Digitalist Group -konsernin tilinpäätöstiedote 1.1.-31.12.2017

Digitalist Group Oyj                     Pörssitiedote                  28.02.2018 klo. 09.00

DIGITALIST 2017 - UUSI ALKU

YHTEENVETO

Lokakuu - joulukuu 2017 (vuoden 2016 vertailuluvut suluissa):

• Liikevaihto 6,6 milj. euroa (4,5 milj. euroa), kasvua 46,8%.
  • Käyttökate (EBITDA) -1,2 milj. euroa (-0,9 milj. euroa), -17,5% liikevaihdosta (-20,9%).
  • Liiketulos -1,5 milj. euroa (-1,1 milj. euroa), -22,9% liikevaihdosta (-24,1%).
  • Nettotulos -1,9 milj. euroa (-1,3 milj. euroa), -28,6% liikevaihdosta (-29,3 %).
  • Tulos per osake (laimennettu ja laimentamaton) -0,00 euroa (-0,00 euroa).
  • Liiketoiminnan rahavirta 0,6 milj. euroa (-0,3 milj. euroa).

Tilikausi tammikuu - joulukuu 2017 (vuoden 2016 vertailuluvut suluissa):

• Liikevaihto 20,0 milj. euroa (15,3 milj. euroa), kasvua 31,1%.
  • Käyttökate (EBITDA) -4,0 milj. euroa (-7,2 milj. euroa), -19,9% liikevaihdosta (-47,4%).
  • Liiketulos -4,9 milj. euroa (-7,7 milj. euroa), -24,5% liikevaihdosta (-50,7%).
  • Nettotulos -6,9 milj. euroa (-9,6 milj. euroa), -34,7% liikevaihdosta (-62,6%).
  • Tulos per osake (laimennettu ja laimentamaton) -0,02 euroa (-0,03 euroa).
  • Liiketoiminnan rahavirta -5,6 milj. euroa (-5,5 milj. euroa).

Tulevaisuuden näkymät

Liikevaihdon kasvun odotetaan jatkuvan ja liiketuloksen parantuvan vuonna 2018.

Toimitusjohtajan katsaus

”Vuosi 2017 oli Digitalist Groupille uusiutumisen ja kasvupanostusten vuosi. Keskeiset toimenpiteet liittyivät yhtiön liiketoiminnan uudistamisen jatkamiseen sekä yrityshankintoihin.

Toukokuussa 2017 syntyneen Digitalist Groupin ensimmäinen vuosi oli kasvun, muutosten, fokusoinnin ja kehittämisen aikaa. Digitalist Group syntyi, kun Ixonos Oyj:n, Rome Advisorsin Digitalist –liiketoiminnot, Interquest Oy, Wunderkraut Swedenin ja Cresensen liiketoiminnot yhdistyivät Digitalist Groupiksi. Yhtiö vaihtoi nimensä Ixonos Oyj:sta Digitalist Group Oyj:ksi toisella vuosineljänneksellä. Uusi nimi ja uudistunut yritys on otettu hyvin vastaan yrityksen asiakkaissa, kumppaneissa ja erityisesti henkilökunnassa.

Digitalist Group pyrkii kasvamaan kansainvälisesti ja kannattavasti muotoilemalla uutta ajattelua, palveluita ja teknologiaratkaisuja digitalisoituville toimialoille. Näitä toimialoja ovat teknologiateollisuus, energiateollisuus, liikenne ja logistiikka sekä kuluttajapalvelut yksityisellä ja julkisella sektorilla. Yrityskauppojen tavoitteena on ollut vahvistaa yrityksen asemaa käyttäjätutkimuksen, palvelumuotoilun ja teknologian kokonaistoimittajana.

Yhtiö uskoo käyttäjätutkimuksen, palvelumuotoilun ja älykkään teknologian ratkaisujen kasvavan merkittävästi lähivuosina. Kasvuun vaikuttavia tekijöitä ovat uudenlaiset päätelaitteet, tekoäly, asioiden ja esineiden internet sekä alustatalous. Verkkopalvelujen käyttö siirtyy perinteisistä julkaisujärjestelmistä puheella tai uudenlaisella älylaitteella kuten kellolla ohjatuksi kokemukseksi, joka kasvattaa käyttäjälähtöisten kokemusten osaamisen ja ratkaisemisen kysyntää.

Digitalist Groupilla on merkittävää liiketoimintaa Yhdysvalloissa (San Francisco), Kanadassa (Vancouver), Englannissa (Lontoo), Ruotsissa (Tukholmassa) ja Suomessa (useampia toimipisteitä). Pyrimme palvelemaan kansainvälistä asiakaskuntaa ja kasvattamaan osaamista ja osaajia erityisesti Suomessa ja Ruotsissa. Toimintavuoden aikana Digitalist Group työllisti keskimäärin 203 asiantuntijaa.

Digitalist Groupin liikevaihto kasvoi vuoden aikana sekä orgaanisesti että yritysostojen kautta. Tilikauden liikevaihdon kasvuksi muodostui 31% ja neljännen vuosineljänneksen kasvu oli 47%. Kannattavuuden kehityksen osalta suunta pysyi edelleen oikeana, vaikka koko tilivuosi muodostui tappiolliseksi. Tulosta painoi yhtiön uusiutumiseen ja jatkuvaan kehittämiseen liittyvät panostukset sekä yrityskaupoista ja nimenmuutoksesta aiheutuneet kulut.

Digitalist Group tavoittelee kannattavaa kasvua keskittymällä käyttäjätutkimukseen, muotoiluun ja teknologian konsultoimiseen asiakkaille. Uskomme liikevaihdon kasvun jatkuvan ja liiketuloksen parantuvan vuonna 2018.

