ROBIT PÄIVITTÄÄ TULOSOHJEISTUSTAAN VUODELLE 2017

ROBIT OYJ PÖRSSITIEDOTE 18.12.2017 KLO 8.30

ROBIT PÄIVITTÄÄ TULOSOHJEISTUSTAAN VUODELLE 2017

Robit Oyj päivittää tulosohjeistustaan vuodelle 2017. Liikevaihto vuodelle 2017 tulee olemaan  noin 90 miljoonaa euroa. Robitin nykyisen näkemyksen mukaan vuoden 2017 EBITA-kannattavuus (ilman vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä) muodostuu nollaksi tai lievästi negatiiviseksi. Yhtiön kasvustrategian mukainen liikevaihto ei ole toteutunut odotetulla tavalla. Samanaikaisesti panostukset kasvuun ovat kasvattaneet kiinteitä kustannuksia, mikä on vienyt tuloksen odotettua huonommaksi.

Vuoden 2016 kesällä ostettujen yhtiöiden DTA:n ja Bulrocin liikevaihdon kehitys on ollut odotettua hitaampaa ja on jäänyt huomattavasti asetetuista tavoitteista erityisesti Aasiassa. Tammikuussa 2017 ostetun Halcon liiketoiminta on ollut tappiollista ja jäänyt jälkeen sille asetetuista tavoitteista. Robitin muut yksiköt ovat jatkaneet kasvuaan.

Vuoden 2017 tulosta rasittavat odotettua alhaisemman liikevaihdon lisäksi uusien yksiköiden integrointi, panostukset toiminnanohjausjärjestelmän globaaliin yhdenmukaistamiseen sekä yhtiön suunnitteleman kasvun varmistamiseksi tehdyt voimakkaat henkilöstöpanostukset, jotka näkyvät kiinteiden kustannusten merkittävänä kasvuna vuonna 2017. Lisäksi tulokseen vaikuttavat epäsuotuisat valuuttakurssivaikutukset sekä vaihto-omaisuuden arvostus-käytännön mukaisesti tehtävät alaskirjaukset varastoarvoihin.

Yhtiö on jatkanut ja vahvistanut toimenpiteitä hankittujen yhtiöiden integroinnin nopeuttamiseksi liikevaihdon kasvattamiseksi ja kannattavuuden parantamiseksi. Robit Oyj uskoo, että markkinakysyntä jatkuu edelleen hyvänä.

Yhtiö on asettanut seuraavat yli suhdannesyklin ulottuvat avaintavoitteet:

• kasvattaa liikevaihtoaan keskimäärin yli 15 prosenttia vuodessa orgaanisesti (CAGR)
  • saavuttaa yli 13 prosentin EBITA-marginaalin

Robitin uusi tulosohjeistus vuodelle 2017:

Robitin nykyisen näkemyksen mukaan vuoden 2017 EBITA-kannattavuus (ilman vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä) muodostuu nollaksi tai lievästi negatiiviseksi, mikäli markkinakysyntä säilyy nykytasolla eikä markkinoilla esiinny ennalta-arvaamattomia häiriötekijöitä.

Aiempi tulosohjeistus vuodelle 2017:

Robit odottaa, että vuoden 2017 suhteellinen EBITA-kannattavuus (ilman vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä) tulee jäämään merkittävästi vuoden 2016 suhteellisesta kannattavuustasosta, mikäli markkinakysyntä säilyy nykytasolla eikä markkinoilla esiinny ennalta-arvaamattomia häiriötekijöitä.

ROBIT OYJ

Mika Virtanen, toimitusjohtaja

Lisätietoja:

Robit Oyj
Mika Virtanen, toimitusjohtaja
mika.virtanen@robitgroup.com

Robit on voimakkaasti kansainvälistynyt kasvuyhtiö, joka myy kulutusosia eli porakalustoa globaalisti asiakkailleen seuraavilla markkinasegmenteillä: kaivosteollisuus, rakentaminen ja urakointi, tunnelinporaus sekä kaivonporaus. Yhtiön tarjonta jakaantuu kolmeen tuote- ja palvelualueeseen: Top Hammer, Down-the-Hole ja Digital Services. Yhtiöllä on maailmalla 21 omaa myynti- ja varastopistettä ja aktiivinen myyntiverkosto 115 maassa. Robitilla on tuotantoyksiköt Suomessa, Etelä-Koreassa, Australiassa, Englannissa ja USA:ssa.

Jakelu:
www.robitgroup.com