Opskrivning af værdien af Jutlander Banks ejerandel af BI Holding A/S

21. marts 2018
                                                                                                                                       Selskabsmeddelelse nr. 3/2018

Opskrivning af værdien af Jutlander Banks ejerandel af BI Holding A/S

Bestyrelsen i BI Holding A/S (BankInvest-koncernen) har i dag besluttet at indføre en ny værdiansættelsesmodel, der betyder en markant opskrivning af værdien af aktierne i BI Holding A/S.

BankInvest hidtidige værdiansættelsesmodel har været lig med bogført indre værdi af egenkapital, dvs. Price/Book (P/B) multipel = 1.

Bestyrelsen har nu besluttet en model, hvor værdiansættelsen af det tilstrækkelige kapitalgrundlag på 200 mio. kr. forøges ved at gange med en multipel på 3,5. Denne multipel er fastlagt ud fra en model, hvor der netop skelnes mellem forretningsomfang fra ejere (pengeinstitutter som distribuerer BankInvest-produkter) og ikke-ejere (institutionelle kunder) og ud fra en vurdering af afkastkrav og fremtid vækst.

Ved denne multipel vil værdien af det tilstrækkelig kapitalgrundlag udgøre 700 mio. kr., og hermed opnås en fair markedsværdi på 810 mio. kr. (inkl. reserver efter foreslået udbytte).

For Jutlander Bank A/S medfører de ovennævnte forhold, at der i 1. kvartal 2018 sker en opskrivning af værdien af bankens ejerandel svarende til 21 mio. kr.

Resultatforventninger

Baseret på udviklingen i 1. kvartal 2018 og som følge af opskrivningen af værdien af bankens ejerandel i BI Holding A/S opjusterer Jutlander Bank A/S forventningerne til årets resultat før skat fra niveauet 175-250 mio. kr. til niveauet 195-270 mio. kr.

Banken offentliggør periodemeddelelse for 1. kvartal 2018 den 14. maj 2018.

Henvendelser vedrørende denne selskabsmeddelelse kan rettes til undertegnede på telefon 9657 5800.

Jutlander Bank A/S

Per Sønderup