Elisan tilinpäätöstiedote vuodelta 2018

ELISA OYJ TILINPÄÄTÖSTIEDOTE 31.1.2019 KLO 8.30

Loka–joulukuu 2018

• Liikevaihto oli 471 miljoonaa euroa (473)
  • Käyttökate: 158 miljoonaa euroa (151, vertailukelpoinen 154) ja liikevoitto 98 miljoonaa euroa (93, vertailukelpoinen 95)
  • Osakekohtainen tulos: 0,49 euroa (0,45) ja vertailukelpoinen: 0,47 euroa (0,46)
  • Vertailukelpoinen kassavirta investointien jälkeen oli 58 miljoonaa euroa (48)
  • Mobiilin postpaid puheen ARPU oli 20,5 euroa (20,4 edellisellä neljänneksellä)
  • Mobiilin postpaid puheen vaihtuvuus oli 18,7 prosenttia (17,2 edellisellä neljänneksellä)
  • Mobiilipalveluiden liikevaihto kasvoi 1,5 prosenttia 205 miljoonaan euroon (202)
  • Elisan postpaid-mobiililiittymäkanta pieneni 4 700 liittymällä ja prepaid-liittymäkanta 14 300 liittymällä vuosineljänneksen aikana
  • Kiinteiden laajakaistaliittymien määrä kasvoi 4 300 liittymällä neljänneksen aikana

Vuosi 2018

• Liikevaihto oli 1 832 miljoonaa euroa (1 787)
  • Käyttökate oli 640 miljoonaa euroa (608) ja liikevoitto 404 miljoonaa euroa (378)
  • Vertailukelp. käyttökate: 639 miljoonaa euroa (613) ja liikevoitto 403 miljoonaa euroa (384)
  • Osakekohtainen tulos: 1,98 euroa (2,11) ja vertailukelpoinen: 1,95 euroa (1,86)
  • Kassavirta investointien jälkeen oli 272 miljoonaa euroa (300), ja vertailukelpoinen kassavirta investointien jälkeen oli 282 miljoonaa euroa (246)
  • Nettovelka/käyttökate oli 1,7 (1,8) ja velkaantumisaste 95 prosenttia (103).

Keskeiset tunnusluvut

Milj. euroa 10-12/2018 10-12/2017 Δ % 1-12/2018 1-12/2017 Δ %
Liikevaihto 471 473 -0,4 1 832 1 787 2,5
Käyttökate 158 151 4,6 640 608 5,3
Vertailukelp. käyttökate 158 154 3,0 639 613 4,2
Liikevoitto 1) 98 93 6,4 404 378 6,8
Tulos ennen veroja 1) 93 87 6,9 381 403 -5,5
Tulos/osake, euroa1) 0,49 0,45 10,4 1,98 2,11 -6,3
Käyttöom.investoinnit 2) 92 71 29,7 254 246 3,2

1) Vertailukelpoiset luvut 10–12/2018: liikevoitto 98 milj. euroa (95), tulos ennen veroja 93 milj. euroa (89) ja osakekohtainen tulos 0,47 euroa (0,46); 1–12/2018: liikevoitto 403 milj. euroa (384), tulos ennen veroja 380 milj. euroa (364) ja osakekohtainen tulos 1,95 euroa (1,86). 2) 10–12/2018 ja 1–12/2018 käyttöomaisuusinvestoinnit sisältää 26 milj. euron lisenssi-investoinnin.

Rahoitusasema ja kassavirta

Milj. euroa 31.12.2018 31.12.2017
Nettovelka 1 068 1 073
Nettovelka/käyttökate1) 1,7 1,8
Velkaantumisaste, % 94,8 103,2
Omavaraisuusaste, % 42,4 40,5

Miljoonaa euroa 10-12/2018 10-12/2017 Δ % 1-12/2018 1-12/2017 Δ %
Kassavirta investointien jälkeen2)

8,4

-9,2

1) (korolliset velat – rahavarat) / (neljän edellisen vuosineljänneksen vertailukelpoinen käyttökate)
2) Vertailukelpoinen kassavirta 1–12/2018 282 milj. euroa ja 1–12/2017 246 milj. euroa. Ks. sivu 5.

Hallitus ehdottaa varsinaiselle yhtiökokoukselle, että osinkoa maksetaan 1,75 euroa osakkeelta. Hallitus on myös päättänyt ehdottaa, että hallitukselle annetaan valtuutus hankkia enintään 5 miljoonaa omaa osaketta, mikä on 3 prosenttia koko osakekannasta.

Toimitusjohtaja Veli-Matti Mattila: Elisalta vahva tulos panostamalla laatuun

Elisan kilpailukyky on vahvistunut edelleen asiakaskokemuksen ja laadun jatkuvalla parantamisella. Vuonna 2018 sekä liikevaihto että tulos kasvoivat ollen näin kaikkien aikojen parhaat. Tulosta paransi Elisan operatiivisen toiminnan tuottavuuden parantaminen sekä digitaalisten palveluiden ja mobiilin palveluliikevaihdon kasvu.

Mobiilin postpaid-liittymäkanta laski neljänneksen aikana 4 700 liittymällä ja prepaid-kanta 14 300 liittymällä. Kiinteän verkon laajakaistaliittymäkanta kasvoi 4 300 liittymällä. Elisa avasi maailman ensimmäisen 5G-verkon Tampereelle ja Tallinnaan. 5G-verkkoja rakennettiin vuoden 2018 aikana yhteensä viidessä kaupungissa: Tampereen ja Tallinnan lisäksi Turussa, Jyväskylässä ja Helsingissä. 5G-valmiudet rakennettiin muun muassa Seinäjoelle. Vuoden 2019 aikana Elisa jatkaa edelleen 5G-verkkojen rakentamista uusiin kaupunkeihin.

5G:n avulla Elisa mahdollistaa suomalaisten pysymisen mobiilipalvelujen kehityksen kärjessä. Erilaisia 5G-sovelluksia rakennetaan yhdessä eri kumppaneiden kesken. Yhteistyötä tehdään esimerkiksi suurkaupunkien ilmanlaadun parantamiseksi, kaupunkilaisten arjen helpottamiseksi, valmistavan teollisuuden prosessien kehittämisessä ja mobiilipelaamisen kulttuurin kehittämisessä.

Elisa panostaa laadukkaisiin sisältöihin ja asiakkaat ovat ottaneet ne kiinnostuneina vastaan. Kaksi kansainvälinen alkuperäissarjaa Bullets ja Ivalo saivat ensi-iltansa Elisa Viihteessä syksyn aikana. 2018 palvelussa julkaistiin kaiken kaikkiaan viisi kansainvälistä menestyssarjaa. Lisäksi alkuperäissarja Nyrkki, jonka kuvaukset alkoivat syyskuussa, valittiin Pohjoismaiden tärkeimmän elokuvafestivaalin kilpasarjaan Suomen ehdokkaana. Elisa Kirja on Suomen suurin sähköisten kirjojen jälleenmyyjä Suomessa, ja erityisesti äänikirjat ovat vahvassa kasvussa. Vuoden aikana kirjavalikoimaa kasvatettiin edelleen uusilla mielenkiintoisilla ääni- ja e-kirjoilla mm. Tuntematon Kimi Räikkönen ja Perikato-teoksilla.

Integroidut IT- ja tietoliikenneratkaisut tuovat selkeää lisäarvoa asiakkaille. Vahvistimme edelläkävijärooliamme muun muassa Fenix Solutions Oy -yritysostolla. Elisa on vahvistanut myös kumppanuuksia kyberturvatarjonnan laajentamisessa. Maailmanluokan tekoälytiimeille suunnattu Elisa AI Co-Creation Challenge -kilpailussa kehitettiin liiketoimintaa Elisan dataa hyödyntämällä. Voittajaksi valikoitui Lifemoto, joka kehitti järjestelmän ennustamaan kodin WiFi-yhteyksien häiriötilanteet.