Digitalist Group rakentaa verkostomaista toimintamallia asiakasyritysten ja yrityskumppaneiden kanssa. Yritys tuottaa osaamispalveluiden ja kehityspalveluiden lisäksi sisältöjä, tapahtumia, työpajoja ja erilaisia kohtaamisia eri toimialojen huippuosaajien kanssa. Tavoitteena on luoda uusia tapoja kehittää uutta liiketoimintaa, muotoilla palveluita ja luoda teknologiaa ketterällä tavalla. Yhtiö näkee verkostomaisen toimintamallin kiihdyttävän ja nopeuttavan uusien palveluiden rakentamista asiakkaille”.

/Toimitusjohtaja Ville Tolvanen

SEGMENTTIRAPORTOINTI

Digitalist Group raportoi liiketoimintansa yhdessä segmentissä.

LIIKEVAIHTO

Neljännellä vuosineljänneksellä konsernin liikevaihto oli 6,6 milj. euroa (4,5 milj. euroa), mikä on 46,8% enemmän kuin edellisvuonna. Tilikauden aikana hankittujen liiketoimien osuus neljännen vuosineljänneksen liikevaihdosta oli 2,0 milj.euroa.

Konsernin liikevaihto tilikaudella oli 20,0 milj. euroa (15,3 milj. euroa), mikä oli 31,1% enemmän kuin edellisvuonna. Tilikauden aikana hankittujen liiketoimien osuus tilikauden liikevaihdosta oli 3,4 milj.euroa.

Tilikaudella yhtiö on laajentanut toimintaansa Ruotsiin ja vahvistanut verkkosivujen suunnittelu- ja kehittämispalvelutarjontaansa merkittävästi Wunderkraut Sweden Ab:n kaupan myötä.

Tilikaudella lähipiiriin kuuluvien asiakkaiden osuus oli 12,8% liikevaihdosta.

TULOS

Neljännellä vuosineljänneksellä liiketulos oli -1,5 milj. euroa (-1,1 milj. euroa) ja tulos ennen veroja -1,9 milj. euroa (-1,3 milj. euroa). Liiketulos sisälsi -0,5 milj.euroa yrityskauppoihin, myyntisaamisten alaskirjaamisiin sekä poikkeuksellisia toimitusprojektien pitkittymiseen liittyviä kuluja. Neljännen vuosineljänneksen nettotulos oli -1,9 milj. euroa (-1,3 milj. euroa), tulos per osake oli 0,00 euroa (0,00 euroa) ja liiketoiminnan rahavirta/osake oli 0,00 euroa (0,00 euroa).

Tilikauden liiketulos oli -4,9 milj. euroa (-7,7 milj. euroa) ja tulos ennen veroja -7,2 milj. euroa (-9,5 milj. euroa). Liiketulos parani kasvun myötä 2,8 milj. euroa (+36,7%), mutta säilyi tappiollisena johtuen panostuksista yhtiön uusiutumiseen ja jatkuvaan kehittämiseen sekä yrityskaupoista ja nimenmuutoksesta aiheutuneista kuluista. Tilikauden nettotulos oli -6,9 milj. euroa (-9,6 milj. euroa). Nettotulokseen vaikuttivat tilikauden nettorahoituskulut -2,3 milj. euroa (-1,8 milj. euroa) sekä katsauskauden aikana purkautuneet verovelkakirjaukset, yhteensä 0,2 milj. euroa. Edelleen tulokseen on huomioitu konsernin sisäisistä saatava- ja velkaeristä aiheutunut laskennallinen kurssimuutos, yhteensä -0,7 milj. euroa (-0,6 milj. euroa), joka näkyy rahoituskulujen nousuna.
Tilikauden tulos sisältää yritysjärjestelyihin liittyviä kuluja, yhteensä -0,6 milj. euroa.

Tulos per osake oli -0,02 euroa (-0,03 euroa) ja liiketoiminnan rahavirta/osake oli -0,01 euroa
(-0,01 euroa).

INVESTOINNIT

Tilikaudella investoinnit olivat 7,0 milj. euroa (0,7 milj. euroa). Investoinnit muodostuivat pääasiassa osakevaihtona tehdyistä yritys- ja liiketoimintakaupoista katsauskauden aikana. Kaikki tuotekehitysmenot sisältyvät konsernin tulokseen, eikä taseeseen ole katsauskaudella aktivoitu tuotekehitysmenoja.

TASE JA RAHOITUS

Taseen loppusumma oli 25,0 milj. euroa (16,1 milj. euroa). Oma pääoma oli 5,5 milj. euroa (-4,2 milj. euroa). Omavaraisuusaste koko omasta pääomasta oli 21,9% (-26,1%). Konsernin likvidit varat olivat katsauskauden lopussa 1,4 milj. euroa (0,4 milj. euroa). Oman pääoman tuottoa (ROE) ei ole esitetty koska se on negatiivinen. Sijoitetun pääoman tuotto (ROI) oli  -36,5 prosenttia (-70,1).

Yhtiön oman pääoman muutokseen tilikaudella vaikuttivat pääasiassa tappiollinen tulos, yhteensä noin -6,9 milj. euroa ja yritysjärjestelyiden yhteydessä toteutetut osakeannit, yhteensä noin 8,1 milj. euroa sekä VVK lainan konventointi joulukuussa 2017 noin 7,9 milj. euroa.

Konsernin taseessa oli tilikauden lopussa 3,2 milj. euroa (2,9 milj. euroa) rahoituslaitoslainoja sisältäen käytössä olevat pankkitililimiitit. Osassa rahoituslainasopimuksia on yhtiön omavaraisuutta koskevia kovenanttiehtoja, joita tarkasteltiin ensimmäisen kerran 31.12.2017.

Tämän lisäksi yhtiöllä on lainoja pääomistajaltaan. Korolliset velat 31.12.2017 olivat 11,5 milj. euroa (12,5 milj. euroa), josta lähipiiriyhtiölainoja on 8,1 milj. euroa (9,6 milj. euroa). Lähipiiriyhtiöiden kanssa katsauskauden aikana solmitut lainasopimukset ovat katsauksen kohdassa: Lähipiiritapahtumat.

