Værdiregulering og opjustering af årets resultat

Fondsbørsmeddelelse nr. 142/2019
09.01.2019
Intern viden

Nasdaq Copenhagen A/S
Nicolai Plads 6

Værdiregulering af investeringsejendomme:
Opjustering af årets resultat før skat og efter værdireguleringer til 140 - 167 mio. DKK

I forbindelse med udarbejdelse af årsrapporten indhentes, som en del af selskabets politik, valuarrapporter fra eksterne tyske valuarer.

I de seneste rapporter gør de tyske valuarer opmærksom på en række forhold, der sammen med selskabets egne interne beregninger, medfører at selskabets bestyrelse har taget beslutning om at opjustere værdien af selskabets investeringsejendomme.

Efterspørgslen efter alternative investeringer, som følge af lave renter, er et internationalt fænomen, der også er fortsat igennem 2018 i Tyskland. Specielt er efterspørgslen efter investeringsejendomme i de store tyske byer fortsat markant, herunder ikke mindst Hamborg, hvor selskabet ejer ejendomme for betydelige beløb. Ifølge valuarerne er der fortsat stor efterspørgsel på boligejendomme, da investorerne vurderer, at boligejendomme som aktivklasse har en lav risiko og en høj sikkerhed.

Prime Office A/S ejer bolig-og erhvervsejendomme for ca. 2,43 mia. DKK i Nordtyskland fordelt med ca. 75% på boliger og 25% på kontor-og erhvervsejendomme.

Selskabets forventninger til et resultat før skat og før værdireguleringer på 60 til 67 mio. DKK fastholdes.

Selskabets forventer et resultat før skat efter værdireguleringer på mellem 140 til 167 mio. DKK.

Principperne for vurderingerne af selskabets investeringsejendomme er fortsat gældende, og med en stigende husleje i sidste kvartal, både for bolig- og erhvervsejendomme, og et positivt investeringsmarked i Hamburg, har selskabet derfor besluttet at opjustere værdien af selskabets investeringsejendomme.

Bestyrelsen vil i forbindelse med færdiggørelse af årsrapporten vurdere værdireguleringen af investeringsejendommene endeligt, der vurderes at udgøre 80-100 mio. DKK.

Prime Office A/S

Mogens Vinther Møller

Administrerende direktør

Kontakt: + 45 87 33 89