Tikkurila myy Balkanin alueen liiketoiminnot toimivalle johdolle

Tikkurila Oyj
21.12.2017 klo 9.00 (CET+1)

Tikkurila myy Balkanin alueen liiketoiminnot toimivalle johdolle

Tikkurila Oyj on sopinut Serbian ja Makedonian tytäryhtiöidensä koko osakekannan myynnistä Tikkurilan paikalliselle johdolle. Ostaja jatkaa Tikkurila-brändin tuotteiden jakelua Balkanin alueella.

Tikkurilan Balkanin liiketoiminta on ollut pitkään kannattamatonta. Alueen yleinen talouskehitys on jäänyt odotettua heikommaksi, ja premium-tuotteiden kysyntä on ollut vähäistä. Serbian ja Makedonian tytäryhtiöiden myynti on osa laajempaa ohjelmaa, jolla pyritään parantamaan Tikkurilan kannattavuutta ja kilpailukykyä.

Myytävien kahden yhtiön yhteenlaskettu liikevaihto oli noin 13 miljoonaa euroa vuonna 2016, ja niillä oli noin 130 työntekijää. Kauppa saadaan päätökseen arviolta vuoden 2018 ensimmäisen neljänneksen aikana, mikäli kaupalle asetetut ehdot täyttyvät.

Yritysmyyntien johdosta Tikkurila-konsernin vuoden 2017 tilinpäätökseen kirjataan arviolta noin 7 miljoonan euron kertaluonteinen arvonalentuminen ja myyntitappio, millä on negatiivinen vaikutus vuoden 2017 nettotulokseen. Näillä ei ole rahavirtavaikutusta.

"Balkanin alueen markkinakehitys ei ole vastannut odotuksiamme. Tikkurila keskittyy toiminnassaan ennen kaikkea premium-tuotteisiin, joiden kysyntä ei ole kehittynyt toivotulla tavalla Serbiassa ja sen lähialueilla", toteaa Tikkurilan väliaikainen toimitusjohtaja Jukka Havia.

Tikkurila laajensi toimintaansa Balkanin alueelle vuonna 2011 ostamalla serbialaisen Zorka Color -maaliyhtiön liiketoiminnan. Yhtiö toimi Serbian lisäksi Makedoniassa, Bosniassa ja Hertsegovinassa, Montenegrossa, Kroatiassa ja Kosovossa.

Lisätietoja:

Tikkurila Oyj
Jukka Havia, vt. toimitusjohtaja, CFO, puh. 050 355 3757, jukka.havia@tikkurila.com

Tikkurila on johtava maalialan ammattilainen Pohjoismaissa ja Venäjällä. Olemme perinteikäs suomalainen yritys, joka toimii nykyään 14 maassa. Laadukkaiden tuotteiden ja kattavien palvelujen avulla varmistamme markkinoiden parhaan käyttäjäkokemuksen. Kestävää kauneutta vuodesta 1862.