SpareBank 1 SMN : Solid bankdrift gir økt utbytte

SpareBank 1 SMN fikk et resultat på 2090 millioner kroner i 2018, som er en økning på 262 millioner fra året før. Styret i banken foreslår et utbytte på 5,10 kroner.

Styrets forslag overfor representantskapet innebærer at 51 prosent av overskuddet deles ut til eierne og samfunnet. Det foreslås en avsetning på 293 millioner kroner til Sparebankstiftelsen SMN og 80 millioner til allmennyttige formål i Midt-Norge.

2018-regnskapet kjennetegnes av god bankdrift, reduserte tap på utlån, godt salg innen alle produktområder samt høy vekst og mange nye kunder. 7000 personkunder og 1100 bedrifter valgte SpareBank 1 SMN som sin nye hovedbank i 2018. I tillegg er det bokført gevinster i forbindelse med salg av bankens hovedkontor i Trondheim samt fusjonen mellom Vipps, BankAxept og BankID.

- Også 2018 ble et godt år for SpareBank 1 SMN. Vi har opprettholdt en høy vekst særlig i personmarkedet, godt salg innenfor de fleste produktkategorier og en utvikling innenfor alle forretningsområder i tråd med våre forventninger, sier konsernsjef Finn Haugan i SpareBank 1 SMN.

Styrket markedsposisjon
Banken økte utlån til personkunder med 9,6 prosent til 108,1 milliarder kroner siste tolv måneder, som er betydelig høyere enn generell markedsvekst. Utlån til næringslivskunder økte med 4,2 prosent til 52,2 milliarder kroner, hvor veksten primært kommer fra småbedrifter og landbruk. Dette er i tråd med bankens plan om differensiert vekst med vekt på små og mellomstore bedrifter.

I forrige måned godkjente Finanstilsynet bankens oppkjøp av DeBank. SpareBank 1 SMN øker satsingen på små og mellomstore bedrifter og vil gjennom dette oppkjøpet styrke tilbudet innen fordringsfinansiering, som er et raskt voksende marked.

Netto renteinntekter økte med 178 millioner kroner til 2403 millioner sammenlignet med samme periode i fjor. Økningen skyldes i hovedsak vekst i utlån, spesielt innen boliglån.

Kostnadene i konsernet økte med 255 millioner kroner, og som i stor grad gjelder selskapsoppkjøp i SpareBank 1 Regnskapshuset SMN, kapasitetsoppbygging i SpareBank 1 Markets og økt satsing i BN Bolig. I morbanken har kostnadene økt med 53 millioner kroner, hovedsakelig på grunn av investeringer i selvbetjente løsninger, nytt rådgiversystem og økt ressursbruk på antihvitvasking. Effektivisering av banken har imidlertid gitt lavere bemanning og økt produktivitet.

Lavere tap
Tap er blitt betydelig redusert fra samme periode i fjor med en nedgang på 78 millioner kroner til 263 millioner. Tapene knytter seg i hovedsak til oljerelatert virksomhet.

- Nedgangen i tapene var som forventet. I bankens øvrige utlånsportrefølje har vi nesten ikke mislighold og svært små tap også i 2018. Bankens eget konjunkturbarometer indikerer utsikter for det kommende året som er de beste vi har observert siden 2013. Vi tror tapsnivået i 2019 vil være stabilt eller falle sammenlignet med fjoråret, sier Finn Haugan.

Regnskap per fjerde kvartal 2018 - hovedtall:

• Resultat før skatt: 2450 mill. kr (2279 mill. per fjerde kvartal 2017)

• Resultat etter skatt: 2090 mill. kr (1828 mill.)

• Egenkapitalavkastning: 12,2% (11,5%)

• Vekst i utlån: 7,8% (8,2%)

• Vekst i innskudd: 5,4% (13,9%)

• Tap på utlån: 263 mill. kr (341 mill.)

• Ren kjernekapitaldekning: 14,6% (14,6%)

• Resultat per egenkapitalbevis: 9,97 kr (8,71kr)

• Foreslått utbytte: 5,10 kr (4,40 kr)

Trondheim, 6. februar 2019