SpareBank 1 SMN : Økt overskudd med 414 mill.

SpareBank 1 SMN fikk et resultat på 1689 millioner kroner per tredje kvartal i år mot 1275 millioner i samme periode i fjor. Høy vekst og mange nye privatkunder preger også dette kvartalet.

Årets første ni måneder i SpareBank 1 SMN kjennetegnes av solid bankdrift, godt salg innen alle produktområder, reduserte tap på utlån, sterk soliditet samt høy vekst.

- Vi er godt fornøyd med at hele 6200 personkunder og 950 bedrifter har valgt oss som sin nye hovedbank hittil i år. Det tar vi som en tillitserklæring og en bekreftelse på at vår posisjon som digital bank med en lokal og personlig signatur står sterkt, sier konsernsjef Finn Haugan i SpareBank 1 SMN.

Styrket markedsposisjon

Banken fortsetter den sterke veksten i utlån til personkunder. Økningen siste tolv måneder ble 10,7 prosent til 106,6 milliarder kroner. Utlån til næringslivskunder økte med 0,8 prosent til 51,2 milliarder kroner, hvor veksten i hovedsak kommer fra småbedrifter.

- SpareBank 1 SMN styrker posisjonen i Midt-Norge gjennom en vekst på boliglån som ligger betydelig over den generelle markedsveksten. Moderat vekst på næringslån er i tråd med bankens plan om differensiert satsing med vekt på små og mellomstore bedrifter, sier konsernsjef Finn Haugan i SpareBank 1 SMN.

Redusert kjernekapitaldekning

Banken har per tredje kvartal en kjernekapitaldekning på 14,9 prosent som er en økning på 0,3 prosentpoeng i 2018. Målet om ren kjernekapital på 15,0 prosent står fast.

Netto renteinntekter økte med 123 millioner kroner til 1759 millioner sammenlignet med samme periode i fjor. Økningen skyldes i hovedsak vekst i utlån og innskudd.

Kostnadene i konsernet økte med 171 millioner kroner, i stor grad på grunn av økt satsing i datterselskapene SpareBank 1 Regnskapshuset SMN og SpareBank 1 Markets. I morbanken har kostnadene økt med 21 millioner kroner, som i hovedsak skyldes kostnader i forbindelse med salg av bankens hovedkontor. Målet om nullvekst i kostnader i morbanken opprettholdes.

Lavere tap

Tap er blitt betydelig redusert fra samme periode i fjor med en nedgang på 67 millioner kroner til 196 millioner. Tapene knytter seg i all vesentlighet til offshoresegmentet og er preget av at banken tar høyde for at det kan komme en restruktureringsrunde nummer to.

- Møre og Romsdal har i noen år vært rammet av oljeprisfallet i 2014, men vårt eget konjunkturbarometer viser at næringslivet i fylket er på full fart tilbake. Vi ser også tegn til bedre utsikter for offshorerederiene. Trøndelag har i denne perioden klart å styre unna disse utfordringene og bedriftene vokser fortsatt godt og lønnsomt. Barometeret bekrefter økt optimisme og større fremtidstro i hele regionen, sier Finn Haugan.

Større optimisme enn på seks år
Årets utgave av SpareBank 1 SMNs konjunkturbarometer for Trøndelag og Møre og Romsdal ble lagt fram tidligere denne uka. Hovedpoengene i årets barometer:

• Optimismen i næringslivet i Midt-Norge er større enn på seks år ifølge spørreundersøkelse blant 600 bedriftsledere
  • Møre og Romsdal har hentet seg inn etter oljeprisfallet og SpareBank 1 SMN ser positive utsikter for hele regionen samlet for første gang siden 2013
  • Analyse av 2017-regnskap til i alt 35.000 midtnorske bedrifter viser stabil omsetningsvekst og økt inntjening. Litt lavere vekst i Trøndelag, mens Møre Romsdal snur fra negativ til positiv vekst. Begge fylker har økt inntjening.

Les mer om Konjunkturbarometeret 2018 på smnkb.no

Regnskap per tredje kvartal 2018 - hovedtall:

• Resultat før skatt: 1937 mill. kr (1601 mill. per tredje kvartal 2017)
  • Resultat etter skatt: 1689 mill. kr (1275 mill.)
  • Egenkapitalavkastning: 13,3% (10,8%)
  • Vekst i utlån: 7,3% (9,4%)
  • Vekst i innskudd: 6,1% (10,3%)
  • Tap på utlån: 196 mill. kr (263 mill.)
  • Ren kjernekapitaldekning: 14,9% (14,6%)
  • Resultat per egenkapitalbevis: 8,07 kr (6,08 kr)

Trondheim, 26. oktober 2018

Kontaktpersoner i SpareBank 1 SMN:

Konsernsjef Finn Haugan tlf 900 41 002

Finansdirektør Kjell Fordal tlf 905 41 672