Elisan työntekijät valitsivat Elisan toistamiseen Suomen parhaiden työpaikkojen joukkoon. Elisan vahvuudeksi henkilöstö nosti luottamukseen perustuvan työkulttuurin. Elisan perustama säätiö ShedHelsinki antoi mahdollisuuden yli 130 ainutlaatuiselle nuorelle esiintyä musikaalin näyttämöllä.

Asiakaskokemuksen ja laadun jatkuva parantaminen ovat keskeinen osa yrityskulttuuriamme ja keskitymme niihin jatkossakin vahvasti. Tuottavuuden lisääminen, digitaalisten liiketoimintojen kansainvälistäminen, arvon tuottaminen datalla sekä vahva investointikyky luovat hyvät lähtökohdat kilpailukykyiselle arvonluonnille jatkossakin.

Näkymät ja ohjeistus vuodelle 2019

Suomen makrotaloudellisen ympäristön positiivinen kehitys on hidastunut. Kilpailutilanne Suomen televiestintämarkkinoilla jatkuu haasteellisena.

Liikevaihdon arvioidaan olevan vuoden 2018 tasolla tai hieman korkeampi. Matkaviestinpalveluiden ja digitaalisten palveluiden odotetaan kasvattavan liikevaihtoa. Vertailukelpoisen käyttökatteen arvioidaan olevan vuoden 2018 tasolla tai hieman korkeampi. Ensimmäisen neljänneksen käyttökatteen odotetaan olevan edellisen vuoden tasolla. Käyttöomaisuusinvestointien odotetaan olevan enintään 12 prosenttia liikevaihdosta.

Elisa jatkaa tuottavuutta lisääviä toimenpiteitä, esimerkiksi lisäämällä automaatiota ja data-ana-lytiikkaa eri prosesseissa, kuten asiakaskohtaamisissa, verkonhallinnassa ja jakelussa. Elisan jatkuvat laadun parantamistoimet lisäävät asiakastyytyväisyyttä ja tehokkuutta ja pienentävät kustannuksia.

Elisan kehitys uusia, elämyksellisiä ja merkityksellisiä palveluja asiakkailleen tarjoavana yhtiönä jatkuu. Pitkän ajan kasvu ja kannattavuuden paraneminen perustuvat mobiilidatamarkkinoiden kasvuun ja uusiin digitaalisiin online- ja ICT-palveluihin.

Voitonjako

Elisan voitonjakopolitiikan mukaisesti varsinainen voitonjako on 80–100 prosenttia edellisen tilikauden tuloksesta. Tämän lisäksi osakkeenomistajille voidaan jakaa mahdollinen ylimääräinen pääoma. Päätöstä tehdessään hallitus ottaa huomioon yhtiön taloudellisen aseman, tulevat rahoitustarpeet ja asetetut taloudelliset tavoitteet. Voitonjakoon kuuluvat osinko, pääomanpalautus ja omien osakkeiden osto.

Hallitus ehdottaa varsinaiselle yhtiökokoukselle, että osinkoa maksetaan 1,75 euroa osakkeelta. Osingonjako on 90 prosenttia tilikauden vertailukelpoisesta nettotuloksesta.

Oikeus yhtiökokouksen päätöksen mukaisesti jaettaviin varoihin on osakkeenomistajilla, jotka on 5.4.2019 merkitty Euroclear Finland Oy:n pitämään yhtiön osakasluetteloon. Hallitus ehdottama maksupäivä on 16.4.2019. Tilikauden voitto lisätään kertyneisiin voittovaroihin.

Hallitus päätti myös ehdottaa yhtiökokoukselle, että hallitukselle annetaan valtuutus enintään 5 miljoonan oman osakkeen hankintaan, mikä on 3 prosenttia osakekannasta.

Julkistamismenettely

Elisa Oyj noudattaa Finanssivalvonnan Standardin 5.2b mahdollistamaa julkistamismenettelyä. Tämä tiedote on tiivistelmä Elisan tilinpäätöstiedotteesta 2018. Koko raportti taulukoineen on tämän pörssitiedotteen liitetiedostona ja saatavilla Elisan internetsivuilla www.elisa.fi/sijoittajille

ELISA OYJ

Lisätietoja: