Norway Royal Salmon ASA: Q4 2017 Trading update og oppdatering av børsmelding fra 21. november 2017

NRS har mottatt bekreftelser som stadfester mistanken om fiskesykdommen ILA (infeksiøs lakseanemi) på de lokalitetene hvor det var varslet om mistanke om fiskesykdommen ILA. Uttak av fisk fra disse lokalitetene ble startet umiddelbart etter påvisningen av ILA.

I fjerde kvartal 2017 har NRS slaktet 7 300 tonn i Region Nord og 1 700 tonn i Region Sør, totalt 9 000 tonn, hvorav 1 600 tonn fra lokaliteter med ILA. NRS har tidligere estimert et slaktekvantum for 2018 på 43 000 tonn. Fremskyndet slakting fra lokaliteter med ILA har medført at estimert slaktekvantum for 2018 er justert ned med 500 tonn til 42 500 tonn. Gjenværende biomasse fra lokaliteter med ILA forventes å bli slaktet i januar 2018 og vil utgjøre ca. 2 000 tonn.

EBIT for fjerde kvartal 2017 vil bli belastet med et tap (kostnader høyere enn tilhørende inntekt) knyttet til hendelsen med ILA. Tapet er påvirket av høy produksjonskostnad som følge av lav snittvekt, høye slakte- og brønnbåtkostnader og kostnad med destruering av fisk i en merd, samt redusert prisoppnåelse som følge av lav snittvekt. I tillegg er det avsatt for oppryddingskostnader etter ILA. Total engangskostnad i fjerde kvartal 2017 estimeres til ca. MNOK 55.

Kontakt oss for ytterligere informasjon: