Meddelelse fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen

Refinansiering af rentetilpasningslån i alment byggeri

I medfør af almenboligloven fastsætter transport-, bygnings- og boligministeren de nærmere bestemmelser om lånetype ved refinansiering af rentetilpasningslån i alment boligbyggeri.

Ved den kommende refinansiering af rentetilpasningslån ultimo 3. kvartal 2018, skal der refinansieres lån med støtte fra staten eller Landsbyggefonden i alment byggeri for ca. 10,8 mia. kr.

Lånene vil blive refinansieret som statsgaranterede rentetilpasningslån udstedt i det 10-årige løbetidssegment

Det indebærer, at et volumen på ca. 10,8 mia. kr. vil blive profilskiftet fra en rentetilpasningsperiode på 5 år til 10 år.

For så vidt angår finansiering af nye almene boliger med støtte fra staten og renovering af almene boliger med støtte fra Landsbyggefonden vil det, som oplyst i meddelelse dateret den 11. december 2017, fremover skulle ske med statsgaranterede rentetilpasningslån udstedt i det 10-årige løbetidssegment. Dette vil gælde for lån, der optages efter den 1. juli 2018.

Staten forventes at byde på alle de udstedte statsgaranterede obligationer.

Lise Heinesen
Kontorchef