Radisson Hospitality AB: Kvartalsrapport Januari-september 2018

Tredje kvartalet 2018

• Intäkterna ökade med 4,2 MEUR (1,7 %) till 253,3 MEUR. Ökningen är huvudsakligen en följd av stark utveckling i portföljen av jämförbara hotell, delvis motverkat av lämnande av åtta hotell under hyresavtal förra året och ett hotell under året (-8,2 MEUR) samt förstärkningen av Euron (-5,2 MEUR). Intäkterna för jämförbara hotell, inklusive hotell under renovering ("LFL&R"), ökade med 16,8 MEUR (7,1 %).
  • Rapporterad RevPAR för hotell under hyres- och managementavtal ökade med 5,6 % och RevPAR LFL&R med 8,9 %.
  • EBITDA ökade med 5,8 MEUR (16,9 %) till 40,2 MEUR och EBITDA-marginalen med 2,1 pp till 15,9 %. Förbättringen är huvudsakligen en följd av intäktsökningen för jämförbara hotell och en reducering av operativa kostnader i hotell under hyresavtal.
  • EBIT minskade med 1,0 MEUR (-4,8 %) till 19,8 MEUR och EBIT-marginalen med 0,6 pp till 7,8 %. Ökningen av EBITDA har motverkats av 5,5 MEUR högre kostnader för nedskrivningar av anläggningstillgångar och 1,7 MEUR högre kostnader för avskrivningar.
  • Periodens resultat minskade med 5,3 MEUR (-36,8 %) till 9,1 MEUR. Resultatet påverkas av högre finansiella kostnader till följd av utfärdandet av obligationslånet i juli.
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till 0,05 EUR (0,08).
  • 2 385 (1 880) rum kontrakterades, 1 167 (1 573) rum togs i drift och 131 (649) rum lämnade verksamheten.

Nio månader 2018

• Intäkterna minskade med 12,5 MEUR (-1,7 %) till 713,2 MEUR. Intäkterna LFL&R ökade med 29,3 MEUR (4,2 %).
  • Rapporterad RevPAR för hotell under hyres- och managementavtal ökade med 1,4 % och RevPAR LFL&R ökade med 6,5 %.
  • EBITDA ökade med 21,4 MEUR (32,8 %) till 86,7 MEUR och EBITDA-marginalen med 3,2 pp till 12,2 %.
  • EBIT ökade med 23,2 MEUR till 42,1 MEUR och EBIT-marginalen med 3,3 pp till 5,9 %.
  • Periodens resultat ökade med 14,2 MEUR till 24,6 MEUR.
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till 0,14 EUR (0,06).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 80,2 MEUR (55,4).
  • 5 691 (6 724) rum kontrakterades, 3 133 (3 895) rum togs i drift och 604 (2 848) rum lämnade verksamheten.
MEUR   Q3 2018 Q3 2017 Förändr. % Jan-sep
Jan-sep
Förändr. %
Intäkter   253,3 249,1 4,2 1,7 % 713,2 725,7 -12,5 -1,7 %
EBITDA   40,2 34,4 5,8 16,9 % 86,7 65,3 21,4 32,8 %
EBIT   19,8 20,8 -1,0 -4,8 % 42,1 18,9 23,2 122,8 %
Periodens resultat   9,1 14,4 -5,3 -36,8 % 24,6 10,4 14,2 136,5 %
EBITDA-marginal   15,9 % 13,8 % 2,1 pp   12,2 % 9,0 % 3,2 pp
EBIT-marginal   7,8 % 8,4 % -0,6 pp   5,9 % 2,6 % 3,3 pp

VDs kommentar
Det tredje kvartalet har varit både enastående och betryggande

Enastående då vi rapporterar vårt högsta EBITDA någonsin för ett tredje kvartal, vilket bekräftar den stegvisa förändringen på drifsnivå.

Betryggande, då arbetet som har utförts med uppdateringen av den femåriga verksamhetsplanen bekräftar potentialen i samtliga inititiativ. Dessutom har vi gjort stora framsteg under Q3 med att leverera på 2018-initiativen.

