ROBIT OYJ:N LIIKEVAIHTO VERTAILUKAUDEN TASOLLA - YRITYSOSTOJEN INTEGROINTI JA VALUUTTAKURSSIEN MUUTOKSET PAINOIVAT KASVUA JA KANNATTAVUUTTA

ROBIT OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 16.8.2018 KLO 13.00

Robit Oyj:n liikevaihto päätyi prosentin kasvulla 43,1 miljoonaan euroon (42,6) ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Liikevaihdon kasvu oli kuitenkin noin kahdeksan prosenttia vertailukelpoisin valuutoin, mikä on selvästi porauksen kulutusosien markkinoiden kasvuvauhtia nopeampaa.

Kannattavuus ei ollut tavoitellulla tasolla. Tulosta rasittivat suunniteltua alhaisemman liikevaihdon ohella vertailukelpoisuuteen vaikuttaneet erät, jotka johtuivat alkuvuonna 2018 tehdyistä uudelleenjärjestelyistä. Kannattavuutta rasittivat myös Korean tehtaan käynnistämiseen liittyvät toimenpiteet.

Yhtiön henkilöstömäärä oli katsauskauden päättyessä 290 (325), josta 77 (73) prosenttia oli Suomen ulkopuolella. Henkilöstövähennykset johtuivat suoritetuista säästötoimenpiteistä, jotka koskivat koko organisaatiota.

Yhtiön tuote- ja palvelutarjontaa rationalisoidaan ja kehitetään osana kasvustrategiaa. Robit selkeyttää brändivalikoimaa ja vahvistaa tunnetuinta brändiään, Robitia. Halco-liiketoiminta jatkaa omana brändinään. Toiminnan uudelleenjärjestelyt vahvistavat kasvustrategian toteuttamista yhdessä jakelijoiden kanssa.

Yhtiö tavoittelee lähivuosina orgaanista ja rakenteellista kasvua sekä kannattavuuden parantamista.

ROBIT OYJ

Mika Virtanen, toimitusjohtaja

Lisätietoja:

Robit Oyj
Mika Virtanen, toimitusjohtaja
mika.virtanen@robitgroup.com

Robit on voimakkaasti kansainvälistynyt kasvuyhtiö, joka myy kulutusosia eli porakalustoa globaalisti asiakkailleen seuraavilla markkinasegmenteillä: kaivosteollisuus, rakentaminen ja urakointi, tunnelinporaus sekä kaivonporaus. Yhtiön tarjonta jakaantuu kolmeen tuote- ja palvelualueeseen: Top Hammer, Down-the-Hole ja Digital Services. Yhtiöllä on maailmalla 19 omaa myynti- ja varastopistettä ja aktiivinen myyntiverkosto 115 maassa. Robitilla on tuotantoyksiköt Suomessa, Etelä-Koreassa, Australiassa, Englannissa ja USA:ssa.

Jakelu:

www.robitgroup.com