I-Mediat laajentaa uuteen liiketoimintaan - vaikuttajamediatoimiston listoilla tuhansia somevaikuttajia

Ilkka-Yhtymä Oyj                  Lehdistötiedote 19.2.2019, klo 9.00

I-MEDIAT LAAJENTAA UUTEEN LIIKETOIMINTAAN – VAIKUTTAJAMEDIATOIMISTON LISTOILLA TUHANSIA SOMEVAIKUTTAJIA

Ilkka-Yhtymä-konserniin kuuluva I-Mediat Oy on hankkinut 19. helmikuuta 2019 tehdyllä kaupalla osake-enemmistön kasvuvaiheessa olevasta vaikuttajamediatoimisto somessa.com Oy Ab:sta. Kauppa toteuttaa Ilkka-Yhtymä-konsernin strategista linjausta kasvattaa markkinointipalveluiden valikoimaa.

Digitaalisuuteen panostava I-Mediat lähtee mukaan kehittämään vaikuttajamarkkinoinnin liiketoimintaa. Valtakunnallisesti toimiva somessa.com täydentää digitaalisten palveluiden kattausta. Somessa.comilla on yksi Suomen suurimmista ja monipuolisimmista vaikuttajaverkostoista, jonka listoilla on tuhansia suomen- ja ruotsinkielisiä somevaikuttajia. Vaikuttajaverkostot tavoittavat miljoonia seuraajia blogien lisäksi lukuisissa somekanavissa, kuten Instagram, TikTok, Youtube jne. Vaikuttajaverkostojen laajuuden kautta yritykset tavoittavat juuri oikean kohderyhmän paikallisesti ja valtakunnallisesti.

Vaikuttajien hyödyntäminen yrityksien ja brändien markkinoinnissa vahvassa kasvussa

Mediakäyttäytyminen ja sen myötä myös markkinointi on muuttunut huomattavasti. Vaikuttajien eli eri kohderyhmiä puhuttelevien media- ja somepersoonien käyttö yritysten ja brändien markkinoinnissa on kasvanut merkittävästi ja monet trendit povaavatkin vaikuttajamarkkinoinnin läpimurron tapahtuvan tulevien vuosien aikana. ”Vaikuttajamarkkinointi on kasvamassa merkittäväksi osaksi yritysten strategista markkinointiviestintää. Yhä useammat yritykset ovat kyenneet tehostamaan tuote- ja palvelumarkkinointiaan vaikuttajien kautta. Kaupan myötä laajennamme entisestään markkinointipalveluidemme valikoimaa. Kasvoimme oman toiminta-alueemme kattavimmaksi markkinointikumppaniksi”, sanoo I-Medioiden liiketoimintajohtaja Jarno Puutio.

Vaikuttajamarkkinoinnin palveluita tarjotaan valtakunnallisesti kaikenkokoisille yrityksille ja vaikuttajille. Somessa.comin digitaalisen alustan avulla vaikuttajien ja yritysten kaupallinen yhteistyö voidaan toteuttaa joustavasti erilaisina kokonaisuuksina ja kampanjoina. I-Medioiden paikallinen tavoittavuus vahvistuu somessa.comin myötä entisestään ja sosiaalisen median kautta tavoitetaan nyt lisäksi valtakunnallisesti laajat kohderyhmät. Vaikuttajamarkkinointi kiinnostaa, mutta yrityksiä on haastanut se, ettei tiedetä, mistä aloittaa ja miten lähteä mukaan.

”Somessa.comin kampanjamanagerien avulla yhdistämme paikallisesti ja valtakunnallisesti oikeat vaikuttajat ja yritykset, jotta yritys tavoittaa oikean kohderyhmän. Jos et yrityksenä ole näkyvissä niissä kanavissa, missä oman kohdemarkkinasi kuluttajat ovat, et ole olemassa”, tähdentää somessa.comin toimitusjohtaja ja perustaja Johanna Tidström.

”Vaikuttajamarkkinoinnin avulla tavoitetaan todella laaja kohderyhmä. Tänä päivänä sosiaalista mediaa käyttävät lähes kaikki ikäryhmät. Ja jos ei käytä somea, vähintään Google on tuttu väline ostopäätöksiä tehdessä”, sanoo markkinointi- ja myyntijohtaja, toinen somessa.comin perustaja Emma Ruotsala.

Vaikuttajamarkkinoinnin teho perustuu käyttäjäkokemuksiin ja suositteluun

Vaikuttajamarkkinointi tapahtuu sosiaalisessa mediassa kaupallisena yhteistyönä yrityksen kohderyhmää parhaiten puhuttelevien somepersoonien kanssa. Näin tavoitetaan kaikista potentiaalisimmat asiakkaat juuri heidän suosimassaan ympäristössä. ”Avainasemassa on löytää oikea henkilö tuomaan esiin yrityksen tuotetta tai palvelua tai esimerkiksi filosofiaa ja arvoja. Kun viesti jaetaan yrityksen relevantille kohderyhmälle tavalla, joka puhuttelee ja saa aktivoitumaan, ollaan vaikuttajamarkkinoinnin ytimessä”, Tidström kertoo.

Vaikuttajamarkkinoinnin palvelut tulevat heti kaikkien I-Medioiden asiakkaiden käyttöön.

Yrityskaupalla ei arvioida olevan olennaista vaikutusta konsernin vuoden 2019 liikevaihtoon ja tulokseen.

ILKKA-YHTYMÄ OYJ

Olli Pirhonen