Rezidor Hotel Group: Kvartalsrapport Januari-mars 2018

Första kvartalet 2018

• Intäkterna minskade med 16,3 MEUR (-7,3 %) till 206,1 MEUR. Minskningen är främst till följd av lämnandet av åtta hotell under hyresavtal i slutet av föregående år (-6,5 MEUR), förstärkningen av Euron
    (-7,6 MEUR), effekten av infallandet av påsken (ca -5,2 MEUR) samt reducerad försäljning av rum med låg lönsamhet för att frigöra rum för framtida försäljning med högre lönsamhet (ca -3,6 MEUR). Exklusive dessa faktorer ökade intäkter för jämförbara hotell, inklusive hotell under renovering ("LFL&R"), strukturellt, med ca 3,5 %.
  • Rapporterad RevPAR för hotell under hyres- och managementavtal minskade med 3,6 %. Minskningen är huvudsakligen till följd av negativ påverkan av FX (-4,8 %) och öppnade/lämnade hotell (-0,5 %). RevPAR LFL&R ökade med 1,7 %. Netto efter effekten av infallandet av påsken och reduceringen av försäljning av rum med låg lönsamhet, ökade RevPAR LFL&R, strukturellt, med ytterligare 2,2 % till 3,9 %.
  • EBITDA ökade med 3,6 MEUR (144,0 %) till 6,1 MEUR och EBITDA-marginalen ökade med 1,9 pp till 3,0%. Stark konvertering i portföljen av hotell under hyresavtal och 4,7 MEUR lägre nettokostnader för centrala aktiviteter har mer än kompenserat för den negativa påverkan av ovan nämnda faktorer.
  • EBIT förbättrades med 3,4 MEUR (41,5 %) till -4,8 MEUR och EBIT-marginalen ökade med 1,4 pp -2,3 %.
  • Periodens resultat förbättrades med 2,6 MEUR till -5,0 MEUR.
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till -0,03 EUR (-0,04).
  • 2 038 (3 178) rum kontrakterades, 1 695 (925) rum togs i drift och 473 (885) rum lämnade verksamheten.
MEUR Q1 2018 Q1 2017 Förändr. %
Intäkter 206,2 222,5 -16,3 -7,3 %
EBITDA 6,1 2,5 3,6 144,0 %
EBIT -4,8 -8,2 3,4 41,5 %
Periodens resultat -5,0 -7,6 2.6 34,2 %
EBITDA-marginal 3,0 % 1,1 % 1,9 pp
EBIT-marginal -2,3 % -3,7 % 1,4 pp

VDs kommentar

Ett mycket bra kvartal med god resultatutveckling och gjorda framsteg

Under årets första kvartal hade vi utmaningen att absorbera intäktsförlusten från lämnandet av åtta hotell under hyresavtal, en ogynnsam växelkursutveckling, effekten av infallandet av påsken samt prioriteringen att minska försäljningen av rum med låga priser, vilket är en av förutsättningarna för att kunna öka intäkterna under kommande kvartal.

Jag är glad att kunna skriva att vi presterade över förväntan inom många områden, vilket har gjort det möjligt för oss att, trots intäktsutvecklingen, kunna rapportera ett EBTIDA på 6,1 MEUR (+144,0 %, vilket motsvarar en marginalförbättring på 2 procentenheter) och en EBIT på -4,8 MEUR, vilket är det bästa resultatet för ett första kvartal sedan 2007.

När det gäller RevPAR har vi gjort stora framsteg. Strukturellt, exklusive alla ovan nämnda faktorer, växte RevPAR med 3,9 %. Efter alla insatser som har gjorts, räknar vi med att, med oförändrade valutakurser, kunna öka RevPAR under andra och tredje kvartalen med höga ensiffriga tal.

Under kvartalet har vi gjort betydande framsteg vid genomförandet av nyckelelementen i vår femåriga verksamhetsplan (operationer, nya varumärken och erfarenheter, ompositionering av hotell, intäkts-hantering och prissättning).

Vi ser 2018 som ett återhämtningsår, och förväntar oss (allt annat lika) att intäkter för jämförbara hotell, inklusive renoveringar, ska öka mellan 4 och 5 procent, med en EBITDA-marginal mellan 9 och 10 procent.

Federico J. González, VD & koncernchef

Presentation av resultatet för Q1

Den 26 april 2018 kl 10.00 (CET) presenterar VD & koncernchef Federico J. González och vice VD & CFO Knut Kleiven rapporten och svarar på frågor under en kombinerad telefonkonferens och webcast (på engelska). Besök www.investor.rezidor.com för att följa webcasten.

För att delta i telefonkonferensen, vänligen ring:

Belgien:
Belgien, gratisnummer:
Sverige:
Sverige, gratisnummer:
UK:
UK gratisnummer:
USA:
USA gratisnummer:
Frankrike:
Frankrike, gratisnummer:
Norge:
Norge, gratisnummer:
0800 58229
800 57933

Bekräftelsekod: 9386190. En inspelning av presenta-tionen återfinns på www.investor.rezidor.com.

Finansiell kalender

Kvartalsrapport Q2 2018: 26 juli 2018
Kvartalsrapport Q3 2018: 25 oktober 2018

För ytterligare information, kontakta:

Knut Kleiven
Vice VD & CFO
knut.kleiven@radissonhotels.com

Pablo Corrales Diaz
Director, Strategy & Investor Relations
pablo.corrales@radissonhotels.com

The Rezidor Hotel Group Corporate Office
Avenue du Bourget 44
B-1130 Bryssel
Belgien

Hemsida: www.rezidor.com

Om Rezidor Hotel Group

Rezidor är ett hotellföretag som driver varumärkena Radisson Blu och Park Inn by Radisson samt Radisson RED, ett förstklassigt varumärke inom "Lifestyle Select"-segmentet inspirerad av milleniumgenerationens livsstil, och Radisson Collection, en samling av förstklassiga exceptionella livsstilshotell lokalierade på unika adresser. Rezidor innehar även 49 procent av andelarna i prizeotel, en ung hotellkedja i ekonomi-segmentet.

Portföljen utgörs av 374 hotell med 82 464 rum i drift och 104 hotell med 23 718 rum under utveckling i 78 länder i Europa, Mellan-östern och Afrika.

Rezidors strategi är att växa med en "asset right" approach och balansera management- och franchiseavtal med utvalda hyresavtal. Management- och franchiseavtal har högre vinstmarginaler och stabilare intäktsströmmar och hyresavtal möjliggör närvaro för Rezidor på de mogna marknaderna.

Rezidor är en del av Radisson Hotel Group(TM) (f.d. Carlson Rezidor Hotel Group). För ytterligare information, besök www.rezidor.com.

Informationen i denna rapport är sådan som Rezidor Hotel Group AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 26 april 2018 kl 07.30 (CET).

Stockholm den 26 april 2018

Rezidor Hotel Group AB (publ)

Rapporten (inklusive tabeller) kan laddas ner från medföljande länk:

Q1_2018_SWE