Viking Line: Toimintakatsaus ajalta tammikuu - maaliskuu 2018

Viking Line Abp              TOIMINTAKATSAUS                      17.5.2018, klo 09.00

TOIMINTAKATSAUS AJALTA TAMMIKUU–MAALISKUU 2018

Konsernin tulos vuoden ensimmäiseltä kvartaalilta parani verrattuna edellisvuoden vastaavaan jaksoon.

Konsernin liikevaihto oli 1. tammikuuta–31. maaliskuuta 2018 100,3 miljoonaa euroa (101,1 Meur 1. tammikuuta–31. maaliskuuta 2017). Liiketoiminnan muut tuotot olivat 0,1 miljoonaa euroa (0,1 Meur). Liiketulos oli -13,5 miljoonaa euroa (-17,7 Meur). Rahoitustuotot ja -kulut olivat -2,6 miljoonaa euroa (-1,1 Meur). Konsernin tulos ennen veroja oli -16,1 Meur (-18,8 Meur). Tulos verojen jälkeen oli -12,9 miljoonaa euroa (-15,1 Meur).

Kilpailu Viking Linen liikennöintialueella merkitsee edelleen painetta sekä hintoihin että volyymeihin. Matkustaja- ja hintakehitys tilikauden jäljellä olevana aikana on ratkaisevaa konsernin tulokselle. Polttoaineen hintatason odotetaan olevan korkeampi verrattuna vuoteen 2017. Ruotsin kruunun kurssikehitys muodostaa riskitekijän vuoden aikana. Toteutetulla organisaatiomuutoksella odotetaan olevan positiivinen vaikutus konsernin tulokselle. Hallitus arvioi kokonaisuutena, että vuoden 2018 liiketulos parantuu verrattuna vuoden 2017 liiketulokseen.

LIIKEVAIHTO JA TULOS

Matkustajatoiminnan tuotot olivat 88,2 miljoonaa euroa (88,9 Meur), samalla kun rahtitoiminnan tuotot olivat 11,5 miljoonaa euroa (11,7 Meur). Myyntikate oli 72,4 miljoonaa euroa (72,5 Meur).

Tilivuoden ensimmäinen kvartaali on säännönmukaisesti toimintavuoden heikoin kvartaali. Pienentyneiden liikekulujen ansiosta edellisvuoteen verrattuna konsernin ensimmäisen kvartaalin tulos parani jokseenkin alhaisemmasta liikevaihdosta huolimatta. Konsernin käyttökulut vähenivät 3,8 prosentilla 80,0 miljoonaan euroon (83,2 Meur). Polttoainekulut kasvoivat 6,3 prosentilla 11,9 miljoonaan euroon (11,2 Meur) kohonneiden polttoainehintojen johdosta.

LIIKENNE JA MARKKINAT

Konserni harjoittaa matkustaja- ja rahtiliikennettä seitsemällä aluksella pohjoisella Itämerellä. Konsernin alukset liikennöivät samoilla linjoilla kuin 2017.

Matkustajamäärä Viking Linen aluksilla oli raportointikauden aikana 1 215 378 matkustajaa (1 252 406). Konsernin kokonaismarkkinaosuus liikennöintialueella oli 32,0 % (33,0 %).

Viking Linen rahtimäärät olivat 32 159 yksikkökuormaa (32 237). Viking Linen rahtimarkkinaosuus oli 18,4 % (19,9 %). Samalla kuljetettujen henkilöautojen määrä kasvoi 4 339 yksiköllä 114 387 yksikköön (110 048).

INVESTOINNIT JA RAHOITUS

Konsernin investoinnit olivat 4,8 miljoonaa euroa (6,7 Meur), mistä 0,8 miljoonaa euroa koskee ennakkomaksuja rakenteilla olevasta aluksesta. Konsernin investoinnit yhteensä olivat 4,8 prosenttia liikevaihdosta (6,6 %).

31. maaliskuuta 2018 konsernin pitkäaikaiset korolliset velat olivat 119,6 miljoonaa euroa (143,1 Meur). Omavaraisuusaste oli 45,2 %, kun se oli 42,6 % edellisenä vuonna.

Konsernin rahavarat olivat maaliskuun lopussa 43,4 miljoonaa euroa (62,0 Meur). Myönnetyt käyttämättömät luottolimiitit konsernissa olivat 15,1 miljoonaa euroa 31. maaliskuuta 2018 (0,1 Meur). Liiketoiminnan nettorahavirta oli -12,3 miljoonaa euroa (-18,7 Meur). Investointien nettorahavirta oli -4,8 miljoonaa euroa (-6,7 Meur) ja rahoituksen nettorahavirta oli -7,5 miljoonaa euroa (-7,5 Meur).

RAPORTOINTI

Tämä toimintakatsaus ei ole IAS 34 -standardin mukaisesti laadittu osavuosikatsaus.

IFRS 9 Rahoitusinstrumentit -standardia sovelletaan tilikaudesta 2018 alkaen, jolloin konsernin rahoitusinstrumentit on luokiteltu uuden standardin mukaisesti. Aikaisemmin myytävissä olevina sijoituksina esitettävät erät luokitellaan nyt käypään arvoon laajan tuloksen kautta kirjattaviin rahoitusvaroihin. Muutoksella ei ole vaikutusta konsernin vertailulukuihin.

IFRS 15 Myyntituotot asiakassopimuksista -standardia sovelletaan tilikaudesta 2018 alkaen. Standardia sovelletaan takautuvasti jokaiseen esitettävään aiempaan raportointikauteen. Osa konsernin ulkoisten palvelujen myynnistä ja ostoista kirjataan nettona konsernin liikevaihtoon vuonna 2018. Kyseiset ostot on aikaisemmin kirjattu tavaroihin ja palveluihin. Näiden erien vertailuluvut on korjattu vuodelta 2017. Ensimmäiseltä kvartaalilta 2017 tämä merkitsee, että konsernin liikevaihto sekä tavarat ja palvelut vähenevät 1,0 miljoonalla eurolla ja koko tilikaudelta 2017 9,2 miljoonalla eurolla. Korjauksella ei ole vaikutusta konsernin tulokseen ja omaan pääomaan.

Toimintakatsaus on muuten laadittu samojen tilinpäätöksen laadintaperiaatteiden, arviointien ja laskelmien mukaan kuin viimeisessä tilinpäätöksessä. Toimintakatsausta ei ole tilintarkastettu.

Pyöristyksistä voi syntyä +/- 0,1 miljoonan euron pyöristyseroja.

ORGANISAATIO JA HENKILÖSTÖ

Konsernin palveluksessa oli keskimäärin 2 534 henkilöä (2 614), joista emoyhtiössä 1 892 (1 954). Maissa työskenteli 622 henkilöä (627) ja merellä 1 912 henkilöä (1 987).

Konsernin oman henkilökunnan lisäksi Viking XPRS miehitettiin keskimäärin 229 (231) vuokratyönantajan palveluksessa olevalla henkilöllä.

UUSI ORGANISAATIO JA KONSERNIN JOHTORYHMÄN VAHVISTAMINEN

Vuoden 2018 aikana toteutetaan organisaatiomuutos, jonka päämääränä on lisätä fokusta tulokseen ja kaupallisiin kysymyksiin ja samalla yksinkertaistaa työtapoja. Jokaiselle alukselle on nimitetty kaupallisesta vastuusta oleva aluspäällikkö, joka raportoi suoraan toimitusjohtajalle.

Konsernin johtoryhmää vahvistetaan ja siihen kuuluu toimitusjohtaja, CFO sekä johtajat, joiden vastuualueina ovat markkinointi, marine operations, kaupalliset matkustajapalvelut, tiedotus ja yhteiskuntasuhteet, sekä aluspäällikkö. Muutokset on julkaistu erillisessä pörssitiedotteessa.

NÄKYMÄT KOKO TOIMINTAVUODELLE 2018

201820172017
MEUR1.1–31.31.1–31.31.1–31.12

TILIKAUDEN TULOS-12,9-15,15,3

Erät, jotka saatetaan myöhemmin siirtää tulosvaikutteisiksi
Muuntoerot-0,80,1-0,6

Erät, joita ei siirretä tulosvaikutteisiksi
Myytävissä olevat sijoitukset--0,7

Muut laajan tuloksen erät yhteensä-0,80,10,1

TILIKAUDEN LAAJA TULOS-13,7-15,15,4

Laajan tuloksen jakautuminen:
Emoyhtiön omistajille-13,7-15,15,4

KONSERNITASE

MEUR31.3.201831.3.201731.12.2017

VARAT

Pitkäaikaiset varat
Aineettomat hyödykkeet2,72,02,5
Maa-alueet0,60,60,6
Rakennukset ja rakennelmat8,49,08,6
Vuokrakiinteistöjen perusparannusmenot2,72,82,7
Alukset290,9308,0294,6
Koneet ja kalusto5,15,35,2
Ennakkomaksut22,4-21,6
Käypään arvoon laajan tuloksen kautta
kirjattavat rahoitusvarat27,9--

Velat yhteensä255,2280,4260,6

OMA PÄÄOMA JA VELAT YHTEENSÄ465,5488,2484,6

Oma pääoma per osake, euroa19,4719,2520,75

Konsernin puolivuotiskatsaus ajalta 1. tammikuuta–30. kesäkuuta 2018 julkaistaan 16 elokuuta 2018.

Maarianhamina 16. toukokuuta 2018

VIKING LINE ABP