FIT Biotech Oy: EHVA käynnistää FIT Biotechin rokotteen kliinisen tutkimuksen rekrytoinnin

FIT Biotech Oy
Yhtiötiedote 27.11.2018 kello 15.00 EET

EHVA käynnistää FIT Biotechin rokotteen kliinisen tutkimuksen rekrytoinnin

Eurooppalainen EHVA-rokoteallianssi (European HIV Vaccine Alliance, EHVA) aloittaa kliiniset tutkimukset FIT Biotech Oy:n ("FIT Biotech", FITBIO: FN Finland) HIV:n hoitoon tarkoitetulla FIT-06-rokotteella käynnistämällä osallistujien rekrytoinnin Sveitsissä.

FIT Biotechin FIT-06-rokotteen turvallisuuden ja alustavan tehon testaus käynnistyy HIV-positiivisilla henkilöillä kuudessa Euroopan maassa EHVA:n faasi I/II monikeskustutkimuksessa. Kliinisissä tutkimuksissa FIT Biotechin rokotekandidaatti FIT-06 on osa hoitoa, jota testataan vapaaehtoisilla HIV-positiivisilla henkilöillä. FIT-06 toimii tutkimuksissa ensirokotteena, jolla immuunivaste herätetään. Kliinisten tutkimusten koeluvat on myönnetty Isossa-Britanniassa ja Sveitsissä. Tutkimuslupia odotetaan vielä neljässä muussa EU-maassa. Tuloksia tutkimuksista odotetaan vuonna 2021.

Erkki Pekkarinen, FIT Biotechin toimitusjohtaja kommentoi:
"Kliinisten kokeiden rekrytoinnin aloittaminen on FIT Biotechille merkittävä virstanpylväs. Olemme erittäin ylpeitä keskeisestä roolistamme EHVA-konsortiossa. Odotamme tutkimustulosten perusteella, että uusi hoitomuoto voidaan kehittää vaihtoehtona perinteiselle lääkehoidolle. Tavoitteenamme on tarjota potilaille kustannustehokas sekä vaikuttava ja turvallinen hoito ilman päivittäistä lääkkeiden ottamista. Onnistuessaan tutkimukset ovat myös merkittävä läpimurto FIT Biotechille liiketoimintamme kehittämisen, tulevaisuuden tuotekehityksen sekä kaupallistamisen näkökulmasta."

HIV-potilaita on maailmanlaajuisesti lähes 37 miljoonaa, ja vuosittain arviolta 2 miljoonaa ihmistä saa HIV-tartunnan. FIT Biotech pyrkii vastaamaan kliinisessä vaiheessa olevalla FIT-06 rokotteellaan perinteisen HIV-terapian haasteisiin. Näitä ovat terapian riittämätön saatavuus, potilaiden hoitomyöntyvyyden säilyminen läpi elämän, sosiaalinen leimautuminen ja vakiintuneen HIV-terapian mahdolliset sivuvaikutukset. HIV:n hoidossa on tarvetta nykyistä turvallisemmille ja kustannustehokkaammille vaihtoehdoille.

Lisätietoja osoitteessa: http://www.ehv-a.eu/news

FIT Biotech Oy

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Erkki Pekkarinen
Puhelin +358 44 027 0080
Sähköposti: erkki.pekkarinen@fitbiotech.com

Hyväksytty Neuvonantaja: Aalto Capital Partners Oy, puh. +358 40 587 7000

FIT Biotech Oy lyhyesti
FIT Biotech on vuonna 1995 perustettu bioteknologiayhtiö, joka kehittää ja lisensoi patentoimaansa GTU® (Gene Transport Unit) -vektoriteknologiaa uuden sukupolven lääkehoitoihin. GTU® on geenien kuljetusteknologia, joka ratkaisee merkittävän lääketieteellisen haasteen geeniterapian ja DNA-rokotteiden käytettävyydessä.

FIT Biotech soveltaa GTU®-teknologiaa tällä hetkellä kehitysprojekteissaan, jotka ovat geeniterapia, geenirokotteet ja tutkimusyhteistyö. Esimerkkeinä sovellusalueista ovat syöpä (geeniterapia) ja tartuntataudit, kuten HIV.

FIT Biotechin K-osakkeet ovat listattuna Nasdaq Helsinki Oy:n ylläpitämällä First North Finland -markkinapaikalla.

EHVA lyhyesti
Eurooppalainen EHVA-rokoteallianssi on Euroopan Unionin Horizon 2020 tutkimus- ja innovoinnin puiteohjelman rahoittama viisivuotinen projekti, jonka tavoitteena on kehittää tehokas HIV-rokote. EHVA:aan kuuluu 39 partneria, jolla jokaisella on asiantuntemusta kokonaisvaltaisen lähestymistavan edistämiseksi. Allianssiin kuuluu sekä akateemisia että teollisia kumppaneita Euroopasta, Saharan etelänpuoleisesta Afrikasta ja Pohjois-Amerikasta, ja se tekee työtä uusien rokotekandidaattien tuomiseksi klinikkaan. Lisätietoa EHVA:sta osoitteessa: www.ehv-a.eu

JAKELU:

www.fitbiotech.com