Optisen alan vähittäiskaupan toimialaraportti 2017: Silmäasema kasvatti markkinaosuuttaan, hintakilpailu kiristyi vuoden lopulla

Silmäasema Oyj
15.3.2018 klo 11.30

Näkemisen ja silmäterveyden toimiala Näe ry:n keräämien tietojen ja arvion mukaan optisen alan vähittäiskauppa Suomessa vuonna 2017 kasvoi 1,5 prosenttia 324 miljoonaan euroon. Näe ry:n tänään julkaiseman toimialaraportin mukaan Silmäasema-ketjun markkinaosuus kasvoi edellisvuodesta 1,7 prosenttiyksikköä 27,0 prosenttiin. Markkinaosuudella mitattuna Silmäasema on Suomen toiseksi suurin optikkoketju. Silmäasema-ketjulla on 14 silmäsairaalaa ja yli 150 liikettä Suomessa.

Raportin mukaan optisen alan vähittäiskaupan hintakilpailu kiihtyi vuoden viimeisellä neljänneksellä, jolloin silmälasien kaupan volyymi kasvoi 8,6 prosenttia, mutta liikevaihto laski prosentin. Koko optisen alan liikevaihto laski loka-joulukuussa 1,7 prosenttia edellisvuodesta. Näe ry:n mukaan koko vuoden kehitys oli kuitenkin hyvää ja myös usko myynnin tulevaan kehitykseen on hyvällä tasolla lähes kaikkien tuoteryhmien osalta.

"Silmäasema on jo aiemmin tulosraportoinnissaan todennut, että optisen alan vähittäiskaupan kilpailu oli kovaa vuoden 2017 viimeisellä neljänneksellä. Näe ry:n toimialaraportin luvut vahvistavat tämän kehityksen koko toimialan osalta. Jaamme toimialajärjestön näkemyksen siitä, että alalla on hyvät edellytyksen myynnin hyvään kehitykseen jatkossa. Tosin kausittaista vaihtelua tulee varmasti olemaan, kuten on ollut tähänkin mennessä", toteaa Silmäaseman toimitusjohtaja Pasi Kohmo.

Näe ry:n keräämien tietojen ja arvion mukaan näkemisen ja silmäterveyden kokonaismarkkinan arvon Suomessa arvioidaan olleen noin 542 miljoonaa euroa vuonna 2017. Tästä optisen alan vähittäiskaupan osuus oli noin 324 miljoonaa euroa ja silmäterveyspalveluiden osuus noin 218 miljoonaa euroa.

Näe ry:n toimialaraporttiin voi tutustua osoitteessa: https://www.naery.fi/palvelut/medialle/tiedotteet/

Lisätietoja antaa

Viestintä- ja sijoittajasuhdepäällikkö Tuukka Hirvonen, puh. 050 416 7700, tuukka.hirvonen(a)silmaasema.fi

SILMÄASEMA OYJ
Viestintä

Silmäasema on kotimainen yritys, joka tarjoaa maanlaajuisesti kaikki näkemisen ja silmäterveyden tuotteet ja palvelut. Silmäasema on Suomen suurin yksityinen silmäleikkauksia tarjoava silmäsairaalaketju sekä toiseksi suurin optikkoketju. Silmäasema-ketjulla on 14 silmäsairaalaa ja yli 150 myymälää Suomessa sekä kymmenen myymälää Virossa. Silmäasema-ketjun palveluksessa työskentelee noin tuhat näkemisen ja silmäterveyden ammattilaista. Silmäasema-konsernin liikevaihto oli 118,3 miljoonaa euroa vuonna 2017 ja oikaistu käyttökate 11,8 miljoonaa euroa.