Kvartalsrapport 3. kvartal

Delårsrapport 3. kvartal 2017/18

Bestyrelsen for egetæpper a/s har i dag behandlet og godkendt delårsrapporten for 3. kvartal af regnskabsåret 2017/18. Delårsrapporten er ikke revideret eller gennemgået af selskabets revisor.

Delårsrapporten har følgende hovedpunkter:

Resultat af 3. kvartal (1. november 2017 – 31. januar 2018):

• Koncernens omsætning blev 285 mio. kr. mod 269 mio. kr. sidste år, svarende til en stigning på 6%. Korrigeret for indregning af Carpet Concept udgør den organiske vækst 1%.

• EBIT for 3. kvartal udgør 16,8 mio. kr. og er faldet 0,4 mio. kr. i forhold til sidste år. Set i forhold til sidste år påvirker udvikling i valutakurser EBIT negativt med ca. 2,0 mio. kr.

• Kvartalets investeringer i langfristede aktiver (såvel materielle som immaterielle) udgør 19 mio.kr.

Resultat af 1-3. kvartal (1. maj 2017 – 31. januar 2018):

• Koncernens omsætning blev 846 mio.kr.

• EBIT udgør 55,8 mio. kr. mod 55,3 mio. kr. sidste år. Udvikling i valutakurser samt effekten af forårets råvareprisstigninger påvirker EBIT i perioden negativt med ca. 8,5 mio. kr. sammenlignet med sidste år. Den negative effekt af råvareprisstigningerne har været aftagende i Q3 og forventes normaliseret i Q4.

• Periodens investeringer i langfristede aktiver (såvel materielle som immaterielle) udgør 50 mio.kr.

• Pengestrømme fra driftsaktivitet udgør 29 mio.kr. mod 49 mio. kr. sidste år. Udviklingen tilskrives høj pengebinding i varelagre.

Forventninger til 2017/18

På baggrund af den udvikling vi har set i regnskabsårets første 9 måneder, præciseres forventninger til omsætning til 1.130 – 1.170 mio. kr. og EBIT-margin til 6,5 - 7%. Pengestrømme fra driftsaktivitet justeres til 55-65 mio. kr.

Kontaktpersoner:

Finansdirektør John Vestergaard  Adm. direktør Svend Aage Færch Nielsen