DELÅRSRAPPORT FOR PERIODEN 1. JULI 2017 TIL 30. SEPTEMBER 2017

Koncernens nettoomsætning i årets første kvartal var 810 mio. DKK (851 mio. DKK) svarende til en reduktion på 4,8% eller 4,4% i lokal valuta. Omsætningen faldt i engroskanalen men steg i retailkanalen drevet af højere same-store omsætning samt helårseffekten af nye butikker. Bruttomarginen var 58,3% mod 56,1% sidste år. Omkostningerne faldt med 10 mio. DKK, mens omkostningsprocenten steg til 41,0% (40,2%). Resultat af primær drift blev 140 mio. DKK (135 mio. DKK), og EBIT-marginen blev 17,3% mod 15,9% sidste år.

Forventningerne for regnskabsåret 2017/18 som offentliggjort 31. august 2017 fastholdes.

Pr. segment for 1. kvartal

•  Nettoomsætningen i Peak Performance i 1. kvartal 2017/18 blev 346 mio. DKK (348 mio. DKK) svarende til en reduktion på 0,6% (0,0% i lokal valuta). Omsætningen steg i retailkanalen, og omsætningsreduktionen var således drevet af engroskanalen som følge af leveringsforskydninger. Resultat af primær drift blev 72 mio. DKK (62 mio. DKK) svarende til en EBIT-margin på 20,8% (17,8%). Marginforbedringen kan tilskrives en højere bruttomargin.

• Nettoomsætningen i Tiger of Sweden faldt med 8,0% (7,5% i lokal valuta) til 266 mio. DKK (289 mio. DKK). Omsætningen faldt i engroskanalen som følge af lavere ordreoptag på efterårskollektionen, mens omsætningen i retailkanalen steg. Resultat af primær drift blev 47 mio. DKK (55 mio. DKK), og EBIT-marginen faldt til 17,7% (19,0%) som følge af en højere omkostningsprocent.

• Nettoomsætningen i By Malene Birger blev 96 mio. DKK (99 mio. DKK) svarende til en reduktion på 3,0% (2,5% i lokal valuta). Omsætningsreduktionen skyldes hovedsageligt lavere ordreoptag, mens omsætningen i retail steg. Resultat af primær drift blev 8 mio. DKK (4 mio. DKK), og EBIT-marginen blev forbedret til 8,3% (4,0%) som følge af en højere bruttomargin.

• Nettoomsætningen hos koncernens øvrige brands faldt med 11,3% (11,2% i lokal valuta) til 102 mio. DKK (115 mio. DKK). Faldet var drevet af Saint Tropez. Resultat af primær drift blev 3 mio. DKK (13 mio. DKK), og EBIT-marginen blev 2,9% (11,3%).

Koncernen for 1. kvartal

• Koncernens nettoomsætning blev 810 mio. DKK (851 mio. DKK) svarende til en reduktion på 4,8% (-4,4% i lokal valuta). Reduktionen var drevet af engroskanalen, særligt hos Tiger of Sweden, mens omsætningen steg i retailkanalen grundet højere omsætning i de fysiske butikker, høj vækst i e-commerce samt fuldårseffekten af butikker åbnet igennem de seneste 12 måneder. I 1. kvartal 2017/18 er mængden af butikker samlet set faldet med 6 primært grundet butikslukninger i Saint Tropez.

• Bruttoresultatet blev 472 mio. DKK (477 mio. DKK), mens bruttomarginen steg til 58,3% (56,1%). Stigningen kan primært tilskrives bedre produktmarginer samt en større andel af salg gennem egne kanaler.

• Kapacitetsomkostningerne faldt med 10 mio. DKK til 332 mio. DKK sammenlignet med 1. kvartal 2016/17. Faldet kan blandt andet tilskrives effekten af de gennemførte strukturændringer i 3. kvartal 2016/17. Omkostningsprocenten steg dog til 41,0% (40,2%) som følge af den lavere omsætning.

• Resultat af primær drift blev 140 mio. DKK (135 mio. DKK), og EBIT-marginen var 17,3% mod 15,9% i samme periode sidste år.

• Arbejdskapitalen udgjorde 565 mio. DKK svarende til et fald 114 mio. DKK i forhold til sidste år og udgjorde 20,9% af den 12 måneders løbende nettoomsætning mod 25,4% på samme tid sidste år.

Uændrede forventninger til regnskabsåret 2017/18

For koncernen som helhed forventes en mindre omsætningstilbagegang i forhold til regnskabsåret 2016/17 samt en EBIT-margin på ca. 5%.

For Peak Performance forventes en moderat vækst i omsætning og indtjening. I Tiger of Sweden forventes omsætningen at gå tilbage, mens indtjeningen forventes betydeligt reduceret sammenlignet med året før. For By Malene Birger forventes en moderat omsætningsreduktion men en væsentlig bedring i indtjeningen.

Investeringer i regnskabsåret forventes i niveauet 3-4% af årlig omsætning.

Strategisk review proces af Peak Performance

Som omtalt i selskabsmeddelelsen 22/2017 d. 5. oktober 2017 har koncernen igangsat en strategisk review proces af Peak Performance. Processen har blandt andet til formål at afdække om IC Group også fremadrettet - helt eller delvist - er den bedste ejer af Peak Performance.

Processen kører efter planen, men er i et tidligt stadie. Der er ikke yderligere at meddele.

København, den 14. november 2017

IC Group A/S

Alexander Martensen-Larsen

Informationsmøde