RAHAVIRTA

Konsernin liiketoiminnan rahavirta oli katsauskaudella -5,6 milj. euroa (-5,5 milj. euroa), muutosta
-3,0%. Liiketoiminnan rahavirran heikentyminen aiheutui etupäässä käyttöpääoman muutoksesta. Käyttöpääoman muutokseen ovat vaikuttaneet pääasiassa myyntisaamisissa tapahtuneet muutokset.

Myyntisaamisten kiertoajan lyhentämiseksi konserni myy osan suomalaisista myyntisaatavistaan. Tilikaudella myytiin myyntisaamisia 6,8 milj. euroa (5,1 milj. euroa).

LIIKEARVOT

Konsernin taseessa oli 31.12.2017 liikearvoa 12,8 milj. euroa (11,5 milj. euroa).

Liikearvon testauksessa on käytetty seuraavia parametreja:
- Tarkastelujakson pituus 4 vuotta
- WACC diskonttokorko 10 prosenttia
- Kasvuolettama (”terminal value”) 1 prosentti.

Liikearvon testauksessa 31.12.2017 ei todettu liikearvon alaskirjaustarvetta. Testattavan omaisuuden käyttöarvo ylitti testattavan määrän 16,0 milj. eurolla.

Laskelman antama rahavirtojen nykyarvo 33,5 milj. euroa on alhaisempi kuin yhtiön rahoitusvelkojen 11,5 milj. euroa ja osakkeiden markkinahinnan 38,8 milj. euroa summa 31.12.2017.

HENKILÖSTÖ

Henkilöstön määrä oli viimeisellä neljänneksellä keskimäärin 239 (178). Henkilöstön määrä oli tilikauden aikana keskimäärin 203 (188) ja kauden lopussa 240 (174). Tilikauden lopussa konsernin henkilöstöstä 158 henkeä (132) oli työsuhteessa Suomen yhtiöissä ja 82 henkeä (42) konsernin ulkomaisissa yhtiöissä. Tilikauden aikana henkilöstön määrä kasvoi 66  henkilöllä.

OSAKKEET JA OSAKEPÄÄOMA

Vaihto ja kurssi

Tilikaudella yhtiön osakkeen ylin kurssi oli  0,16 (0,11) euroa, alin 0,07 (0,06) euroa ja päätöskurssi 31.12.2017 oli 0,07  (0,10) euroa. Tilikauden keskikurssi oli 0,11 (0,08) euroa. Osakkeita vaihdettiin tilikauden aikana  44 747 638  (24 568 296) kappaletta, mikä vastaa 8,08 (6,95) prosenttia osakkeiden lukumäärästä tilikauden lopussa. Osakekannan markkina-arvo tilikauden päätöskurssilla 30.12.2017 oli 38 767 704,22 (35 356 489,80) euroa.

Osakepääoma

Yhtiön rekisteröity osakepääoma oli katsauskauden alussa 585 394,16 euroa ja osakkeiden lukumäärä 353 564 898 kappaletta. Kauden lopussa osakepääoma oli 585.394,16 euroa ja osakkeiden lukumäärä 553 824 346. Tilikauden aikana osakkeiden lukumäärä on lisääntynyt 200 259 448 kappaletta, josta 131 428 585 kappaletta muodostuu vaihtovelkakirjalainan konvertoinnista osakkeiksi ja  68 830 863 kappaletta muodostuu yrityshankintoihin liittyvien osakkeiden liikkeeseenlaskusta.

Yhtiöllä on yksi osakesarja eikä yhtiöllä ole tilikauden lopussa hallussaan omia osakkeita.

Optio-ohjelmat 2011, 2014 ja 2016

Digitalist Group Oyj:llä on kolme optio-ohjelmaa: 2011, 2014 ja 2016-ohjelmat, joilla yhteensä merkittävien osakkeiden enimmäismäärä on 42 018 526 yhtiön uutta osaketta. Kuvaukset optio-ohjelmista on luettavissa yhtiön verkkosivuilta www.digitalist.global

Osakkeenomistajat

Osakkeenomistajien lukumäärä 31.12.2017 oli 3 906 (3 262). Yksityishenkilöt omistivat 9,75 (12,72) prosenttia, yhteisöt 89,90 (86,74) prosenttia ja ulkomaalaiset 0,35 (0,54) prosenttia, joista hallintarekisteröityjä 5,63 (1,54) prosenttia osakkeista.

Yhtiön lähipiiriin kuuluva Tremoko Oy Ab:n omistusosuus on  80,48 prosenttia. Omistusosuus on optioiden avulla nostettavissa 80,53 prosenttiin.

Lähipiiritapahtumat

3.2.2017 Yhtiö on sopinut vieraan pääoman ehtoisesta käyttöpääoman lisärahoituksesta Tremoko Oy Ab:n kanssa. Tehtävä lainasopimus mahdollistaa tarvittaessa enintään 1,0 miljoonan euron lisärahoituksen.

3.3.2017 Yhtiö on hyväksynyt sen pääomistaja Tremoko Oy Ab:n sitovan tarjouksen enintään 2,0 miljoonan euron suuruisesta vieraan pääoman ehtoisesta rahoitusjärjestelystä (”Rahoitusjärjestely”). Rahoitusjärjestelyyn yhdistetään Digitalist Group Oyj:n ja Tremoko Oy:n välillä aiemmin toteutettu 1,0 miljoonan euron suuruinen lisärahoitusjärjestely, josta on tiedotettu 3.2.2017. Näin ollen nyt toteutettava Rahoitusjärjestely mahdollistaa Digitalist Group Oyj:lle lisärahoitusta tarvittaessa 1,0 miljoonaa euroa enemmän aiempaan verrattuna. Rahoitusjärjestelyn mukainen lisärahoitus erääntyy maksettavaksi viimeistään 31.1.2019.

