FIT Biotech Oy: FIT Biotech on toimittanut ensimmäisen erän FIT-06-rokotetta EHVA:n kliinisiin tutkimuksiin

FIT Biotech Oy

Lehdistötiedote 27.8.2018 kello 08.30 EET

FIT Biotech Oy ("FIT Biotech", FITBIO: FN Finland) on toimittanut Tampereen tuotantolaitokseltaan ensimmäisen erän FIT-06 rokotetta eurooppalaiselle EHVA-rokoteallianssille (European HIV Vaccine Alliance, EHVA) kliiniseen, faasi I/II -tutkimukseen. Kliinisissä tutkimuksissa FIT Biotechin rokotekandidaatti FIT-06 on osa terapeuttista kokeellista hoitoa, jonka turvallisuutta ja tehoa testataan HIV-positiivisilla henkilöillä. Yhtiö tiedotti kuluvan vuoden kesäkuussa Sveitsin ja Iso-Britannian lääkeviranomaisten myöntäneen luvan tutkimuksille.

Ensimmäinen toimitettu erä koostuu viidestäkymmenestä (50) rokote-yksiköstä. Kliinisten tutkimuksien arvioidaan käynnistyvän syksyn aikana. Seuraavan erän toimitus ajoittuu vuoden 2019 ensimmäiselle neljännekselle.

Erkki Pekkarinen, FIT Biotechin toimitusjohtaja kommentoi:
"Kyseessä on tärkeä virstanpylväs EHVA:n terapeuttisen HIV-rokotteen tutkimuksessa. Olemme ylpeitä roolistamme EHVA-konsortiossa ja kyvykkyydestämme tuottaa FIT-06 rokotetta sovitussa aikataulussa. FIT-06 toimii tutkimuksissa ensirokotteena ja tulokset tulevat olemaan hyvin tärkeitä sekä meille että potilaille, jotka haluavat vaihtoehtoisen tavan kontrolloida HIV:iä päivittäin otettavien lääkkeiden sijaan."

HIV-potilaita on maailmanlaajuisesti lähes 37 miljoonaa, ja vuosittain arviolta 2 miljoonaa ihmistä saa HIV-tartunnan. FIT Biotech pyrkii vastaamaan kliinisessä vaiheessa olevalla FIT-06 rokotteellaan perinteisen HIV-terapian haasteisiin. Näitä ovat terapian riittämätön saatavuus, potilaiden hoitomyöntyvyyden säilyminen läpi elämän, sosiaalinen leimautuminen ja vakiintuneen HIV-terapian mahdolliset sivuvaikutukset. Nykyistä turvallisemmille ja kustannustehokkaammille vaihtoehdoille on tarvetta, ja FIT Biotechin FIT-06-rokote on tärkeä osa EHVA:n HIV-terapioiden valikoiman strategiaa.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Erkki Pekkarinen
Puhelin +358 44 027 0080
Sähköposti: erkki.pekkarinen@fitbiotech.com

FIT Biotech Oy lyhyesti
FIT Biotech on vuonna 1995 perustettu bioteknologiayhtiö, joka kehittää ja lisensoi patentoimaansa GTU® (Gene Transport Unit) -vektoriteknologiaa uuden sukupolven lääkehoitoihin. GTU® on geenien kuljetusteknologia, joka ratkaisee merkittävän lääketieteellisen haasteen geeniterapian ja DNA-rokotteiden käytettävyydessä.

FIT Biotech soveltaa GTU®-teknologiaa lääkekehitysprojekteissaan. Esimerkkeinä sovellusalueista ovat syöpä (geeniterapia) ja tartuntataudit.

FIT Biotechin K-osakkeet ovat listattuna Nasdaq Helsinki Oy:n ylläpitämällä First North Finland markkinapaikalla.

EHVA lyhyesti
Europpalainen EHVA-rokoteallianssi on Euroopan Unionin Horizon 2020 tutkimus- ja innovoinnin puiteohjelman rahoittama viisivuotinen projekti jonka tavoitteena on kehittää tehokas HIV rokote. EHVA:aan kuuluu 39 partneria jolla jokaisella on asiantuntemusta kokonaisvaltaisen lähestymistavan edistämiseksi. Allianssiin kuuluu sekä akateemisia että teollisia kumppaneita Euroopasta, Saharan etelänpuoleisesta Afrikasta ja Pohjois-Amerikasta, ja se tekee työtä uusien rokotekandidaattien tuomiseksi klinikkaan (www.ehv-a.eu).

JAKELU:
www.fitbiotech.fi