Ellen tar det första steget mot lansering i USA

Danderyd, 2017-11-30 10:30 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- Ellen har tecknat avtal med Biotech för att säkerställa att Ellens probiotiska intimkräm, Intimate cleansing foam, Intimate deo och phControl kan marknadsföras och säljas i USA. Bedömningen är att dessa produkter uppfyller de amerikanska reglerna för kosmetika.

Biotech är ett ungerskt företag som idag är en av Ellens aktiva och växande distributörer på den ungerska marknaden. Företaget har nu etablerat verksamhet i USA och har slutit avtal med Ellen för att säkerställa att utvalda produkterna kan marknadsföras och säljas på ett korrekt sätt.

”Probiotika i kosmetik och hudvård är högaktuellt på den amerikanska marknaden. Vi har länge sneglat på den marknaden men har inte funnit rätt distributör som aktivt vill marknadsföra våra produkter där och som även har regulatorisk expertis om vad som krävs för att säkerställa att produkterna säljs på ett lagligt sätt. Biotech har lång erfarenhet av och har under en längre tid framgångsrikt arbetat med Ellens produkter på den ungerska marknaden. De har nu etablerat sig i USA och knutit till sig amerikansk regulatorisk expertis. Deras bedömning är att den probiotiska intimkrämen, intimate cleansing foam och intimate deo samt phControl uppfyller de krav som ställs och vi har gemensamt beslutat att genomföra en frivillig anmälan till FDA.”, säger Ingrid Atteryd Heiman, arbetande styrelseordförande hos Ellen AB.

För ytterligare information:

Ingrid Atteryd Heiman, styrelsen ordförande på telefon 0705 122505 eller via epost ia@ellenab.com

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som Ellen AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades enligt ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 november 2017 kl. 10.30.

Om Ellen

Bioteknikföretaget Ellen erbjuder bland annat patenterade produkter med probiotika för att förbättra kvinnors intimhälsa. Unika produkter i Ellens produktportfölj idag är den probiotiska tampongen ellen® som innehåller Lacto Naturel ® (LN®), som består av humana mjölksyrabakterier och ellen® Probiotisk Utvärtes Intim Crème som också innehåller Lacto Naturel ® (LN®). Krämen innehåller också naturligt fett som ger en skyddande och smörjande effekt. Båda produkterna är unika och ensamma i sitt slag på marknaden. I produktsortimentet finns också ett självdiagnostiserande pH-test (pH-Control®), en intim foam och en intim deo. Foamen och deon är båda baserade på ekologiska råvaror med Salvia som aktiv substans. Produkterna säljs genom ett globalt nätverk av distributörer. Ellen är noterat på First North (Ticker: ELN). Erik Penser Bank är bolagets Certified Adviser. För ytterligare information: www.ellenab.com

20171130 Pressmeddelande USA.pdf