23.5.2017 Yhtiö on sopinut sen pääomistajan Tremoko Oy Ab:n kanssa nykyisen voimassa olevan rahoituslimiitin (tiedotettu 3.3.2017) korottamisesta 2,0 miljoonasta eurosta 4,6 miljoonaan euroon (”Rahoitusjärjestely”). Näin ollen nyt toteutettava Rahoitusjärjestely mahdollistaa Digitalist Group Oyj:lle lisärahoitusta tarvittaessa 2,6 miljoonaa euroa enemmän aiempaan verrattuna. Rahoitusjärjestelyn mukainen lisärahoitus erääntyy maksettavaksi viimeistään 31.1.2019.

27.09.2017 Yhtiön hallitus päätti yhtiökokouksen 29.3.2017 hallitukselle myöntämän osakeantivaltuutuksen perusteella suunnatusta osakeannista, jossa laskettiin liikkeeseen Tremoko Oy Ab:n merkittäväksi yhteensä enintään 12.500.000 kappaletta Digitalist Groupin uusia osakkeita. Merkintähinta osakeannissa liikkeeseen laskettaville osakkeille oli 0,12 euroa. Tremoko Oy Ab merkitsi kaikki sille osakeannissa merkittäväksi tarjotut Digitalist Groupin uudet osakkeet, yhteensä 12.500.000 osaketta. Osakkeiden merkintähinta on yhteensä 1.500.000 euroa, jonka Tremoko Oy Ab on maksanut merkinnän tekemisen yhteydessä.

5.12.2017  Yhtiö on saanut 5.12.2017 Tremokolta Vaihdettavan Lainan Ehtojen mukaisen vaihtoilmoituksen, jossa Tremoko ilmoittaa käyttävänsä Ehtojen mukaista vaihto-oikeuttaan ja ilmoittaa vaihtavansa Tremokon merkitsemät ja Digitalist Groupin merkinnästä antamat Vaihdettavan Lainan Velkakirjat, pääomamäärältään yhteensä 9.200.000,95 euroa, Ehtojen mukaisesti täysimääräisesti yhteensä 131.428.585 Osakkeeseen. Tremoko on 5.12.2017 myös ilmoittanut Yhtiölle, että se on päättänyt antaa Digitalist Groupille anteeksi vastikkeetta kaikki sen Vaihdettavaan Lainaan perustuvat Yhtiöltä ajankohtana 5.12.2017 maksamatta olevat korkosaatavat, yhteensä 201.643,86 euroa. Anteeksianto tulee voimaan 5.12.2017.

22.12.2017 Yhtiö on antanut yhdessä Digitalist Finland Oy:n kanssa Turret Oy Ab:lle ja Holdix Oy Ab:lle takauksen vastasitoumuksen, jossa Yhtiö on muun ohessa sitoutunut maksamaan markkinaehtoista takausprovisiota. Turret Oy Ab ja Holdix Oy Ab ovat antaneet Yhtiön ja sen tytäryhtiöiden vastuiden puolesta Nordea Pankki AB (publ), Suomen sivuliikkeelle ja Nordea Rahoitus Oy:lle omavelkaiset takaukset yhteensä 4,5 miljoonan euron vastuiden osalta erikseen sovitun mukaisesti. Turret Oy Ab ja Holdix Oy Ab ovat Digitalist Groupin pääomistaja Tremoko Oy Ab:n omistajat. Yhtiö on hyväksynyt sen pääomistaja Tremoko Oy Ab:n sitovan tarjouksen enintään 1,0 miljoonan euron suuruisesta vieraan pääoman ehtoisesta rahoitusjärjestelystä (Rahoitusjärjestely). Rahoitusjärjestely mahdollistaa Digitalist Groupille lisärahoitusta tarvittaessa 1,0 miljoonaa euroa enemmän aiempaan verrattuna. Rahoitusjärjestelyn mukainen lisärahoitus erääntyy maksettavaksi viimeistään 31.12.2019.

MUITA NELJÄNNEN VUOSINELJÄNNEKSEN TAPAHTUMIA

Digitalist Group Oyj:n uutena toimitusjohtajana aloitti 1.10.2017 alkaen Ville Tolvanen ja uutena talousjohtajana (CFO) 11.10.2017 alkaen Hans Parvikoski.

Digitalist Group Oyj:n hallitus on päätti perustaa 3.11.2017 palkitsemisvaliokunnan, jonka puheenjohtajaksi valittiin Peter Eriksson ja jäseniksi Bo-Erik Ekström sekä Pekka Eloholma.

Digitalist Group Oyj ja Cresense Oy:n aiemmat osakkeenomistajat saattoivat 6.11.2017 päätökseen 27.8.2015 ja 2.9.2015 tiedotetun järjestelyn, jossa Cresense Oy:n liittyi osakevaihdolla osaksi Digitalist Group -konsernia.

Innovaatiorahoituskeskus Tekes on myönsi 14.11.2017 Digitalist Group Oyj:n tytäryhtiö Digitalist Finland Oy:lle yritysten tutkimus- ja kehittämistoiminnan rahoitusta. Tekesin rahoitus on myönnetty Digitalist Finland Oy:n ”Liiketoiminnan transformaatio, kasvu ja kansainvälistyminen –projektille”, jolla on tarkoitus edistää yrityksen kasvua ja kansainvälistymistä sekä parantaa organisaation kansainvälistymisvalmiuksia. Projektin kesto on 1.7.2017-30.4.2019. Tekesin myöntämä rahoitus on lainaa ja sen määrä on enintään 1.950.000 euroa (50% projektin hyväksyttävistä kokonaiskustannuksista). Lainan korko on kolme prosenttiyksikköä alle peruskoron, kuitenkin vähintään yksi prosentti. Digitalist Finland Oy:n nosti lainan ensimmäisenä eränä ennakkoa 585.000 euroa velkakirjan allekirjoittamisen jälkeen.

Tilikauden pörssitiedotteet ovat luettavissa yhtiön verkkosivuilla osoitteessa www.digitalist.global/investors/releases.

RAPORTOINTIKAUDEN JÄLKEISET TAPAHTUMAT

30.1.2018 Yhtiö on sopinut Nordea Pankki AB (publ), Suomen sivuliikkeen kanssa rahoituslimiitin nostamisesta 1 miljoonaan euroon. Rahoituslimiitin vakuutena on Turret Oy Ab:n ja Holdix Oy Ab:n Yhtiön ja sen tytäryhtiöiden vastuiden puolesta muun muassa Nordea Pankki AB (publ), Suomen sivuliikkeelle antama omavelkainen takaus (tiedotettu 22.12.2017). Turret Oy Ab ja Holdix Oy Ab ovat Digitalist Groupin pääomistaja Tremoko Oy Ab:n omistajat.

7.2.2018 Digitalist Group Oyj:n (’Yhtiö’) tytäryhtiö Digitalist Finland Oy käynnisti Suomen henkilöstönsä kanssa yhteistoimintaneuvottelut. Kysynnän yhtiön kahdessa pitkäaikaisessa asiakkuudessa on ennustettu pienenevän selkeästi ja yhtiö harkitsee Kemin ja Jyväskylän toimipisteissä henkilövähennyksiä sekä toimintojen tehostamista ja keskittämistä muissa toimipisteissä. Neuvottelujen piiriin eivät kuulu Digitalist Finland Oy:n Helsingin toimipisteen ohjelmoinnin osaamisalueen työntekijät eivätkä Tampereen ja Oulun toimipisteiden työntekijät. Suunnitelluilla uudelleenjärjestelyillä tavoitellaan kustannussäästöjen aikaansaamisen ohella organisaation tehostamista ja toimintojen kanavointia yhtiön liiketoiminnan strategisesti tärkeimmille osa-alueille. Yhteistoimintaneuvottelujen alustavasti arvioidaan johtavan osa-aikaistamisiin, lomautuksiin, muutoksiin työsuhteiden ehdoissa sekä irtisanomisiin. Alustava arvio on, että suunnitellut muutokset voivat johtaa enintään 25 henkilön vähentämistarpeeseen. Yhteistoimintaneuvotteluilla sekä muilla Yhtiön harkitsemilla säästötoimenpiteillä pyritään keventämään Digitalist Groupin kulurakennetta markkinatilannetta vastaavaksi ja parantamaan sen kannattavuutta parempien toimintaedellytysten luomiseksi. Yhtiö tavoittelee konsernitasolla 1,5–2,5 miljoonan euron vuotuisia kulusäästöjä.

21.2.2018 Digitalist Group Oyj on sopinut sen pääomistajan Tremoko Oy Ab:n kanssa 18.8.2016 tiedotetun vieraan pääoman ehtoisen lisärahoituksen korottamisesta 2.5 miljoonasta eurosta 3,0 miljoonaan euroon. Koko lisärahoitus erääntyy maksettavaksi viimeistään 31.12.2019.

27.2.2018 Digitalist Group Oyj (Digitalist Group) on laajentanut palveluntarjontaansa varausjärjestelmän toimittamiseen ja digitaalisten palveluiden kehittämiseen City Cruises Plc:lle. Digitalist Group toimii seuraavat viisi vuotta City Cruises Plc:n asiakaskokemuksen yhteystyökumppanina, toimittaen tälle suunnittelu- ja teknologiapalveluita. Sopimus on voimassa vuoteen 2024 asti.  City Cruises on Yhdistyneen kuningaskunnan suurin sightseeing risteilyjen tarjoaja, joka kuljettaa joka vuosi neljä miljoonaa matkustajaa Thames-joella ja operoi myös Yorkissa ja Poolessa. Tämä sopimus tukee Digitalist Groupin strategiaa, jonka tarkoituksena on laajentaa Digitalist Groupin ratkaisu- ja palvelutoimintaa matkustuksen ja kuljetuksen alalla.

RISKIENHALLINTA JA LÄHIAJAN EPÄVARMUUSTEKIJÖITÄ

Digitalist Group Oyj:n riskienhallinnan tavoitteena on varmistaa yhtiön toimintojen häiriötön jatkuvuus ja kehittyminen sekä tukea yhtiön asettamien liiketoiminnallisten tavoitteiden toteutumista ja yhtiön arvon kasvattamista. Riskienhallinnan organisoinnista, prosessista sekä tunnistetuista riskeistä on tarkempia tietoja yhtiön verkkosivuilla www.digitalist.global

Yhtiön tulos on viime aikoina ollut tappiollista tehdyistä tehostamistoimista huolimatta. Tappiollisella tuloksella on välitön vaikutus yhtiön käyttöpääoman riittävyyteen. Riskiä hallitaan ylläpitämällä valmiutta erilaisiin rahoitusratkaisuihin.

Avainasiakkuuksissa tapahtuvilla muutoksilla voi olla haitallinen vaikutus Digitalist Group:n toimintaan, tuloksentekokykyyn ja taloudelliseen asemaan. Mikäli jokin suurimmista asiakkaista siirtäisi ostonsa Digitalist Group:lta sen kilpailijoille tai muuttaisi voimakkaasti toimintamalliaan, mahdollisuudet korvaavan asiakasvolyymin löytymiseen lyhyellä ajanjaksolla olisivat rajoitettuja.

Konsernin liiketoiminta koostuu pääosin yksittäisistä asiakassopimuksista, jotka ovat usein verrattain lyhytkestoisia. Uusien projektien aloitusajankohtien ja laajuuden ennustaminen on aika ajoin haastavaa samalla, kun kulurakenne suurelta osin on luonteeltaan kiinteä. Edellä mainitut seikat voivat aiheuttaa ennakoimatonta vaihtelua liikevaihdossa ja sen kautta kannattavuudessa.

Osan konsernin liiketoiminnasta muodostavat kiinteähintaiset projektitoimitukset. Kiinteähintaisiin projektitoimituksiin liittyy ajallinen ja sisällöllinen riski. Tätä riskiä pyritään hallitsemaan sopimus- ja projektijohtamisen välinein.

Konsernin liikevaihdosta osa laskutetaan muuna kuin euroina. Valuuttakurssien muutoksiin liittyvää riskiä hallitaan eri toimenpitein, mm. nettopositioimalla ja valuuttasuojaussopimuksin. Tilikausilla 2016 ja 2017 ei ollut suojaussopimuksia.

Konsernilla on tytäryhtiö Englannissa. Brexitin vaikutusta tytäryhtiön liiketoimintaan on arvioitu, ja vaikutuksen on arvioitu olevan vähäinen.

Konsernilla on taseessaan merkittävä määrä liikearvoa, johon kohdistuu alaskirjausriski siinä tapauksessa, että konsernin kassavirran tulevaisuuden tuotto-odotukset laskevat joko sisäisten tai ulkoisten tekijöiden takia. Liikearvo testataan vuosineljänneksittäin ja myös muulloin, jos tarvetta ilmenee.

Osaan konsernin pankkilainoista (0,3 milj. eur) liittyy kovenantteja, joiden rikkoutuminen saattaa aiheuttaa joko yhtiön rahoituskulujen nousun tai vaatimuksen vieraan pääoman ehtoisten pankkilainojen joko osittaiseen tai kokonaiseen nopeaan takaisinmaksuun. Suurimmat riskit kovenanttien rikkoutumiseen liittyvät markkinatilanteesta johtuvasta käyttökatteen heilahtelusta tai mahdollisesta tarpeesta yhtiön käyttöpääoman lisäämiseen vieraan pääoman ehtoisella rahoituksella. Riskiä hallitaan neuvotteluilla sekä ylläpitämällä valmiutta erilaisiin rahoitusratkaisuihin.

PITKÄN AIKAVÄLIN TAVOITTEISTA JA STRATEGIASTA

Digitalist Group tavoittelee pitkällä aikavälillä vähintään 10 prosentin liikevoittotasoa. Pitkän aikavälin tavoitteiden saavuttamiseksi Digitalist Group pyrkii kasvamaan kansainvälisesti ja kannattavasti muotoilemalla uutta ajattelua, palveluita ja teknologiaratkaisuja digitalisoituville toimialoille. Näitä toimialoja ovat teknologiateollisuus, energiateollisuus, liikenne ja logistiikka sekä kuluttajapalvelut yksityisellä ja julkisella sektorilla. Digitalist Group keskittyy strategiassaan palvelu- ja ratkaisuliiketoimintansa syventämiseen, sekä käyttäjä- ja käyttötutkimuksen, designin ja teknologian saumattomaan yhdistämiseen.

HALLITUKSEN EHDOTUS YHTIÖKOKOUKSELLE

Digitalist Group Oyj:n hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle, että voitonjakokelpoiset varat jätetään omaan pääomaan eikä osinkoa jaeta osakkeenomistajille tilikaudelta 2017. Emoyhtiön jakokelpoiset varat 31.12.2017 olivat 28 721 230 euroa.

Digitalist Group Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidetään Helsingissä tiistaina 17.4.2018.

SEURAAVA KATSAUS

Osavuosikatsaus 1-3/2018 julkaistaan torstaina 26.4.2018.

DIGITALIST GROUP OYJ
Digitalist Group Oyj
- Toimitusjohtaja Ville Tolvanen, puh. 050 3100642, ville.tolvanen@digitalistgroup.com
- Talousjohtaja Hans Parvikoski, puh. 040 5866154, hans.parvikoski@digitalistgroup.com

Jakelu:

D:            Sijoitetun vapaan pääoman rahasto
E:            Muuntoero
F:            Kertyneet voittovarat
G:           Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma yhteensä
H:            Määräysvallattomien omistajien osuus

Rahavarat kauden alussa4221 901
Rahavarat kauden lopussa1 366422

Laatimisperiaatteet

Tämä tilinpäätöstiedoite on laadittu IAS 34, Osavuosikatsaukset -standardin mukaisesti noudattaen vuositilinpäätöksen laatimisperiaatteita. 1.1.2017 voimaan tulleilla IFRS-standardien muutoksilla ja tulkinnoilla ei ole ollut olennaista vaikutusta konsernitilinpäätökseen.

International Accounting Standards Board on julkistanut kolme uutta Digitalist Group Oyj:tä koskevaa standardia, IFRS 15, Myyntituotot asiakassopimuksista, IFRS 9, Rahoitusinstrumentit ja IFRS 16, Vuokrasopimukset.  IFRS 15 ja IFRS 9 -standardeja on sovellettava 1. tammikuuta 2018 alkaen ja IFRS 16 -standardia 1. tammikuuta 2019 alkaen.

Digitalist Group Oyj on laatinut IFRS 15 -standardin vaikutuksista analyysin.  IFRS 15 -standardin vaikutuksia on arvioitu tarkastelemalla kaikkien tuottovirtojen asiakassopimuksia standardin tuloutusmallin näkökulmasta.  Uudella standardilla ei arvioida olevan muutosvaikutuksia tuottojen kirjaamisperiaatteisiin, tuottojen määrään, ajoittumiseen tai liikevoittoon.

IFRS 9 sisältää uudistetun ohjeistuksen rahoitusvarojen luokitteluun ja arvostamiseen sekä uuden, odotettuihin luottotappioihin perustuvan mallin rahoitusvarojen arvonalentumisen arviointiin ja uudet yleisen suojauslaskennan vaatimukset. Lisäksi IFRS 9 sisältää laajennetut liitetieto- ja esitysvaatimukset. Digitalist Group Oyj:n arvion mukaan IFRS 9:n käyttöönoton ei arvioida tuovan huomattavaa vaikutusta rahoituserien tilinpäätöstapahtumiin, -arvoihin tai liitetietoihin Digitalist Group Oyj:n tilinpäätöksessä.

