Orkla kjøper Tsjekkias ledende produsent av frosne grønnsaker

Gjennom sitt heleide datterselskap Hamé har Orkla signert en avtale om kjøp av Agrimex, en ledende produsent av frosne grønnsaker i Tsjekkia.

Hamé er et ledende merkevareselskap innen matvarer i Tsjekkia og Slovakia, og har sterke posisjoner innen kategoriene leverpostei, ferdigmat, ketchup, syltetøy, barnemat og konserverte grønnsaker. Med kjøpet av Agrimex, styrker Hamé sin posisjon i kategorien frosne grønnsaker.

- Agrimex og Hamé utfyller hverandre godt. Vi er markedsleder i flere kategorier i Tsjekkia og Slovakia, og med kjøpet av Agrimex får vi også et solid fotfeste innen frosne grønnsaker. I tillegg styrker vi oss i storhusholdning ettersom Agrimex har over en fjerdedel av sitt salg i denne kanalen, sier konserndirektør og leder for Orkla Foods, Atle Vidar Nagel Johansen.

Agrimex har et moderne og automatisert produksjonsanlegg i Panenské Brežany, nord for Praha. Råvarene leveres av lokale tsjekkiske bønder fra jordbruk i området nær fabrikken. Produktene selges under merkevarene Dione, Dione Premium og Agrimex Foodservice.

Agrimex er et privateid selskap som ble etablert i 1995 og har 32 ansatte. Selskapet hadde en omsetning på CZK 260 mill. (ca. 96 mill. kroner) i 2016. Selskapet konsolideres regnskapsmessig fra 1. desember 2017.

Partene er blitt enige om ikke å offentliggjøre kjøpesummen.

Orkla er en ledende leverandør av merkevarer og konseptløsninger til dagligvare-, storhusholdnings- og bakerimarkedet i Norden, Baltikum og utvalgte markeder i Sentral-Europa og India. Orkla er notert på Oslo Børs og har hovedkontor i Oslo. Konsernet hadde i 2016 en omsetning på ca. 38 mrd. kroner, og hadde ved årsskiftet ca. 18.000 ansatte.

Orkla ASA
Oslo, 20. november 2017