Opskrivning af værdien af Møns Banks ejerandel af BI Holding A/S

1007 København K.

Fondsbørsmeddelelse nr. 04-2018.

Opskrivning af værdien af Møns Banks ejerandel af BI Holding A/S

Bestyrelsen i BI Holding A/S (BankInvest-koncernen) har i dag besluttet at indføre en ny værdiansættelsesmodel, der betyder en markant opskrivning af værdien af aktierne i BI Holding A/S.

BankInvest hidtidige værdiansættelsesmodel har været lig med bogført indre værdi af egenkapital, dvs. Price/Book (P/B) multipel = 1.

Bestyrelsen har nu besluttet en model, hvor værdiansættelsen af det tilstrækkelige kapitalgrundlag på 200 mio. kr. forøges ved at gange med en multipel på 3,5. Denne multipel er fastlagt ud fra en model, hvor der netop skelnes mellem forretningsomfang fra ejere (pengeinstitutter som distribuerer BankInvest-produkter) og ikke-ejere (institutionelle kunder) og ud fra en vurdering af afkastkrav og fremtid vækst.

Ved denne multipel vil værdien af det tilstrækkelig kapitalgrundlag udgøre 700 mio. kr., og der opnås en fair markedsværdi på 810 mio. kr. (inkl. reserver efter foreslået udbytte).

For Møns Bank medfører de ovennævnte forhold, at der i 1. kvartal 2018 sker en opskrivning af værdien af Møns Banks ejerandel svarende til 3 mio. kr.

Resultatforventninger
Ovennævnte opskrivning på 3 mio. kr. giver ikke for nuværende anledning til en opjustering af bankens resultatforventninger, der i forbindelse med offentliggørelse af bankens årsrapport for 2017 blev oplyst til at være:

Forventet resultat af basisdriften (resultat før nedskrivninger på udlån, kursregulering og skat) i størrelsen 30 – 35 mio. kr. samt et forventet resultat før skat i størrelsen 20 – 30 mio. kr.

Eventuelle henvendelser vedrørende denne selskabsmeddelelse bedes rettet til bankdirektør Flemming Jul Jensen på tlf. 55 86 15 36, e-mail:fj@moensbank.dk.

Møns Bank A/S

Flemming Jul Jensen

Bankdirektør

Fondsbørsmeddelelse nr. 4-2018 Møns Bank - Opskrivning af ejerandel i BI-Holding AS.Underskrevet