Ellens dotterbolag Ellen Asia Ltd har idag tecknat samarbetsavtal med Humanwell Healthcare Group om försäljning i Kina

Danderyd, 2018-02-02 09:15 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- Ellen Asia Ltd, som ägs till 70 procent av Ellen AB och 30 procent av samarbetspartnern Foundation Asia Pacific Ltd., har efter en längre tids förhandling med Humanwell Healthcare Group i Kina, idag undertecknat ett samarbetsavtal. Avtalet innebär att Humanwell avser att distribuera Ellens probiotiska tampong och probiotiska intimkräm i Kina genom sitt nätverk av distributörer i Kina. Samarbetsavtalet innebär vidare att Humanwell förbereder sig för att köpa Ellens probiotiska tamponger i bulk och i egen produktionsanläggning packa tampongerna i konsumentförpackning. Detsamma gäller för den probiotiska intimkrämen, som Humanwell avser att köpa i bulk för att i egen anläggning fylla i konsumenttuber. Humanwell kommer att marknadsföra Ellens produkter under eget varumärke men med hänvisning till att det är Ellens probiotiska produkter. För Ellen AB och Ellen Asia Ltd innebär den här affären ett första steg mot lansering av Ellens produkter på den kinesiska marknaden.

Ellen AB erhöll i december 2017 en provorder som har betalts och leveransen av produkterna har nu kommit fram till till Kina. Syftet med provordern är att genomföra en marknadstest hos Humanwells distributörer i Kina. Faller marknadstestet väl ut och Humanwell fullföljer avtalet beräknas varje order har ett ordervärde för Ellen Group (Ellen AB och Ellen Asia Ltd tillsammans) på omkring 1 MSEK.

Humanwell Healthcare Group är ett läkemedelsföretag, bildat 1993, som huvudsakligen verkar i Kina. Humanwell Healthcare Group marknadsför ett brett sortiment av receptbelagda läkemedel, kinesiska mediciner och egenvårdsprodukter. Humanwell är noterat på Shanghaibörsen sedan 1997 och har ett börsvärde om 20,5 miljarder RMB. Företaget har 13 000 anställda, en omsättning på 12,3 miljarder RMB och distribuerar sina produkter via tjugo dotterbolag.

”Ellen Asia har tillsammans med Ellen AB under hösten 2017 arbetat med denna affär. Vi har under lång tid bedömt Kina som en intressant marknad. Förutsättningarna bedöms vara goda med en samarbetspartner som Humanwell. De har tillväxtambitioner, produktionskapacitet och är fokuserade på marknadsföring och försäljning. Det innebär att deras produktionskapacitet kan utnyttjas optimalt och kombineras med låga transportkostnader då volymerna i huvudsak består av produkter och inte förpackningsmaterial. Därmed blir ordervärdet stort för både Ellen AB och Ellen Asia, säger Ingrid Atteryd Heiman, ordförande för Ellen AB och Ellen Asia Ltd.

För ytterligare information:

Ingrid Atteryd Heiman, styrelseordförande på telefon 0705-122505 eller via epost ia@ellenab.com

Denna information är sådan information som Ellen AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2 februari 2018 kl 09.15 CET.

Om Ellen

Bioteknikföretaget Ellen erbjuder bland annat patenterade produkter med probiotika för att förbättra kvinnors intimhälsa. Många kvinnor upplever bakteriell obalans någon eller flera gånger i livet och alltfler accepterar inte torrhet och odör i underlivet. Unika produkter i Ellens produktportfölj idag är den probiotiska tampongen ellen® som innehåller Lacto Naturel ® (LN®), som består av humana mjölksyrabakterier och ellen® Probiotisk Utvärtes Intim Crème som också innehåller Lacto Naturel ® (LN®). Krämen innehåller också naturligt fett som ger en skyddande och smörjande effekt. Båda produkterna är unika och ensamma i sitt slag på marknaden. I produktsortimentet finns också ett självdiagnosticerande pH-test, en aqua block tampong, en intim foam och en intim deo. Foamen och deon är båda baserade på ekologiska råvaror med Salvia som aktiv substans. Produkterna säljs genom ett globalt nätverk av distributörer. Ellen är noterat på Nasdaq First North (Ticker: ELN). Erik Penser Bank är bolagets Certified Adviser.
För ytterligare information: www.ellenab.com

20180202 Humanwell.pdf