Digitalist Group Oyj on aloittanut alustavan arvioinnin IFRS 16 -standardin vaikutuksista tilinpäätökseen.  Huomattavin havaittu vaikutus on, että Digitalist kirjaa taseeseen uusia varoja ja velkoja jotka ovat pääosin nykyisten muiden vuokrasopimusten sisältämiä toimitiloja. Lisäksi kyseisiin vuokrasopimuksiin liittyvien kulujen luonne muuttuu IFRS 16:n korvatessa vuokrakulun käyttöoikeusomaisuuserän poistolla ja vuokrasopimusvelasta aiheutuvalla korkokululla, joka raportoidaan osana rahoituskuluja. Digitalist Group Oyj tekee tarkemman arvion standardin vaikutuksista ja siirtymätavasta seuraavien kahdentoista kuukauden aikana.

Tilinpäätöstiedoitteen laatiminen IFRS-standardien mukaisesti edellyttää yhtiön johdolta sellaisten arvioiden ja oletusten käyttämistä, jotka vaikuttavat taseen laadintahetken varojen ja velkojen sekä katsauskauden tuottojen ja kulujen määriin. Lisäksi joudutaan käyttämään harkintaa tilinpäätöksen laatimisperiaatteiden soveltamisessa. Koska arviot ja olettamukset perustuvat tilinpäätöshetken näkemyksiin, ne sisältävät riskejä ja epävarmuustekijöitä. Toteumat voivat poiketa tehdyistä arvioista ja oletuksista.

Tuloslaskelman ja taseen luvut ovat konsernilukuja. Konsernin taseeseen on yhdistelty kaikki konserniyhtiöt. Alkuperäinen tiedote on suomenkielinen. Englanninkielinen tiedote on käännös alkuperäisestä.

Tiedotteen luvut on pyöristetty, joten yksittäisten lukujen yhteenlaskettu summa saattaa poiketa esitetystä summaluvusta. Tilinpäätöstiedotteen tilikausien 2016 ja 2017 tiedot ovat tilintarkastettu.

Hankitut liiketoimet

Katsauskaudella hankitut liiketoiminnot. Yhtiö osti 24.8.2017 Wunderkraut Sweden AB:n emoyhtiön NodeOne Group AB:n. Kaupassa ruotsalainen konserni liittyi osaksi Digitalist Group-konsernia.

Järjestelyssä NodeOne Group AB:n koko osakekanta siirtyi Digitalist Groupin omistukseen. Vastikkeena Digitalist Group antoi suunnatulla osakeannilla (”Osakeanti”) yhteensä 37.500.000 uutta Digitalist Groupin osaketta (”Vastikeosakkeet”) NodeOne Group AB:n omistajien (”Myyjät”) merkittäväksi. Myyjät ovat merkinneet Osakeannissa merkittäväksi tarjotut Vastikeosakkeet täysimääräisesti ja Digitalist Groupin hallitus on hyväksynyt Myyjien osakemerkinnät.

Liikkeeseen laskettavien Vastikeosakkeiden määrä määräytyi jakamalla kauppahinnan summa (4.371.352,33 euroa) Digitalist Groupin osakkeen kaupankäyntimäärillä painotetulla keskikurssilla Nasdaq Helsinki Oy:n pörssissä 50 kaupankäyntipäivän ajalta ennen Closingia. Osakeannissa annettavien Osakkeiden määrä on voinut olla kuitenkin enintään yhteensä 37.500.000 Vastikeosaketta, vaikka edellä yksilöidyn laskentamallin mukaan Vastikeosakkeita olisi tullut enemmän annettavaksi.

Vastikeosakkeet edustavat noin 9,19 prosenttia Digitalist Groupin osakkeista ja äänistä Osakeannin jälkeen. Vastikeosakkeet oikeuttavat Digitalist Groupin mahdollisesti jakamaan täyteen osinkoon ja muuhun varojenjakoon sekä tuottavat muut osakkeenomistajan oikeudet Yhtiössä siitä lähtien, kun Vastikeosakkeet on merkitty kaupparekisteriin ja yhtiön osakasluetteloon. Vastikeosakkeista 60 prosenttia koskee kahdentoista (12) kuukauden ─ kolmen (3) vuoden luovutusrajoitukset (”lock-up”) niiden antamisesta lukien erikseen sovitun mukaisesti.

Kaupan myötä Digitalist Group laajentaa toimintaansa Ruotsiin ja vahvistaa verkkosivujen suunnittelu- ja kehittämispalvelutarjontaansa merkittävästi.  Digitalist Group tuo Ruotsin markkinoille täyden ”Discover – Design – Deliver” -tarjontansa, jonka kautta asiakkaat saavat kaikki tarvitsemansa digitalisaatiopalvelut yhdestä paikasta. Wunderkraut Swedenillä on vahva maine johtavana digitaalisen kehitykseen ja verkkosivujen kehittämiseen erikoistuneena yhtiönä Ruotsissa, sen asiakastyytyväisyys on erittäin korkealla tasolla, ja sen maailmanluokan tiimillä on jatkuvasti kiinnityksiä ja projekteja.

Kokonaisvastikkeen käypä arvo                                                  4 371

Hankittujen varojen ja vastattavaksi otettujen
velkojen käyvät arvot hankintahetkellä

Aineettomat hyödykkeet                                                             3 910
Saamiset                                                                                       544
Rahat ja pankkisaamiset                                                              368
Varat yhteensä                                                                         4 822

Ostovelat ja muut velat                                                                 500
Laskennallinen verovelka                                                             860
Velat yhteensä                                                                         1 360

Hankittu nettovarallisuus yhteensä                                      3 462

Liikearvo                                                                                    910

Hankinnan rahavirtavaikutus

Maksettu kokonaisvastike                                                          4 371
Rahavaroista koostuva osuus vastikkeesta                                 0,00
Hankitut rahavarat                                                                        368
Hankinnan rahavirtavaikutus                                                    368

Hankinnasta syntyvä liikearvo, noin 0,9 milj. euroa, heijastaa synergiaetuja, joita  odotetaan saavutettavan verkkopalveluratkaisujen tuottamisessa pohjoismaisille asiakkaille. Hankinnassa syntynyt liikearvo ei ole verotuksessa vähennyskelpoinen.

Yrityshankinnan vaikutus vuoden 2017 liikevaihtoon oli 2 milj. euroa. Vaikutus vuoden 2017  liikevoittoon oli 0,4 milj. euroa.

Jos yrityshankinta olisi  toteutunut 1.1.2017, olisi  vaikutus johdon arvioiden mukaan ollut konsernin liikevaihtoon noin 5 milj. euroa ja liikevoittoon noin 0,5 milj. euroa.

Liikevaihtoa ja liikevoittoa määritettäessä johto arvioi, että käypien arvojen kirjaukset hankintapäivänä olisivat samat, jos hankinta olisi toteutunut 1.1.2017.

Toiminnan jatkuvuus

Tämä tilinpäätöstiedoite on laadittu toiminnan jatkuvuuden periaatteen mukaisesti huomioiden yhtiön toteuttamat rahoitusjärjestelyt tilikaudella 2017 ja vuoden 2018 alussa sekä liiketoimintaennuste vuoden 2018 osalta. Ennusteissa on huomioitu todennäköiset tai nähtävissä olevat muutokset tulevaisuuden odotuksissa, niin tulovirran kuin odotettavissa olevien menojen osalta.

Tilinpäätöksen julkistamishetkellä yhtiö arvioi, että sen käyttöpääoma riittää seuraavan 12 kuukauden tarpeisiin.

Osa yhtiön pankkilainoista sisältää kovenantteja, joita tarkastellaan seuraavan kerran 31.03.2018.

Liikearvon arvonalentumistestaus

Digitalist Group suoritti liikearvon arvonalentumistestauksen 31.12.2017. Liikearvo on kohdistettu yhdelle kassavirtaa tuottavalle yksikölle.

Tehdyn liikearvon testauksen perusteella testattavan omaisuuden käyttöarvo ylitti testattavan määrän 16,0 milj. euroa, eikä näin ollen alaskirjaustarvetta ollut. Liikearvoa on katsauskauden lopun taseessa 12,8 milj. euroa. Laskelman antama rahavirtojen nykyarvo 33,5 milj. euroa on alhaisempi kuin yhtiön rahoitusvelkojen 11,5  milj. euroa ja osakkeiden markkinahinnan 38,8 milj. euroa summa 31.12.2017.

Yhtiö testaa liikearvoaan omaisuuden käyttöarvoon perustuen. 31.12.2017 yhteydessä tehdyssä testauksessa kassavirtaennusteen ennustejakso koostui ennusteesta ajalla Q1 2018 – Q4 2021.

Vuosina 2018-2021 uskotaan päästävän keskimäärin 12 prosentin kasvuun digitalisoitumisen koskettaessa yhä suurempaa osaa liike-elämästä. Liikevoittoprosentin ennustetaan nousevan keskimäärin 5 prosenttiin.

Menetelmässä testattavia varoja verrataan niiden tuottamaan rahavirtaan valitulla aikajaksolla, huomioiden diskonttokorko ja ennustejakson jälkeisten rahavirtojen kasvukerroin. Diskonttokorkona on käytetty 10 prosenttia p.a. korkokantaa sekä ennustejakson jälkeisiä rahavirtoja laskettaessa kasvukertoimena 1 prosenttia p.a. korkoa. Terminaalikauden arvoa laskettaessa on käytetty ennustejakson painotettua keskimääräistä liikevoittoprosenttia.

Liikearvon testauksessa tärkeimmät herkkyystekijät ovat itse rahavirtaennusteiden ja niiden sisältämien oletusten lisäksi terminaaliarvon kasvuprosentti ja käytetty diskonttokorko. Mikäli terminaaliarvon kasvuprosenttina olisi käytetty -15,0 prosenttia yhden prosentin sijaan, olisi käyttöarvo vastannut testattavaa määrää. Mikäli diskonttokorkona olisi käytetty 18,3 prosenttia 10 prosentin sijaan, olisi käyttöarvo vastannut testattavaa määrää. Mikäli liikevoittoprosentti olisi keskimäärin 0,1 prosenttia 5 prosentin sijaan käyttöarvo vastaisi testattavaa määrää.

Lainakovenantit

Yhtiöllä on rahalaitoslainoja 31.12.2017 yhteensä 3,2 milj. euroa. Niiden lainojen määrä, joita kovenantit koskevat, oli 31.12.2017 pääomamäärältään 0,3 (0,6) milj.euroa.

Lainasopimuksissa on asetettu kovenanttirajoja koskien yhtiön omavaraisuusastetta, mihin lasketaan kuuluvaksi pääomistajalta saadut lainat ja käytetyt limiitit. Kovenantteja tarkastellaan seuraavan kerran 31.03.2018. Mikäli yhtiö ei täytä kovenanttisopimuksessa määriteltyä kovenanttirajaa rahoittajalla on oikeus irtisanoa takaisinmaksettavaksi lainat, joita kovenanttisopimus koskee. Lainasopimusten kovenanttimääritelmän mukaisesti lasketun omavaraisuusasteen tulee olla vähintään 30 prosenttia.

31.12.2017 yhtiön kovenanttimääritelmän mukainen omavaraisuusaste oli 54,2 prosenttia.

Kovenanttien alaisten lainojen erääntyminen:

Ajanjakso 01.01. - 31.12.2018
Lyhennys 1000 EUR      253

KONSERNIN TULOSLASKELMA KVARTAALEITTAIN, 1000 EUR

Q4/2017Q3/2017Q2/2017Q1/2017Q4/2016Q3/2016

1.10.-31.12.17
1.7.-30.9.171.4.-30.6.171.1.-31.3.171.10-31.12.161.7.-30.9.16
Liikevaihto

Liiketoiminnan kulut

-8 098
-5 872-5 896-5 034-5 572-5 050
LIIKETULOS- 1 510-1 362-1 229-798-1 083-2 014