Selskabsmeddelelse nr. 11/2018: Halvårsrapport 2018

Bedste halvårsresultat i 142 år

• Periodens resultat før skat er på 31,6 mio. kr. mod 30,3 mio. kr. sidste år. Halvårsresultatet er det bedste i bankens 142 årige historie og anses for tilfredsstillende.
  • Forretningsomfanget, der er opgjort som summen af indlån, udlån og garantier, udgør 6,0 mia. kr. og er det højeste nogensinde.
  • Udlånet er steget med 3,5 % eller 62 mio. kr. i 1. halvår 2018.
  • Netto rente- og gebyrindtægter er faldet med 5 % i forhold til sidste år og udgør 81,3 mio. kr.
  • Kursreguleringer udgør 10,4 mio. kr. mod 6,8 mio. kr. sidste år.  Kursreguleringer er positiv påvirket med 8,9 mio. kr. som følge af en ny værdiansættelsesmodel på bankens ejerandel i det fællesejede sektorselskab BI Holding A/S.
  • Nedskrivninger på udlån og tilgodehavender m.v. udgør -5,6 mio. kr. (indtægt) mod 1,9 mio. kr. sidste år.
  • Forventningerne til årets resultat før skat på 35 – 45 mio. kr. fastholdes, men årets resultat før skat forventes nu at ligge i den øvre ende af det udmeldte interval. Der hersker dog som altid en væsentlig usikkerhed med hensyn til kursreguleringer og nedskrivninger.
  • Banken foretager den 5. september 2018 indfrielse af 70 mio. kr. af bankens hybride kernekapital. Indfrielsen sker efter tilladelse fra Finanstilsynet modtaget den 18. juni 2018, hvorved den hybride kernekapital ikke kan indregnes i kapitalgrundlaget pr. 30. juni 2018. Indfrielsen medfører en reduktion af kapital- og kernekapitalprocenten på 2,9 % point.
  • Kapital- og kernekapitalprocenten udgør herefter 17,8 %. Det individuelle solvensbehov er opgjort til 10,0 %.

Spørgsmål til halvårsrapporten rettes til bankdirektør Peter Vinther Christensen på telefon 96 44 62 00.

Bankens selskabsmeddelelser kan ses på bankens hjemmeside www.sallingbank.dk.

Vedhæftet fil

2018 nr. 11 Halvårsrapport 2018