Keskon vertailukelpoinen myynti kasvoi lokakuussa

KESKO LEHDISTÖTIEDOTE 14.11.2017 KLO 09.00 1(2)

Keskon vertailukelpoinen myynti kasvoi lokakuussa

Kesko-konsernin myynti oli lokakuussa 2017 yhteensä 912,6 milj. euroa ja se kasvoi vertailukelpoisesti 4,2 %. Raportoitu kokonaismyynti laski 3,4 %.

"Keskon myynti kasvoi vertailukelpoisesti lokakuussa päivittäistavarakaupassa ja rakentamisen ja talotekniikan kaupassa. Toimituspäiviä oli yksi enemmän kuin edellisenä vuonna", Keskon pääjohtaja Mikko Helander sanoo.

Päivittäistavarakaupan myynti oli lokakuussa 449,7 milj. euroa ja se kasvoi vertailukelpoisesti 7,0 %. Myynti kasvoi erityisesti K-Citymarketeissa. Raportoitu myynti kasvoi 0,1 %, mihin vaikutti Suomen Lähikaupan kauppapaikkaverkoston muutokset ja edellisenä vuonna myyty Venäjän liiketoiminta.

Rakentamisen ja talotekniikan kaupan myynti oli lokakuussa 387,5 milj. euroa ja se kasvoi vertailukelpoisesti paikallisissa valuutoissa 3,1 %. Vertailukelpoinen myynti Suomessa kasvoi 2,1 % ja ulkomailla 4,1 %. Rakentamisen ja talotekniikan kaupan myynti ilman erikoiskauppaa kasvoi paikallisissa valuutoissa 4,0 %. Erikoiskaupassa vapaa-ajankaupan myynti Suomessa kasvoi 12,8 % ja konekaupan myynti laski 32,9 %. Raportoitu rakentamisen ja talotekniikan kaupan myynti laski 7,8 %, mihin vaikutti toisella vuosineljänneksellä myydyt K-maatalous-liiketoiminta ja huonekalukauppa.

Autokaupan myynti oli lokakuussa 74,9 milj. euroa ja se laski vertailukelpoisesti 6,0 %. Raportoitu myynti laski 0,6 % sisältäen AutoCarreran yritysoston.

Kesko-konsernin myynti euroina ilman arvonlisäveroa lokakuussa 2017:

Lokakuu 2017 Vertailukelpoinen
  Milj. e Muutos, % muutos, %

Päivittäistavarakauppa yhteensä 449,7 +0,1 +7,0
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa Suomi 179,1 -17,6 +2,1
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa muut maat 208,4 +2,6 +4,1
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa yhteensä 387,5 -7,8 +3,1
Autokauppa yhteensä 74,9 -0,6 -6,0
Yhteiset toiminnot ja eliminoinnit 0,5
Kaikki yhteensä 912,6 -3,4 +4,2

Suomi yhteensä 704,2 -3,7 +4,2
Muut maat yhteensä 208,4 -2,4 +4,1
Kaikki yhteensä 912,6 -3,4 +4,2

Kesko-konsernin myynti euroina ilman arvonlisäveroa tammi-lokakuussa 2017:

1.1.-31.10.2017 Vertailukelpoinen
  Milj. e Muutos, % muutos, %

Päivittäistavarakauppa yhteensä 4 370,3 +1,6 +2,1
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa Suomi 1 957,9 +7,7 +1,3
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa muut maat 2 011,0 +21,2 +0,6
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa yhteensä 3 968,9 +14,1 +0,9
Autokauppa yhteensä 783,3 +8,8 +2,3
Yhteiset toiminnot ja eliminoinnit -1,6
Kaikki yhteensä 9 120,9 +7,4 +1,7

Suomi yhteensä 7 109,9 +5,5 +2,0
Muut maat yhteensä 2 011,0 +14,8 +0,6
Kaikki yhteensä 9 120,9 +7,4 +1,7

Muutos-% kertoo muutoksen edellisen vuoden vastaavaan kauteen. Vertailukelpoinen muutos-% on laskettu päivittäistavarakaupan osalta sisällyttämällä myyntiin ne Suomen Lähikaupalta hankitut kaupat, jotka ovat kuuluneet verkostoon molempina vuosina. Rakentamisen ja talotekniikan kaupan sekä autokaupan vertailukelpoinen muutos-% on laskettu paikallisissa valuutoissa ja ilman yritysostojen ja -myyntien vaikutusta.

Lokakuussa 2017 oli Keskon tukkumyynnissä Suomessa myyntipäiviä 22 eli yksi enemmän kuin edellisenä vuonna. Tammi-lokakuussa 2017 oli Keskon tukkumyynnissä Suomessa myyntipäiviä yhtä monta kuin edellisenä vuonna.

Kesko julkistaa ennakkotiedon K-ryhmän vähittäismyynnistä vuosineljänneksittäin osavuosikatsauksen yhteydessä.

Lisätietoja antaa talousjohtaja Eva Kaukinen, puh. 010 53 22338.

Kesko Oyj

www.kesko.fi