FIT Biotech Oy: Positiivisia tuloksia geeniterapiayhteistyöstä Avactan kanssa

FIT Biotech Oy

Yhtiötiedote 22.5.2018 kello 9.30 EET

Positiivisia tuloksia geeniterapiayhteistyöstä Avactan kanssa

FIT Biotech Oy ("FIT Biotech", FITBIO:FN Finland) ilmoitti tänään, että prekliinisen pilottitutkimuksen tulokset Avacta Group plc:n ("Avacta", AIM:AVCT) kanssa olivat positiivisia ja valmistuivat aikataulusta edellä. Tulokset osoittavat, että FIT Biotechin geeninsiirtoalusta tarjoaa mahdollisuuden kehittää turvallisempia, parempia ja kustannustehokkaampia lääkkeitä kasvaville biofarmaseuttisille markkinoille. Positiivisten tulosten myötä FIT Biotech ja Avacta suunnittelevat yhteistyönsä laajentamista.

Biologiset lääkkeet ovat kasvava lääkeryhmä ja niitä kehitetään useiden eri sairauksien hoitoon. Biologiset lääkkeet, kuten terapeuttiset vasta-aineet, ovat usein monimutkaisia, kalliita valmistaa ja vaativat usein toistuvia sairaalakäyntejä. Lokakuussa 2017 julkaistun pilottitutkimuksen tavoitteena oli selvittää, voidaanko FIT Biotechin gtGTU-teknologiaa käyttää Avactan Affimer-lääkeaineen tuottamiseen lihaksessa. Aktiivisen Affimer-lääkeaineen määrä mitattiin tämän jälkeen verenkierrosta. Tulokset osoittavat, että yksi ainoa annos gtGTU:n avulla lihakseen siirrettyä Affimer-geeniä on riittävä tuottamaan terapeuttisesti merkittäviä Affimer-tasoja veressä ja tasot pysyvät korkeina veressä yli kuukauden ajan.

Erkki Pekkarinen, FIT Biotechin toimitusjohtaja kommentoi: "Olemme erittäin innoissamme yhteistyöstämme Avactan kanssa turvallisempien ja parempien biologisten lääkkeiden kehittämiseksi. Tulokset myös indikoivat, että FIT Biotechin gtGTU-teknologialla on lupaava tulevaisuus useiden erityyppisten seuraavan sukupolven biologisen lääkkeiden kehityksessä. Pyrimme teknologiallamme tuomaan lisäarvoa lääketoimittajille, terveydenhuollon ammattilaisille ja ennen kaikkea potilaille. Teknologiallamme on merkittävä potentiaali biologisten lääkkeiden markkinoilla, joiden odotetaan kasvavan jopa 480 miljardiin dollariin vuoteen 2024 mennessä."

Alastair Smith, Avactan toimitusjohtaja kommentoi: "Pitkäkestoinen Affimer-lääkeaineen tuotanto Affimer DNA:n avulla avaa valtavat mahdollisuudet. On ollut erittäin jännittävää nähdä tämä pilottitutkimuksen rohkaisevat tulokset. Yrityksiemme teknologioiden yhdistäminen näyttää tämänhetkisen tiedon pohjalta olevan erittäin tehokasta ja tutkimme nyt eri mahdollisuuksia viedä tätä eteenpäin yhdessä sekä suurempien yhteistyökumppaneiden kanssa."

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Erkki Pekkarinen
Puhelin +358 44 027 0080
Sähköposti: erkki.pekkarinen@fitbiotech.com

Hyväksytty neuvonantaja: Aalto Capital Partners Oy, puh. +358 40 587 7000

FIT Biotech Oy lyhyesti
FIT Biotech on vuonna 1995 perustettu bioteknologiayhtiö, joka kehittää ja lisensoi patentoimaansa GTU® (Gene Transport Unit) -vektoriteknologiaa uuden sukupolven lääkehoitoihin. GTU® on geenien kuljetusteknologia, joka ratkaisee merkittävän lääketieteellisen haasteen geeniterapian ja DNA-rokotteiden käytettävyydessä.

FIT Biotech soveltaa GTU®-teknologiaa lääkekehitysprojekteissaan. Esimerkkeinä sovellusalueista ovat syöpä (geeniterapia) ja tartuntataudit kuten HIV ja tuberkuloosi, sekä eläinrokotteet.

FIT Biotechin K-osakkeet ovat listattuna Nasdaq Helsinki Oy:n ylläpitämällä First North Finland markkinapaikalla.

Avacta lyhyesti
Avacta keskittyy pääasiassa patentoituun Affimer®-teknologiaansa joka on uudenlainen vaihtoehto vasta-aineille. Teknologialla on laajat sovellusmahdollisuudet diagnostiikan, terapioiden ja biolääketieteellisen tutkimuksen alalla.

Vasta-aineet hallitsevat markkinoita yli $50 miljardin myynnillä puutteistaan huolimatta. Affimer-teknologia on kehitetty vastaamaan moniin vasta-aineiden haasteisiin: Vasta-aineen tuotanto-aika, riippuvuus eläimen immuunivasteen toimivuudesta, vasta-aineen spesifisyys sekä tuote-erien vaihtelevuus. Affimer-teknologia perustuu pienikokoiseen proteiiniin joka on nopea tuottaa ja jolla on korkea spesifisyys ja affiniteetti tunnistamaansa proteiinia vastaan.

Avactalla on sisäinen prekliininen kehitysohjelma joka keskittyy immuno-onkologiaan ja verenvuotohäiriöihin, sekä kehitysohjelmia kumppaneiden kanssa. Avacta lisensoi ei-terapeuttisia Affimer-reagenssejään biolääketieteen ja diagnostiikan tutkimukseen ja kehitykseen.

JAKELU: