Dexia: Prudentiële solvabiliteitsvereisten voor de groep Dexia vanaf 1 maart 2019

Brussel, Parijs, 18 februari 2019, 7u30

Prudentiële solvabiliteitsvereisten voor de groep Dexia vanaf 1 maart 2019

Op 14 februari 2019 bracht de Europese Centrale Bank (ECB) de groep Dexia op de hoogte van de kwalitatieve en kwantitatieve prudentiële vereisten inzake solvabiliteit die vanaf 1 maart 2019 op Dexia NV en haar dochterondernemingen van toepassing zijn, overeenkomstig Verordening (EU) nr. 1024/2013 van de Raad van 15 oktober 2013. Deze vereisten steunen onder meer op de conclusies van de door de ECB verrichte werkzaamheden in het kader van het prudentiële controle- en waarderingsproces (Supervisory review and evaluation process, SREP).

Het niveau van de Total SREP Capital Requirement (TSCR) werd vastgelegd op 11 % op geconsolideerde basis. Dat niveau omvat een minimale eigenvermogensvereiste van 8 % (Pillar 1) en een niveau van bijkomend kapitaal van 3 % (P2R - Pillar 2 Requirement). Als we de kapitaalinstandhoudingsbuffer (capital conservation buffer) van 2,5 % erbij tellen, alsook de contracyclische buffer (countercyclical buffer) die betrekking heeft op de blootstellingen in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk en op 0,35 % wordt geschat, brengt dat de kapitaalvereiste op 13,85 %. Ter herinnering, in 2018 werd het niveau van de Total SREP Capital Requirement vastgelegd op 12,125 % (inclusief capital conservation buffer).

Anderzijds beveelt de ECB aan bijkomend eigenvermogen (P2G - Pillar 2 Guidance) aan te houden ten belope van 1 %, die bovenop het niveau van 13,85 % komt en volledig moet zijn samengesteld uit Common Equity Tier 1 (CET 1).

Derhalve stijgt het minimale niveau van de CET1-ratio tot 11,35 %, rekening houdend met de P2G.

Deze niveaus gelden voor Dexia NV en Dexia Crédit Local, op geconsolideerde basis, alsook voor haar dochterondernemingen Dexia Kommunalbank Deutschland[1] en Dexia Crediop.

Ter herinnering, op 30 juni 2018 bedroegen de Total Capital-ratio's van Dexia NV en Dexia Crédit Local respectievelijk 25,7 % en 22,1 %. De Common Equity Tier 1-ratio's bedroegen respectievelijk 25,0 % en 21,6 %.

Meer informatie: www.dexia.com

Perscontacten
Persdienst - Brussel
Persdienst - Parijs
+33 1 58 58 58 49
Contact investeerders
Investor Relations - Brussel
+32 2 213 57 66
Investor Relations - Parijs
+33 1 58 58 58 53

[1] Dexia Crédit Local (via zijn bijkantoor in Dublin) heeft op 14 december 2018 een overeenkomst voor de verkoop van Dexia Kommunalbank Deutschland aan de Duitse bank Helaba ondertekend. De transactie zou in de loop van het tweede kwartaal van 2019 afgerond moeten worden (Cf. persbericht Dexia van 14 december 2018, beschikbaar op www.dexia.com).