BIMobject AB: BIMobjects molnplattform når 700 000 användare

BIMobject meddelar idag att företagets molnplattform BIMobject® Cloud har nått milstolpen 700 000 professionella användare. Med långt över 180 miljoner produktvisningar och 20 miljoner nedladdningar av digitala byggprodukter, så kallade BIM-objekt, bekräftar denna senaste milstolpe företagets position som världens ledande plattform för BIM-objekt för arkitekt-, ingenjörs- och byggbranschen (AEC).

Tillsammans har de 700 000 registrerade BIM-användarna nu laddat ner fler än 20 miljoner digitala byggprodukter från molnlösningen på bimobject.com. Dessa BIM-objekt har använts i byggprojekt världen över. Sedan dess lansering har BIMobject Cloud besökts av nästan 5,9 miljoner unika besökare, och de olika produktfamiljerna har visats över 180 miljoner gånger.

BIMobjectCloud ger arkitekter, ingenjörer, designers och andra yrkesverksamma inom byggbranschen tillgång till högkvalitativa BIM-objekt från licensierade tillverkare. BIM-objekten kan användas direkt i något av marknadens ledande 3D-, CAD- eller BIM-program. Nedladdningen sker via företagets BIMobject® Apps, eller helt enkelt med hjälp av en vanlig webbläsare. Objekten som BIMobject erbjuder innehåller all den information och de egenskaper som behövs; produktlogik, parametriska beteenden, standarder, klassifikationer och flera nivåer av 2D- och 3D-geometri.

För närvarande finns över 45 000 produktfamiljer från fler än 1 000 ledande varumärken tillgängliga för nedladdning på BIMobject Cloud. Mer än 296 000 parametriska och konfigurerbara BIM-objekt motsvarar mer än 23 miljoner artiklar.

"Som vi nämnde i vår bokslutskommuniké 2017 är vår ambition att nå en miljon användare och ytterligare 20 miljoner nedladdningar under 2018. Att vi nu når 700 000 användare under årets andra månad innebär att vi redan kommit en bra bit på väg mot att nå våra mål. Vi ser fram emot fortsatt god tillväxt under de kommande månaderna", säger Stefan Larsson, VD och grundare för BIMobject.

För mer information, vänligen kontakta:
Louise Otto - presskontakt
Email: press@bimobject.com

Om BIMobject AB
BIMobject® är ett svenskt teknologiföretag med global närvaro som ligger i framkanten av byggindustrins digitalisering. BIMobject erbjuder en molnbaserad plattform som genom kraftfull teknologi tillgängliggör digital produktinformation - Building Information Modelling (BIM) - som kan användas tidigt i byggprocessen för att visualisera, konkretisera och analysera. Plattformen samlar dessutom in värdefull data som möjliggör effektivisering av byggindustrin genom hela produktlivscykeln. Smartare design och konstruktion leder till bättre produktval, minskat svinn och mer effektiv logistik under byggprocessen. Samtidigt gynnas fastighetsförvaltningen av högre kvalitet, bättre energianvändning och lägre driftkostnader.

BIMobject är idag verksamt på ett stort antal marknader och har en global tillväxtstrategi. Bolagets erbjudande består av utveckling, hosting, underhåll, administration och publicering av digitala kopior av tillverkares produkter: BIM-objekt. Kunderna är tillverkare av bygg- och interiörprodukter som marknadsför dessa via BIMobject® Cloud. Användarbasen består främst av arkitekter, designers och konstruktörer som via CAD/BIM-applikationer, appar och webbtjänster får tillgång till BIMobject® Cloud. BIM-objektet integreras i en detaljerad modell av byggnaden, vilket i sin tur ökar chansen att den verkliga produkten föreskrivs för projektet.

BIMobject är listat på Nasdaq Stockholm First North och handlas under symbolen BIM.

Certified Adviser: Sedermera Fondkommission

bimobject.com