Mer specifikt så uppnådde vi i kvartalet en EBITDA på 40,2 MEUR (en ökning med 16,9 %) och en EBITDA-marginal på 15,9 % (en ökning med 2,1 procentenheter). RevPAR för jämförbara hotell, inklusive hotell under renovering, ökade med 8,9 %, vilket är den högsta ökningen sedan Q3 2010. Intäkter för jämförbara hotell, inklusive hotell under renovering, ökade med 7,1 % (16,8 MEUR).

Vi upprepar vår vägledning för helåret; intäkter för jämförbara hotell, inklusive hotell under renovering, beräknas öka med 4,0 - 4,5 % och EBITDA-marginalen beräknas uppgå till ca 11 %. Detta innebär att företaget under Q4 kommer ha högre operationella kostnader (huvudsakligen för omstruktureringar) än föregående kvartal, vilket är i linje med den femåriga verksamhetsplanen.

Federico J. González, VD & koncernchef

Presentation av resultatet för Q3

Den 25 oktober 2018 kl 10.00 (CET) presenterar VD & koncernchef Federico J. González och vice VD & CFO Knut Kleiven rapporten och svarar på frågor under en kombinerad telefonkonferens och webcast (på engelska). Besök https://www.radissonhospitalityab.com/investors för att följa webcasten.

För att delta i telefonkonferensen, vänligen ring:

Belgien: +32 2 404 0659
Belgien, gratisnummer: 0800 58228
Sverige: +46 8 5664 2753
Sverige, gratisnummer: 0200 880 389
UK: +44 330 336 9127
UK, gratisnummer: 0800 358 6377
USA: +1 929 477 0448
USA, gratisnummer: 888 254 3590
Frankrike: +33 1 76 77 22 88
Frankrike, gratisnummer: 0805 101 219
Norge: +47 2100 2610
Norge, gratisnummer: 800 51084

Bekräftelsekod: 5407820. En inspelning av presentationen återfinns på https://www.radissonhospitalityab.com/investors.

Finansiell kalender

Bokslutskommuniké 2018: 22 februari 2019
Kvartalsrapport Q1 2019: 30 april 2019
Årsstämma 2019: 30 april 2019

För ytterligare information, kontakta:

Knut Kleiven, Vice VD & CFO
knut.kleiven@radissonhotels.com

Avenue du Bourget 44
B-1130 Bryssel
Belgien

Website: www.radissonhospitalityab.com

Om Radisson Hospitality AB (publ)

Radisson Hospitality AB (publ) är ett hotellföretag som driver varumärkena Radisson Blu och Park Inn by Radisson samt Radisson RED, ett förstklassigt varumärke inom "Lifestyle Select"-segmentet inspirerad av milleniumgenerationens livsstil, och Radisson Collection, en samling av förstklassiga exceptionella livsstilshotell med unika adresser. Radisson innehar även 49 % av andelarna i prizeotel, en ung hotellkedja i ekonomisegmentet.

Portföljen utgörs av 380 hotell med 83 784 rum i drift och 116 hotell med 25 482 rum under utveckling i 79 länder i Europa, Mellanöstern och Afrika.

Radissons strategi är att växa med en "asset right" approach och balansera management- och franchiseavtal med utvalda hyresavtal. Management- och franchiseavtal har högre vinstmarginaler och stabilare intäktsströmmar och hyresavtal möjliggör närvaro för Radisson på de mogna marknaderna.

Radisson är en del av Radisson Hotel Group. Besök www.radissonhospitalityab.com för ytterligare information.

Informationen i denna rapport är sådan som Radisson Hospitality AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 25 oktober 2018 kl 07.30 (CET).

Stockholm den 25 oktober 2018

Radisson Hospitality AB (publ)

Rapporten (inklusive tabeller) kan laddas ner från medföljande länk:

Radisson Hospitality AB Q3 Kvartalsrapport januari-september 2018