfor skal afskaffes i denne situation.

Konsekvensen af Finanstilsynets forventning vil være, at forretnings- og økonomimodellen i Hvidbjerg Banks datacentral BEC udfordres, da denne er baseret på et princip om, at et medlem, der med kort varsel udtræder af fællesskabet, er forpligtet til at betale en udtrædelsesgodtgørelse for at kompensere de øvrige medlemmer for aktiverede fælles udviklingsomkostninger, fælles forpligtelser til leverandører osv.

I lyset af forventningen har Hvidbjerg Bank og BEC’s øvrige ejerkreds besluttet at iværksætte en proces med henblik på at reducere de fremtidige økonomiske forpligtelser for et BEC-medlem i tilfælde af medlemmets udtræden af fællesskabet som følge af afvikling. Som en konsekvens heraf har BEC med baggrund i den øgede usikkerhed om de forventede fremtidige indtægtsstrømme foretaget en foreløbig vurdering af værdiansættelsen af sine eksisterende udviklingsaktiver.

I 2017 vil derfor blive gennemført en nedskrivning af BEC’s udviklingsaktiver, og som følge heraf vil BEC’s medlemmers andelskonti blive fuldt nedskrevet.

For Hvidbjerg Bank betyder de ovennævnte forhold, at der i 4. kvartal 2017 indskydes ny kapital i BEC samt foretages nedskrivning af Hvidbjerg Banks kapitalandele i BEC for samlet 3,6 mio. kr.

Nedskrivningen påvirker ikke forventningerne til basisindtjeningen, hvor Hvidbjerg Bank har udmeldt en basisindtjening i intervallet 17 - 21 mio. kr. for 2017

Eventuelle spørgsmål kan rettes til bankdirektør Jens Odgaard på tlf. 61 56 52 20.

Nedskrivning af kapitalandele